13 Reacties
6 maanden geleden
Mij helpt het om te denken dat het een samenwerking is van mij en baby, en dat de pijn een functie heeft en iets moois gaat brengen, even pijn zorgt voor een geweldig geluk, zoals je al weet natuurlijk, maar vooral dat de pijn door mijn lichaam zelf wordt veroorzaakt en me niet wordt “aangedaan “ helpt mij mentaal enorm.
En wij hebben een doula voor 1 op 1 zwangerschapscursus en die helpt enorm met die angst te tackelen
6 maanden geleden
Voor mij ook derde kindje en ik merk ook dat ik deze angst heb, ondanks dat de andere twee erg snel gingen, was het wel heftig en pijnlijk 😅 ik probeer ook aan positieve dingen te denken als dat ik hierna niet meer zwanger ben en m’n kindje in m’n handen kan houden, maar heb verder ook niet echt tips.. behalve het over je heen te laten komen en dat je er niet alleen in bent ❤️
6 maanden geleden
Ik merk hoe dichterbij de datum komt, hoe angstiger ik word voor de bevalling. De pijn, opnieuw het gevoel dat ik het niet kan te ervaren, die extreme rug weeën, bang dat de hartslag van de baby weer zo heen en weer schiet, bang om weer flauw te vallen, bang om weer 2 uur te moeten persen zonder resultaat.
De vorige keer stond ik er zo nuchter in. Nu echt niet meer 😅 geen tips dus sorry
6 maanden geleden
Oh ik snap je gevoel!
Hier ook zwanger van ons derde kindje en ben over een week uitgerekend..
Merk ook dat ik er onwijs tegen op zie, ondanks dat de twee vorige bevallingen ook heel snel waren…
6 maanden geleden
Ademen, ademen, ademen! Daarmee ontspan je jezelf en daardoor krijgt de oxytocine een grotere kans. Dat heeft mij de vorige keer echt goed geholpen (nog nooit geblowd maar ik voelde me echt stoned). Verder hield ik mezelf voor dat de pijn nog wel 24 uur ging duren en de volgende fase nog erger zou worden dus dat ik me nu nog niet kon overgeven aan de pijn (al zat ik in de persweeen bleef ik dit denken). Dat zal niet voor iedereen een helpende gedachte zijn maar werkte bij mij.
Ik denk hoe meer ontspannen je bent hoe makkelijker je lijf het heeft en dat versterkt elkaar natuurlijk. Ik snap dat het makkelijker klinkt dan het is, maar probeer vast te oefenen met ademhalingsoefeningen (rustig in via je neus, nog rustiger uit via je mond) en visualiseer het vast dat je dat doet tijdens de weeen. Probeer nu vooral vast aan leuke dingen van de bevalling te denken (daarna heb je je kind in de armen, ben je van de zwangerschapskwaaltjes af, dat broodje carpaccio etc).
Pijnloos gaat het niet zijn, maar de pijn is jouw lichaam die werkt aan de volgende stap in het leven van jouw kindje! Sterkte en succes!
6 maanden geleden
Dank voor jullie reacties! Afgelopen weekend zijn de kids een weekend gaan logeren en heb ik meer rust gekregen, ik merk dat ik sindsdien veel meer denk; kom maar op, ik kan dit! Dus wellicht helpt voor mij ook meer rust pakken (al is dit heel lastig met een kindje van 1 en 3😂).
Die ademhalingsoefeningen zijn zeker goed, heb ik de vorige keren ook toegepast. Kon hierdoor helemaal in mn bubbel kruipen. Misschien helpt oefenen nu al inderdaad, ga het eens proberen🤞🏻
6 maanden geleden
Ik kijk er ook tegen op, dit is mijn eerste zwangerschap. Ik krijg snel een paniekaanval waardoor ik ga hyperventileren of juist mijn adem in hou en kan flauwvallen dus ben daar echt bang voor, dat ik die controle verlies. Maar ben nu al heel erg bezig met mezelf moed inpraten en mijn partner duidelijk te maken dat hij mij tijdens de bevalling moed in moet praten. Ook ben ik aan t oefenen met mn ademhaling, laatst stootte ik mn kleine teen kon ik het gelijk even toepassen😂
6 maanden geleden
Helaas herkenbaar, daarom kies ik voor een ruggenprik (bij de inleiding ga ik er meteen voor). Al vind ik dat ook wel spannend hoor. Ik zou willen dat ik het gehad had. Dus weinig tips, maar ik snap je.
6 maanden geleden
Je kan echt heel veel met de adem doen. Blijf zoveel mogelijk in de ontspanning. Ook je mond en vagina zijn verbonden. Dus ontspan je mond en kijken, maak eventueel geluiden om in die ontspanning te blijven.
Als je in de verkramping schiet, angst ga je op slot. Als je in de ontspanning blijft door rustig in en uit te ademen ga je open wat je wilt. You can do it!
6 maanden geleden
Hier eerst veel angst voor de bevalling ivm PTSS, maar nu steeds meer rust door de voorbereiding. Daarom hebben we wwl gekozen voor een doula. We hebben een lijst opgesteld met dingen die mij kunnen helpen met pijn en paniek (ademhaling, wat partner kan doen, wat doula+partner kunnen zeggen, visualisatie goede herinneringen etc). Een paar affirmaties die ik fijn vind: 1. de weeën komen vanuit mijn eigen lichaam, ze zijn dus niet sterker dan ikzelf, 2. Ik kan moeilijke dingen doen