15 Reacties

8 maanden geleden

Mag ik vragen of er een reden is dat ze het vaginale onderzoek doen? Ik moet zeggen dat heb ik hier in Nederland nog geen enkele keer gehad. Wel een vaginale echo, maar dat had te maken doordat ze de baby bij een normale echo niet goed in beeld konden krijgen.

8 maanden geleden

Ik woon in Duitsland , daar doen ze ook bij iedere afspraak een vaginaal onderzoek. Eventjes wennen maar op-zich best te doen toch ? Anders toch de eerst volgende keer aangeven ( desnoods met een vertaal app ?) dat je het liever niet hebt. Dat van je bloedgroep vind ik wel kwalijk is belangrijk 😵‍💫! Hier is het ook bijna onmogelijk om thuis te bevallen om de zelfde reden. Ik ben medisch dus moet sowieso in het ziekenhuis. Maar was je vorige bevalling niet bevallen in het huidige ziekenhuis ? Je moet natuurlijk zelf de risico’s afwegen.. is het ziekenhuis ver van jullie ?

8 maanden geleden

Reactie op SereneKolibrie465972

Mag ik vragen of er een reden is dat ze het vaginale onderzoek doen? Ik moe ...
Ik had precies dezelfde vraag. Deze procedure lijkt mij (als leek en Nederlandse) onnodig en een red flag 🚩

8 maanden geleden

Hoi, Ik woon ook in Frankrijk en ga voor de tweede keer bevallen in een Frans ziekenhuis. Ik heb tijdens beide zwangerschappen bij de controles bij de gynaecoloog geen vaginale onderzoeken gehad. Wel vreemd inderdaad…. Is er geen andere gynaecoloog die je laatste echo kan doen? Het “vervelende” van thuis bevallen is, dat als er iets gebeurt, het ziekenhuis vaak verder weg is. Als ik bij mijn vorige bevalling niet in het ziekenhuis was geweest, had mijn zoontje nu niet meer geleefd (voor ons is het een uur rijden). Maar ik begrijp je angst! Ook mbt het laboratorium. Dat is zeer kwalijk.

8 maanden geleden

Reactie op SereneKolibrie465972

Mag ik vragen of er een reden is dat ze het vaginale onderzoek doen? Ik moe ...
Het lijkt protocol. Maar bij m’n dochter had ik het niet elke keer. Nu zit ik bij deze chef de afdeling omdat ik na herhaaldelijke miskramen bij hem voor onderzoek kwam. Ik heb wel gevraagd voor een ander, maar leek geen optie. Personeelstekort. Alle bevallingen zijn hier overigens in het ziekenhuis.

8 maanden geleden

Reactie op iniminiemij

Ik woon in Duitsland , daar doen ze ook bij iedere afspraak een vaginaal on ...
Jawel zelfde ziekenhuis. Maar de vrouwelijke gynaecologen die ik toen had zijn er alle twee niet meer. Het is 45 minuten rijden naar het ziekenhuis en was de vorige x wel nodig dat ik daar was ook. Mn dochter had wel hulp nodig. Maar ja. Zo’n fout met bloedonderzoek vind ik best kwalijk. Straks krijg ik verkeerd bloed omdat zo’n doos een fout maakt.

8 maanden geleden

Reactie op Mariëlle N

Hoi, Ik woon ook in Frankrijk en ga voor de tweede keer bevallen in een Fra ...
Bij m’n dochter had ik het dus ook niet. Toen had ik een Belgische gynaecoloog. Er waren toen 2 vrouwelijke. Nu zijn die er niet meer helaas. Personeel tekort. Maar zo’n sage femme heeft mijn bloedgroep dus verkeerd genoteerd en de lab al meermaals fouten gemaakt met onderzoek of niet doorgestuurd. Ik erger me daar dus enorm aan. Als ik verkeerd bloed kreeg toegediend of dus geen prik, wie draait dan op voor de gevolgen?

8 maanden geleden

Reactie op Joyce.mama.in.Frankrijk

Jawel zelfde ziekenhuis. Maar de vrouwelijke gynaecologen die ik toen had z ...
Ja ik zou toch voor het ziekenhuis gaan dan ook in jou situatie . Je partner gaat toch ook mee neem ik aan en dat hij het ook goed in de gaten houd ? Of eventueel je bloedgroep op je armen schrijven ? Voor het geval dat ? .. ik snap je wel maar stel het komt weer zover dat het op eigen kracht niet lukt en je moet dan nog 45 minuten naar het ziekenhuis… is ook een groot risico.

8 maanden geleden

Reactie op iniminiemij

Ja ik zou toch voor het ziekenhuis gaan dan ook in jou situatie . Je partne ...
Ja het is zeker ver weg. En gezien de postbode ons huis vaak niet kan vinden vertrouw ik dus ook niet op dat de ambulance ons vind in een stressvolle situatie. Maar ik twijfel nu ook in z’n algemeenheid over m’n bloedgroep.

8 maanden geleden

Ja het is zeker ver weg. En gezien de postbode ons huis vaak niet kan vinde ...
Je hebt als het goed is van het laboratorium een bloedgroep kaart gekregen. Deze wordt pas uitgegeven na twee verschillende keren bloedprikken (in ons lab in elk geval). Twijfel je over de uitslag?

8 maanden geleden

Misschien heel drastisch, maar als je er nou echt helemaal geen vertrouwen meer in hebt: heb je nog familie in Nederland waar je een tijdje kan intrekken zodat je hier je laatste stuk van de zorg kan laten overnemen?

8 maanden geleden

Reactie op Mariëlle N

Je hebt als het goed is van het laboratorium een bloedgroep kaart gekregen. ...
Het lab bij het ziekenhuis wilde me dus steeds niks meegeven - maar stuurde ook niet de juiste informatie naar de gynaecoloog. Ben toen terug naar het lab dichtbij mijn huis gegaan. De rhesus test had ik bij het lab dichtbij mijn huis gedaan en die sturen het dus wel naar me toe online via mon espace de santé. Die heb ik wel in de mail. Maar staat mijn bloedgroep weer niet op… Ik heb hen gemaild of ze zo’n kaart kunnen opsturen met uitleg dat het belangrijk is dat ik dit weet. Hopelijk heb ik dan wat meer rust hierin voor mezelf.

8 maanden geleden

Reactie op Noukerdje6

Misschien heel drastisch, maar als je er nou echt helemaal geen vertrouwen ...
Helaas is dat geen optie. Ik voel me in Nederland niet thuis en op m’n gemak. Verzekeringstechnisch wordt dat ook een lastig verhaal.

8 maanden geleden

Helaas is dat geen optie. Ik voel me in Nederland niet thuis en op m’n gema ...
Aah balen wat vervelend. Wel heel veel succes en wijsheid gewenst natuurlijk!

8 maanden geleden

Ik zou persoonlijk een grens laten stellen kwa vaginaal onderzoek, lukt dat jezelf niet, dan kan misschien je man de grens aangeven? Je voelt je er niet prettig bij, en als er noodzaak voor de onderzoeken is is dat aan jou niet duidelijk genoeg uitgelegd. Kun je nog naar een ander ziekenhuis overstappen?