54 Reacties

4 weken geleden

Hi! Hier ook een mama die de rapley methode gebruikt :) Hier gaat ook zeker niet alles met plezier erin haha! Tot nu waren wortel en pastinaak (beiden uit de oven) een succes. Een - bijna volledig afgekloven- kippenbout vond hij zodanig lekker dat ik hem na 20 min zelf maar weer heb afgepakt 🥲 Avocado en ei reepjes vielen een paar keer in de smaak, maar weigerde hij de dag erna ook opeens. Geen stress, komt vanzelf! Oja; mijn man bakt heeerlijk zuurdesembrood en hier heeft hij ook lekker van op een korstje zitten sabbelen 🥰 Probeer vooral niet te veel verschillende voedingsmiddelen achter elkaar aan te bieden, maar blijf bij een beperkt aantal en biedt dat meerdere keren aan. Soms laten ze iets 9 keer liggen en de 10e keer eten ze het wel. Allemaal onderdeel van het proces! Succes :)

4 weken geleden

Oh en ik zie dat je de paprika hebt gekookt. Misschien leuk om eens paprika uit de oven te proberen; daar wordt die lekker zoet van 🫑. - oven op 200 graden - paprika doormidden en licht insmeren met olijfolie - met gesneden kant naar beneden op een bakpapiertje - 20 min in de oven (totdat het velletje donker begint te worden) - uit de oven direct in een afgesloten bakje, zodat ja na ongeveer 10 min het velletje er makkelijk vanaf trekt. En bon apetit 👩🏼‍🍳

4 weken geleden

Reactie op nienjo92

Oh en ik zie dat je de paprika hebt gekookt. Misschien leuk om eens paprika ...
Wat een leuk recept! Die probeer ik eind deze week ook nog eens!

4 weken geleden

Mijn oudste vond vanaf het begin pasta met tomatensaus heerlijk. Dan vooral even kijken naar een pastavorm die de saus goed vasthoudt.

4 weken geleden

Ik wil dit ook graag gaan doen en ben nu het boek aan het lezen “Eten voor de kleintjes”. Het enige waar ik dan een beetje bang voor ben is als ze bijv een groot stuk van iets afbijten en zich er dan in verslikken.. of gebeurd dat niet? Wij zijn nog niet begonnen met eten aanbieden!

4 weken geleden

Reactie op Rosera

Ik wil dit ook graag gaan doen en ben nu het boek aan het lezen “Eten voor ...
Je baby gaat zich zeker verslikken, maar dat is juist heel goed! Zo leert hij/zij hoe ze zich in de toekomst juist niét verslikken. Er is nu nog sprake van een natuurlijk reflex, wat verslikken voorkomt. Dat reflex verdwijnt op een gegeven moment. Het is dus juist goed om nu (vanaf 6 maanden) voedsel te gaan introduceren. Hou qua afmeting 2 samengedrukte volwassen vingers aan en biedt in die afmeting gekookte/gebakken/gestoomde groente, fruit, etc. aan. Je zal zien dat je baby hier echt instinctief behendig mee om gaat :) succes!

4 weken geleden

Hoe wisten jullie dat jullie kleintje klaar was voor de eerste hapjes? Onze dochter is nu bijna 6 maanden. Ik heb al een paar keer geprobeerd om haar wat hapjes te geven, maar ze wil eigenlijk alleen proeven als ze zélf de lepel naar haar mond mag brengen. Tegelijk heb ik het gevoel dat ze nog niet helemaal klaar is voor de Rapley-methode. Ze is namelijk nog erg klein: 62 cm en 5,7 kilo. Haar hoofdje houdt ze goed rechtop en met een beetje ondersteuning kan ze zitten, maar een kinderstoel is nog net te groot voor haar. Zat jullie kindje op deze leeftijd al in een kinderstoel? Wij geven de hapjes nu in de newbornset van haar stoel.

4 weken geleden

Reactie op RobuustePier469157

Hoe wisten jullie dat jullie kleintje klaar was voor de eerste hapjes? Onze ...
Beter niet in een newborn set, ze moeten echt recht op kunnen zitten! 1 van de vereisten bij de rapley methode. Mijn zoontje kan niet zelfstandig zitten maar blijft wel met behulp van de baby set in de trip trap zitten. Ook begon hij echt het eten uit mijn mond te kijken en doet hij zelfs zijn eigen mond open als ik een hap neem😂🙈

4 weken geleden

Wij bieden aan adhv Kleintjes. Ze heeft er veel zin in en probeert graag. Tot nu toe brood, komkommer en wortel. (afgelopen weekend 6 maanden)

3 weken geleden

Reactie op nienjo92

Hi! Hier ook een mama die de rapley methode gebruikt :) Hier gaat ook zeke ...
Heb je mss nog wat beginner receptjes voor me? Iets lekker maar niet te moeilijk want het meeste beland toch op de grond! Vanaf februari gaan we beginnen met dagelijks wat aanbieden!

