20 Reacties

Eigen met week 35. Begonnen kolven en met spuitje en in de vriezer

vorig jaar

Ik heb dit ook op social media gezien, maar buiten daar heb ik deze "tip" nooit ergens anders gehoord of gelezen dus vraag me af of het niet gewoon een hype op de socials is. Zelfs in boeken over borstvoeding lees ik dit werkelijk nergens.

vorig jaar

Vanaf 36 weken heb ik dat gedaan. Met een handkolf kolven. Ik denk dat tussen de 2 en 5 ml wel goed moet zijn. Je geeft het uiteindelijk ook al een shotje als ze bv ziek zijn. Ik gebruikte de wegwerp pads van de kruitvat. voor snachts sliep ik zelfs de eerste weken met washandjes in men bh. Ik lekte enorm😅
Ik wist zelf niet dat je borstvoeding kon krijgen voor je bevallen was?!🙈 amaai en ik ben kraamhulp.. of lees ik dat hier mis?😝

vorig jaar

Reactie op Proudmommy☺️

Ik wist zelf niet dat je borstvoeding kon krijgen voor je bevallen was?!🙈 ...
Melkproductie begint tijdens de zwangerschap dus kunt ge lekken en de eerste melk “colostrum” opvangen. Colostrum wordt echt gezien als liquid gold. Moet je maar eens opzoeken! Niet beginnen kolven zonder eerst met gynaecoloog of vroedvrouw overleggen, kan bevalling opwekken.

Reactie op Thatiana

Vanaf 36 weken heb ik dat gedaan. Met een handkolf kolven. Ik denk dat tuss ...
Bedankt! Blijkbaar kan je het zelf ook nemen als je je ziekjes voelt😅 wat wij toch allemaal kunnen met ons lichaam! Ik ben nu 15w dus heb precies nog wat tijd😜 maar wil vooral goed voorbereid zijn als alleenstaande en zeker omdat het mijn eerste zwangerschap is🥰

Reactie op Isabel2222

Ik heb dit ook op social media gezien, maar buiten daar heb ik deze "tip" n ...
Is geen hype, je kan melk verliezen in de zwangerschap, en dat kan je weer opvangen. En in de vriezer doen met etiket datum hoe veel er in zit op spuitje plakken. Kan je allemaal op dokter Google vinden.

Reactie op Proudmommy☺️

Ik wist zelf niet dat je borstvoeding kon krijgen voor je bevallen was?!🙈 ...
Je verliest beetje melk uit je borsten tegen einde van je zwangerschap.

vorig jaar

Dit raden ze aan vanaf 36weken met handpomp of een een ander kolf die jij thuis hebt , allemaal even goed ! Vang je op in het flesje en zuig je met je spuitjes die je gewoon in de apotheek kunt halen of online. Ik zelf heb alles online besteld & de pads tegen lekkage kan je kopen in de kruidvat, Carrefour, apotheek, daar heb ik die gezien & ook gehaald. Op bol.com heb je vaak ook van die aanbiedingen! ❗️ let wel op: als je colostrum begint op te vangen VOOR je bevallen bent begint je lichaam zich al klaar te maken voor de bevalling en voor het in wereld zijn van jouw baby want zo redeneert jouw lichaam tenslotte en dus zo wek je zo jouw weeën op.

vorig jaar

Reactie op Bernadine, Mike, Malika,Chantal

Is geen hype, je kan melk verliezen in de zwangerschap, en dat kan je weer ...
En omdat het op Google staat is het geen hype? Ik denk hierbij toch mijn boerenverstand te gaan gebruiken. Mochten mijn borsten tegen het einde heel veel spontaan ga lekken, tja dan kan dat misschien iets opbrengen. Maar ik denk nog altijd dat moeder natuur het colostrum en melk heeft bedoeld voor als ons kleintje er is, kolven, diepvriezen dat bestond vroeger ook allemaal niet. Ik zou hier toch voorzichtig mee omgaan en je lichaam vooral zelf laten "spreken" en niet te zeer forceren.

