16 Reacties

2 dagen geleden

Hoi hoi, ik herken dit heel erg. De afgelopen maanden heb ik, met vlagen, vaak willen stoppen. Onze zoon is nu 5 maanden en sinds een paar weken vind ik het makkelijker worden. Hij clustert niet meer de hele avonden, drinkt om de 4 uur en heeft veel minder interesse voor de borst dan eerder. Ook ik lek nog steeds, bloedirritant.. Soms zie ik filmpjes op tiktok van mama’s die hun laatste keer borstvoeding geven. Daar word ik dan erg emotioneel van en dat bevestigt voor mij dat ik er zeker nog niet klaar voor ben om te stoppen. Maar dat het mentaal zwaar is, is een feit.

2 dagen geleden

Hier ook mentaal wel pittig hoor. Je kan nooit een keer overslaan. Altijd die angst voor productie vermindering. Maar hier ook 1 die 5 maanden is en het is wel steeds leuker en makkelijker aan t worden. Wel een doorslapen hier. Hoe fijn dat ook is heeft dat ook zijn uitdagingen. Gewicht ook herkenbaar. Ze zeggen val je lekker snel af met borstvoeding. Nou hier ook niet hoor. Eet best veel en zie mezelf ook nog niet sporten.

2 dagen geleden

He, wat balen dat het een uitdaging voor je is en dat het je soms mentaal zwaar valt! Maar ook hier is het herkenbaar. Hier gaat het prima en tegelijkertijd ben ik er soms ook gewoon echt even helemaal klaar mee. Weet: stoppen is altijd een optie en stoppen zal bijna altijd lastig zijn. Maak continue voor jezelf de afweging wat zwaarder weegt: de voordelen of de nadelen. Ik ben bij mijn eerste na 3 maanden gestopt en daar baalde ik achteraf van. Bij mijn tweede dacht ik: ik laat me niet zomaar uit het veld slaan en toen heb ik haar plots twee jaar gevoed. Ik vond het toen een stuk makkelijker worden toen ze meer ging eten rond 6 a 7 maanden. Toen veranderde er hormonaal ook een hoop, werd het rustiger ofzo. Nu zie ik wel waar het schip strand. En ik vind het soms hartstikke pittig en ook inderdaad alsof ik er een hoop voor over moet hebben maar ik weet ook dat ik flesvoeding ook niet alles vond en dat borstvoeding voor mij ook nog heel veel voordelen heeft, dus ik ga nog even door. Zet 'm op, je doet het hartstikke goed, welke keuze je ook maakt!
Ik lees ff mee want ik herken dit helemaal. Ben ergens ook heel trots dat ik (en jullie dus ook) het al 5 maanden volhoud, maar het begint steeds meer tegen te staan
Om deze reden ben ik gestopt bij 3 maanden. Een kernwaarde voor mij is vrijheid en autonomie en dat schuurde met het geven van borstvoeding waardoor het mentaal idd pittig was. Gaf voor mij wel rust toen ik de keuze had gemaakt.

gisteren

Heel herkenbaar. Ik zou best willen stoppen om “mezelf” weer terug te krijgen , maar ben ook bang dat ik het ga missen. Het is zo liefdevol en romantisch, maar zo heftig en intens en ook gewoon het vraagt zoveel van je. Ik heb nu een beetje 6 maanden als doel, dat is al bijna en dan kijk ik even. Misschien dat ik dan langzaam wat makkelijker wordt met een flesje kv erbij

gisteren

Zoooo herkenbaar. Ons kindje is nu 6 maanden en het wordt steeds makkelijker. Het doet niet meer zeer (even afkloppen), ze zijn soepel, ik hoef geen bh meer aan in bed en het voelt niet meer vervelend wanneer mijn partner ze even aanraakt. Hoelang ben je al bezig en heb je een lactatiekundige? Over de eetbuien? Kan het zijn dat je trek verward met dorst? Ik had tijdens mijn zwangerschap diabetes en at toen pure pinda rotsjes. Daar mag je best veel van voordat het “te veel” is, misschien zijn die een optie? Ik hoop dat het beter wordt en mocht je besluiten te stoppen, je bent sowieso een fantastische moeder of je nou borstvoeding geeft of niet 🍀

