11 Reacties

6 maanden geleden

Heb je een goede kolf die goed is voor jou borsten/goed past? Je kan ook een super krachtige huren bij het zkh. Oxytocine spray om de toeschiet reflex op te wekken? Eventueel kunnen kruiden nog wat doen en goed veel drinken en je rust pakken. Op Facebook heb je een Lactatiekundige groep waar je je vragen kan stellen en antwoord krijgt van een Lactatiekundige. Hopelijk staat er een onbekende tip tussen. Succes!

6 maanden geleden

Wat hier heel goed heeft geholpen en zelfs voor een overproductie (helaas) had gezorgd was constant aanleggen en het huren van de ziekenhuis kolf. Volgensmij heet dat de medela symphony. Die kan ik echt aanraden voor het op gang brengen van de productie. Daarna kun je een gewone gebruiken

6 maanden geleden

Ik heb het idee dat dit bij mij heel goed heeft geholpen. Ik drink hiernaast 2,5/3L water en eet verder veel dadels met walnoten

6 maanden geleden

Welke kolf gebruik je? Niet alle (de meeste) kolven zijn geschikt voor het op gang brengen van de borstvoeding. Daarnaast twee tips die kunnen helpen: powerkolven en boezemvriendjes (variant: extra) slikken.

6 maanden geleden

Ik ben nog in het ziekenhuis vanwege onze zoon en gebruik die van het ziekenhuis de medela symphony. En heb de boezemvriendjes besteld.

6 maanden geleden

Mijn zoon is rand prematuur geboren, dus heb precies hetzelfde als jij. Ik kan hem 2/3 x per dag aanleggen en kolf na en de rest van de voedingsmomenten kolf ik ook. Ik heb een kolf van het ziekenhuis gehuurd. Medela Symphony. Dat heeft bij mij erg goed gewerkt! Kolf daar nog steeds mee. Wat ook goed helpt is kolven met mijn zoon op schoot. Zijn geluidjes, uitdrukkingen en knuffels helpen heel goed om te ontspannen en niet aan het kolven maar aan hem te denken, waardoor mijn borsten inmiddels na 1 week kolven al beginnen te lekken als ik naar hem kijk.

6 maanden geleden

Reactie op Hummel92

Mijn zoon is rand prematuur geboren, dus heb precies hetzelfde als jij. Ik ...
Bij mijn eerste zwangerschap was ik veel te veel gefocust op het kolven, waardoor het destijds niet lukte en ook bij druppels bleef. En laatste tip die me nog te binnen schiet. Zoek een rustig plekje waar niemand je kan afleiden, tot dat je ontspannen en genoeg kunt kolven om ook tegelijk andere dingen te doen.

6 maanden geleden

Hier ook een prematuur meisje geboren op 34 wkn. Ik heb in het ziekenhuis gekolfd met de Medela symphony en die ook voor twee weken gehuurd voor thuis. Veel kolven zijn niet geschikt voor Fulltime kolven. En ik weet niet hoe je bevalling was, maar het kan zijn dat als je zelf nog moet herstellen van een keizersnede of eventueel iets anders, dat je lichaam dat voorrang geeft boven het aanmaken van meer melk.

6 maanden geleden

Een goede kolf en mijn verloskundige raadde mij boezemvriendjes aan.ll

6 maanden geleden

Nieuw onderzoek uit 2025 laat zien dat: twee eenvoudige, goedkope technieken (borstmassage en warme kompressen) een groot verschil kunnen maken. In dit 4-daagse onderzoek werden 120 ouders met een baby op de NICU willekeurig ingedeeld in vier groepen: - borstmassage - warme kompres - zowel massage als kompres - controlegroep (alleen kolven) Alle drie de interventiegroepen produceerden aanzienlijk meer melk dan de controlegroep. - Massage + warmte-groep: 1.484 mL - Warme kompres-groep: 1.470 mL - Massage-groep: 1.321 mL - Controlegroep: 913 mL En goed aanleggen is ook belangrijk natuurlijk. Biological nursing (even googelen voor een plaatje) is een goede positie voor pijnvrij aanleggen blijkt ook uit onderzoek. Ook kunnen kindjes iets makkelijker aanhappen. Liggen jullie de momenten van voeden ook huid op huid? Of heeft je kindje kleertjes aan? Huid op huid kan ook helpend zijn. * The Effect of Breast Massage and Warm Compress Application on Milk Production and Anxiety in Mothers with Premature Newborn: A Randomized Controlled Trial Succes! 🍀 Ik weet nog van de eerste hoeveel toewijding en energie het kost om de borstvoeding op gang te krijgen als dit niet vanzelf gaat. Je doet het super goed ❤️

6 maanden geleden

Maak je borsten warm met een compres, daarna een soort gehaktballen rollen van je borst, wrijf ook van je oksel naar je tepel om de kanalen te activeren. probeer met je hand alvast wat voor te kolven let hierbij op uit hoeveel plekken in je tepel de melk stroomt, om fulltime te voeden heb je minimaal 4 kanalen per borst nodig. Kwa kolven kijk foto’s van je kindje of partner, zorg voor de juiste maat borstschelp, smeer een beetje kokosolie in de schelp zodat je borst zachtjes erin en eruit glijd zonder wrijving. En vooral vertrouwen en geduld. Het is normaal dat de melk pas na 4-7 dagen start bij een inleiding of keizersnee kan het nog wat langer duren. Je kunt bijvoeden met een borstvoedingshulpsetje of een spuitje met sonde slangetje eraan, dan kan je kindje effectiever drinken aan de borst waardoor deze