vorig jaar

Reactie op Bernadine, Mike, Malika,Chantal

Is geen hype, je kan melk verliezen in de zwangerschap, en dat kan je weer ...
Vanwaar heb je deze spuitjes?

vorig jaar

Reactie op Isabel2222

En omdat het op Google staat is het geen hype? Ik denk hierbij toch mijn bo ...
Er wordt zelfs door gynaecologen en vroedvrouwen aangeraden om op voorhand te kolven moesten er complicaties zijn. Vriendin van mij had geplande keizersnede wegens complicaties. Werd aangeraden om op voorhand te kolven voor colostrum op te vangen omdat kindje na geboorte direct geopereerd moest worden en colostrum meeste vitamines en voedinsstoffen zou hebben en het immuunsysteem sneller sterker en beter kan maken. Snellere genezing. Er waren vroeger zoveel zaken anders dan nu, maar na jaren onderzoek kunnen dingen wel veranderen. U lichaam maakt sowieso de melk aan en als het dan toch “lekt” is er precies ook niks mis met dit op te vangen, anders verloren melk. Ieder hun ding.

vorig jaar

Reactie op indy711

Er wordt zelfs door gynaecologen en vroedvrouwen aangeraden om op voorhand ...
Maar je zegt zelf in ditzelfde topic toch ook om hier met enige voorzichtigheid mee om te gaan omdat het de bevalling zou kunnen opwekken? Ik begrijp het verhaal van je vriendin, er staat dan toch een keizersnede snel op de planning en colostrum is inderdaad mega waardevol. Ik denk gewoon in alle andere situaties (gewone bevallingen) dat het beter is niet blindelings met deze "hack" om te gaan maar met de nodige voorzichtigheid en steeds minstens na goedkeuring van je eigen gynaecoloog. En ik vrees door enthousiaste reacties dat velen die dit lezen, die voorzichtigheid misschien overboord zullen gooien. Vandaar mijn kritische stem. In geen enkele wachtkamer bij een gynaecoloog ligt dit gebruik als advies in foldertje hé (in tegenstelling tot foliumzuur nemen, geen alcohol drinken, etc..). Ik zou dus al onze mede-mama's tot nadenken en overleg met arts willen aanzetten door mijn respons.

Reactie op Isabel2222

En omdat het op Google staat is het geen hype? Ik denk hierbij toch mijn bo ...
Ik deel ook deze mening.