Reactie op Lidewij5

Heel herkenbaar. Ik zou best willen stoppen om “mezelf” weer terug te krijg ...
Ik heb dit ook precies..
Jeetje krijg gewoon een brok in mn keel van alle lieve berichten. Dank voor al jullie support 🙏 Borstvoeden heeft zeker voordelen, daarom ben ik ook begonnen. Omdat hij in de nachten nog 2x voeding nodig heeft, ga ik nu nog door. Hoop zo dat hij binnenkort beter slaapt en we kunnen toewerken naar iig een halfjaar borstvoeding (nu 5 maanden).
Heel herkenbaar, vind het zelf zo'n lastige afweging! Het starten met bv ging al minder vanzelf dan verwacht en heb er hard voor moeten werken om genoeg melk voor mijn zoontje te hebben. Merk nu alleen dat ik zowel het kolven op werk, als de nachten pittig vind. Hij komt soms nog 3x in de nacht, en merk dat slaapgebrek me wat begint op te breken. Vind het ook een behoorlijke verantwoordelijkheid dat nu alleen op mijn schouders ligt. Tegelijkertijd vind ik dan de keuze om te stoppen met bv ook heel moeilijk. Hier ben ik ook nog niet klaar voor 🙈 zit dus beetje klem 😅 hoop nu maar eerst op wat betere nachten haha, sowieso fijn. Wilde het iig 6mnd volhouden en dat is over 3 weken nu. Blijft een tweestrijd he..

gisteren

Mij gaf het veel rust door nu af te bouwen naar 2 flessen kunstvoeding op een dag. De rest geef ik borstvoeding en is zo goed vol te houden. En ik heb wat meer vrijheid terug

gisteren

Reactie op Ir1ee

Mij gaf het veel rust door nu af te bouwen naar 2 flessen kunstvoeding op e ...
Dus is niet voor iedereen mogelijk. Bij de meeste zou het zo af nemen dat je kindje snachts weer meeer komt om de productie weer om hoog te krijgen

gisteren

Hier is soms ook zwaar! Maar vaak omdat ik zo moe ben door de nachten en daardoor ook geen zin heb om ‘s avonds weg te gaan. Maar ik denk maar zo stoppen kan altijd en is ook tijdelijk als hij over is op gewone voeding is al minder de nachten.

20 uur geleden

Ik vind je ook fysiek en mentaal heel zwaar! Heel dubbel omdat borstvoeding zo iets moois is en zo kort is eigenlijk als je kijkt naar het je hele levens jaar van je kind. Bij m’n oudste heb ik 15e maanden gedaan, zonder veel over na te denken. Toen was ik wat jonger, fitter, en had maar 1 kind. Nu bij mijn tweede, vind ik het toch stuk zwaarder, ik ben al m’n zwangerschapsvetje kwijt (ook al hoort dat zo) en ik heb altijd honger en dorst. Ik ben elke dag moe wakker en moe naar bed. In de nacht kom ze 1 a 2 keer. Maar toch ben ik zo moe dat ik soms tijdens de voeding in slaap val en dan was ik vergeten om ze de andere borst aan te bieden. Gelukkig doet mn man de peuter elke ochtend (die staat tussen 6-7u klaar om de dag te beginnen) en dan kan ik nog heel even in bed liggen tot dat de jongste er uit wil. Maar omdat ze ook een fles weigeraar is komen alle voedingen op mij neer. Ze is ook enorm afgeleid van haar omgeving dus ze moet altijd in een donkere kamer gevoed worden, waardoor ik soms echt half uur tot een uur weg blijf (tijdens onze eigen etenstijd ook) waar door ik ook veel momenten als gezin mis… nu is het zo dat ze nog de fles nog moet leren drinken , als dat eenmaal lukt, dan wil ik ook overwegen om dit te verminderen naar alleen de ochtend en avond voeding… en niet meer kolven overdag en in de nacht

20 uur geleden

Typo: ik vind het* fysiek en mentaal zwaar

3 uur geleden

Ik herken dit heel erg.. Daarom gisteren hier een goed gesprek over gehad met mijn man en besloten om de borstvoeding af te bouwen met een schema. Vindt t een heftig besluit maar sta er 100% achter. Het werd me mentaal echt teveel 😓