3 weken geleden

Ik gebruik de app ‘solid starts’, je kunt hen ook op insta volgen. In de gratis versie krijg je al veel info over hoe je welk voedingsmiddel het beste aan kunt bieden. Komkommer is hier favoriet 😊 Lekker blijven oefenen, dan leert je kindje het vanzelf naar de mond brengen. Altijd zorgen dat iets te pletten is tussen twee vingers. Op die manier is het zacht genoeg om door de slokdarm gewerkt te worden. Hoesten en verslikken hoort hier inderdaad bij. Grotere stukjes werken kindjes vaak zelf naar buiten. Beter niet ‘door het mondje roeren’ met je vinger, dit zou stukjes juist naar achteren kunnen duwen. Goed je kindje monitoren en als het niet lukt om het zelf naar buiten te werken, kun je het stukje voorzichtig pakken als je het ziet zitten. Na het eten altijd even mondje en wangen controleren. Wij bieden overigens ook gepureerd eten aan om te oefenen met het eten van een lepel (al is daarvan vooral de achterkant populair 😂)

3 weken geleden

Hier is de Rapley methode ook een groot succes! We zijn begonnen met kippenbouten en broccoli en ik had vandaag een dikke linzensoepje met zoete aardappel en wortel en het lepeltje ging best goed telkens naar de mond. Om het makkelijk te houden ben ik begonnen met 5 dagen 1 vlees/plantaardige proteïne en 1 stuk groente en opgebouwd naar 2 stukken groentes of 1 stuk groente 1 stuk fruit. Ik gebruik ook veel informatie in de Solid Starts app/instagram pagina. Weet wel dat dit gericht is op de Amerikaanse markt dus bijv sardines hebben ze het over ingeblikte sardines maar hier in Nederland vind je sardines ook gewoon bij de visboer 😅

3 weken geleden

Ik focus trouwens niet op proteïne inname maar op ijzerrijke voeding en dat zijn vaak wel de (plantaardige) proteïnes

2 weken geleden

Reactie op Bady

Hier is de Rapley methode ook een groot succes! We zijn begonnen met kippen ...
Oeh hoe bied je de kippenbout aan? Gewoon in z'n geheel? En dan uit de oven zonder kruiden?

2 weken geleden

Reactie op Claudiavb13

Oeh hoe bied je de kippenbout aan? Gewoon in z'n geheel? En dan uit de oven ...
Ik doe het in de airfryer bakken met vel en wat olijfolie, paprikapoeder en oregano en na dat bakken haal ik het velletje en het kraakbeen eraf en dat geef ik zo aan mijn dochter. Als ze bezig is komen er stukken los en als ze groot genoeg zijn geef ik daar sabbelt ze ook lekker op. Op het einde zorg ik ervoor dat het botje geen losse stukken heeft en dan kan ze daar ook nog even op knagen. Heerlijk hoe ze ervan geniet

2 weken geleden

Vanmorgen een aangepaste versie van american pancakes gemaakt en dat was een groot succes! Met fijngemalen havermout, Griekse yoghurt en blauwe bessen.. meneer vond het heerlijk (en ik zelf eigenlijk ook wel)😄 Recept: 100 gram volkoren havermout in de blender tot het fijn is, 125 gram Griekse yoghurt er bij, 1 ei, 1 theelepel bakpoeder en een handjevol rijpe blauwe bessen (fijngeknepen). Goed mengen en dan voor 1 pancake steeds ongeveer 2 eetlepels in de pan scheppen.

2 weken geleden

Wij willen ook beginnen met de rapley methode. Maar wat ik me nog afvroeg. Is het ook handig om een aantal dagen hetzelfde aan te bieden zodat ze dat juist leren kennen of kan je wel wat variëren per dag? Ben nog een beetje zoekende met wat we nu het best kunnen beginnen? Hebben jullie dingen waarvan je zegt dit zou ik echt aanbevelen? En gaven jullie ook meteen al iets van broodkorst?

2 weken geleden

Reactie op Snowflakessnow

Wij willen ook beginnen met de rapley methode. Maar wat ik me nog afvroeg. ...
Ik zoek ook meer tips! To nu toe: een mango pit , wortel redelijk zachtgekookt en dan een stengel van 8 cm door de helft ofzo, komkommer

2 weken geleden

Omdat ik hier ook mee struggle heb ik het boek ‘how to wean your baby’ via vinted gekocht. Deze geeft echt een 30 dagen stappenplan. Vanaf ik deze binnen heb zal ik dit met jullie delen! 🥳

2 weken geleden

Ik verzin vaak op de dag zelf pas wat ik voor hem ga maken en tot nu toe dus ook nog nooit 2 dagen achter elkaar exact hetzelfde gegeven.. en dat vindt meneer helemaal prima, hij probeert alles en is een hele makkelijke eter aan het worden. Enige waar hij moeite mee had waren de 2 kant en klare maaltijdpotjes die ik als backup had gehaald voor de drukkere dagen🙈