vorig jaar

Reactie op Isabel2222

Maar je zegt zelf in ditzelfde topic toch ook om hier met enige voorzichtig ...
Daarom dat ik ook zeg dat dit in samenspraak moet. Maar het gewoon een hype noemen zou ik ook niet doen, het heeft wel degelijk nut. Gewoon niet het wildeweg dit beginnen doen omdat andere dit doen, altijd in samenspraak. Ik vond je reactie van “mijn boerenverstand gebruiken…” gewoon niet zo vriendelijk, komt over met onnodige ondertoon voor vrouwen die dit wel zouden willen doen of vragen over stellen. Is het enige.
Ik ben verder gaan researchen en ervaringen gaan rondvragen omdat hier precies toch veel gemengde meningen zijn. Allereerst, mijn moeder deed dit blijkbaar ook al. Heel vroeger ook, ze hadden gewoon andere manieren om het koel te houden en koelere aarde om op te leven. Colostrum bevat alle eerst nutriënten, vitamines, etc. Is een top boost voor het immuunsysteem voor zowel baby als volwassenen. Maar niet elk lichaam kan dit net zoals niet elk lichaam borstvoeding kan geven en meer. Van 36-38 weken verlies je meestal colostrum, wat voorbereidt wordt met licht gele korstjes midden in je tepels van een tijd ervoor al. Wie het laat lekken laat het maar lekken, wie het opvangt vangt het op. Ik ga het zeker en vast opvangen als mijn lichaam dit kan. Nog een misconceptie, weeën opwekken, denk je nu echt dat het binnen de dag opwekt? Je moet luisteren naar je lichaam, is er een te veel dan vang je het op, kan je lichaam deze natuurlijke immuunbooster niet aanmaken? Dan is het zo. Mensen geloven toch ook blindelings dat iedereen 2l water per dag moet drinken? Moet dat echt als de ene meer vocht verliest dan de ander en de ene minder weegt als de ander? Neen. Je moet luisteren naar je lichaam, heb je een teveel? Dan vang je t op, heb je dorst? Dan drink je, heb je honger? Dan eet je, ben je moe? Dan ga je slapen. Jullie verschillende meningen hebben me aangespoord om research uit ervaringen te trekken, dus again, het is geen hype of hack als mensen dit al deden van voor het internet bestond. Mensen gingen toch ook blindelings covid vaccins nemen waar amper onderzoek naar gedaan is? Ze geloven toch ook elke dokter die ooit sigaretten aanraadde? Wetenschappelijke research heeft tijd nodig, waarmee wordt research gevorderd? Menselijke of dierlijke ervaringen. Ieders zijn mening he mama’s! Ik vind het gewoon spijtig dat ik iets heel simpel vraag, gericht naar mensen MET ervaring waar dan zo een onvriendelijkheid op moet komen alsof jullie allemaal geleerde mensen zijn. Als ik wil geloven wat op het internet staat moet ik nu meteen naar Mars vertrekken met Elon. Als ik wil geloven wat de ervaringen zeggen dan ben ik daar content mee. Een heel topic aangemaakt om gewoon mensen hun meningen te lezen en maar voor 1/3 mijn vragen voor mijn opvoedingskeuze beantwoord te krijgen. Voor al wie effectief heeft geholpen met mijn vragen, hartelijk bedankt! Ik hoop dat mijn lichaam ook colostrum kan aanmaken op voorhand, volgens mijn mama en veel andere ervaringen deed dit echt wonderen dus ik ben benieuwd! Dank je wel🌸

vorig jaar

Reactie op 𝑅𝒾𝓉𝒶𝟢𝟥

Ik ben verder gaan researchen en ervaringen gaan rondvragen omdat hier prec ...
Ik begrijp dat je gewoon tips zoekt hoor, maar als je de vraag zo gewoon formuleert, kan het lijken als iets dat "iedereen hoort te doen als je het beste wil voor je baby". Ik lees ook dat jij spreekt over opvangen, maar in een andere reactie gaat het gelijk over kolven. Ik wil de andere mama's vooral adviseren om dit niet zonder overleg met een arts te doen daar het geen gebruik zonder risico is. Dit is een forum hé, iedereen mag hier vrij spreken. En ik vind dat vanzelfsprekende toon van je vraag, risico's inhoudt die belicht mogen worden.

vorig jaar

Reactie op Isabel2222

Ik begrijp dat je gewoon tips zoekt hoor, maar als je de vraag zo gewoon fo ...
Tot nu toe zijn er nooit mensen geweest die daar een slecht worden over hebben gezegd , zowel over het “ opvangen “ als over het “Kolven “… we zijn 2025 dus al veel verder dan de tijd waar het allemaal niet bestond.. en veel niet bestond.. gelukkig weten we nu wel meer en gelukkig zijn we al stuk verder in ons kennis over van alles.. mijn vroedvrouw hier gisteren over gesproken & mijn lactatiekundige in mijn eerste zwangerschap en toen vertelden ze mij dat ze dat zelf wel al aanraden aan de mama’s/mama’s to be, ook al staat het nog niet in de boekjes of op het internet 😉 Misschien binnenkort wel, zou je het dan wel plots oke vinden en het wel doen? Ik vond jouw reactie persoonlijk ook heel strijdbaar tegen het geen dat de andere mama’s doen.. bon,mijn mening 🤷🏽‍♀️

vorig jaar

Reactie op Isabel2222

Ik begrijp dat je gewoon tips zoekt hoor, maar als je de vraag zo gewoon fo ...
Het beste is je gevoel volgen en je intuïtie artsen kunnen ook heel fout zijn ...