15 Reacties
8 maanden geleden
Mijn schoonzus had een knip bij haar eerste bevalling. De tweede bevalling zonder knip en niet uitgescheurd (alleen wat lichte scheurtjes binnenin). De eerste bevalling was voor haar horror; 2 dagen ingezeten, ontsluiting vorderde niet, uiteindelijk meer dan 2 uur persen, knip, vacuümpomp. Tweede bevalling geen enkele problemen en heeft met elkaar 5 uurtjes geduurd.
8 maanden geleden
Ik had bij de eerste bevalling een knip. Bij tweede wel gescheurd. Maar vond herstel bij 2e veel sneller gaan. En minder last van gehad.
Hadden ze de hechtingen bij knip redelijk strak gezet. Dus voelde dat gewoon goed.
Mijn 2e bevalling ging heel snel. (Pers fase van 5 min).. en 3 uur totaal.
Mijn 2e bevalling heb ik dus wel veel positiever ervaren dan bij de 1e. Kijk er nu bij 3e dan ook niet tegen op ofzo.
8 maanden geleden
Ik ben 3x bevallen. Bij de eerste heb ik een flinke knip gehad. Daar heb ik na de bevalling 8 weken lang flinke last van gehad. Heb 8 weken lang niet normaal kunnen plassen en zitten zonder enorme pijn. Was echt verschrikkelijk..
2e heb ik een klein knipje gehad op dezelfde plek. Eerste paar dagen moeten spoelen tijdens het plassen ivm de pijn maar daarna gelukkig geen last meer.
3e een klein scheurtje maar op een andere plek, eerste paar dagen wat last gehad maar daarna niet meer.
Heb wel 3 vlotte bevallingen gehad met korte pers periodes en geen grote baby's, alle 3 rond de 3 kilo.
Ben ook heel benieuwd hoe het nu met nummer 4 zal gaan.. Laat het maar over mij heen komen meer kan ik toch niet doen..
8 maanden geleden
Reactie op IreneJRA
Mijn schoonzus had een knip bij haar eerste bevalling. De tweede bevalling ...
Dit is wel ongeveer mijn ervaring. Ik ben niet je zus overigens. Ontsluiting ging dan wel vlot. Maar met 10cm en 2,5u thuis persen toch nog spoed ZH. Daar knip, duwen, vacuüm, en bleek ze gepoept te hebben. Heel gedoe. Hoe dan ook, de knip heb ik lang last van gehad. Ook in de jaren erna met temperatuurverschillen bijv. 2e geboren zonder knip. Mini klein scheurtje binnen ergens ging rap dat herstel. 3e niks en ging ook goed. Nu de 4e dus ik hou me al vast toch weer. Je weet het nooit. Haha
8 maanden geleden
Ik kan me niet herinneren veel last te hebben gehad van de knip bij de eerste. Zeer mooi gehecht (aldus kraamzorg en gynaecoloog). Ik had wel veel last van aambeien, dus misschien dat ik het daardoor niet merkte.
Bij de tweede geen knip en geen scheur. Wel weer aambeien, maar veel minder last van gehad. Direct curanol gesmeerd en ingenomen.
Gewicht zegt (maar mijn idee) niets. Eerste kindje woog net 2kg en de tweede 3,6.
8 maanden geleden
Ben 4x bevallen bij de eerste een knip 2e licht uit gescheurd was het hechten geen eens waard 😅 daarna alles normaal verlopen..
8 maanden geleden
Bij de 1e een knip gehad ivm foetale nood. Vond het herstel toen erg lang duren. Het heeft toen maanden geduurd voordat ik weer pijnvrij seks kon hebben bijvoorbeeld.
Ik las online dat na een bevalling met knip bij een volgende bevalling vaak geen knip meer nodig is. Dat leek mij een fijn vooruitzicht! Ging er stiekem ook een beetje vanuit dat het niet weer nodig zou zijn. Helaas bij de 2e bevalling weer een knip ivm foetale nood. Ik ben een stukje ingeknipt in het litteken. De vk gaf na de bevalling aan dat het litteken absoluut niet mee wilde rekken, waardoor er uiteindelijk sprake was van foetale nood. Herstel ging gelukkig super vlot en had heel snel nergens last meer van! Ik had toen ook een klein scheurtje. Hier voelde ik tijdens de kraamweek al niets meer van.
Deze keer wil ik een knip écht voorkomen (liever bijv weer een klein scheurtje). Geen idee of het gaat helpen, maar ik ga denk ik proberen richting het einde van de zwangerschap het perineum te masseren.
8 maanden geleden
Ik heb ook 2x een knip gehad en gehecht. Nu zwanger voor de derde. Ik heb eigenlijk niet heel veel laat gehad van de hechtingen, de aambeien waren inderdaad lastiger. Bij de 2de was de herstel vd knip vergelijkbaar als bij de eerste.
8 maanden geleden
Ik heb bij mijn eerste bevalling een knip gehad, deze hebben ze 6 keer opnieuw gehecht omdat ze niet tevreden waren. Het is erg gaan ontsteken en ik heb nog zeker 3 a 4 jaar last gehad van de knip. Bij mijn 2 bevalling heb ik geen knip gehad en is deze ook niet gescheurd maar de verloskundige zei, wat is het lelijk gehecht misschien een idee voor een plastische chirurg. Nu 6 jaar later nauwelijks nog last van de knip maar laat er niks aan doen.
8 maanden geleden
Reactie op MamavanBenthe
Ik heb bij mijn eerste bevalling een knip gehad, deze hebben ze 6 keer opni ...
Oh jeetje. Zegt ze dat ook zo? Nou ja. Je weet zelf wellicht ook wel dat het netter gekund had maar om dat van andere te horen.... Maar snap ook dat je er niks aan doet. Zijn nu al zoveel jaren voorbij. Dan is het ook wel goed zo wellicht. Als je er zelf rust in hebt gevonden. En aantal mooie kids 🥰
8 maanden geleden
Bij m’n eerste een knip gehad ivm stuitbevalling. Eigenlijk helemaal geen last van gehad, in hoeverre je geen last hebt na een bevalling. Enige was dat de hechtingen eerder waren opgelost dan de wond/snee geheeld was dus toen kwam het open te staan & dat was met plassen echt geen pretje.
Bij m’n tweede was ik een kleinbeetje gescheurd bij binnenste schaamlippen door dat de bevalling plots meeega snel ging, heb daar veel meer last van ervaren dan de knip …
8 maanden geleden
Bij de oudste geknipt, waar ik echt nog lange tijd last van heb gehad. Bij de tweede een beetje uitgescheurd, geloof 2/3 hechtingen, viel echt reuze mee!