13 Reacties
4 dagen geleden
Al paracetamol gegeven? Geen ervaring met zulke hoge koorts, maar bij überhaupt koorts en vooral in combinatie met ongemak geven wij paracetamol! En als je het niet vertrouwd, de HAP bellen!
4 dagen geleden
Reactie op anoukgroen1208
Heb je al een zetpil gegeven?
Vorige week had onze zoon 40 graden koorts en huilerig. Zetpil gegeven en binnen 30 min was de koorts al iets gezakt en minder huilerig. Nachtrust is voor beide belangrijk
4 dagen geleden
Eerlijk gezegd zou ik zelf even wachten met pcm.
Doordat je met pcm de piek eraf haalt , wanneer de pcm uitgewerkt is, kan deze ineens weer snel omhoog schieten, kans op een koortsstuip is daardoor groter.
In de avond is de koorts meestal op z’n hoogst dus als het blijft bij 39,5 is het nog niet zo erg, kleine kinderen kunnen namelijk makkelijk tot 41/41,5 schieten zonder dat dat problemen oplevert. Ene uur is het 38 en uur later kan het zo maar 41 zijn.
Ik voel meestal aan de voetjes, als die kokend heet zijn dan is de koorts op z’n piek, als die weer afkoelen, zakt de koorts ook weer. Heel gek, maar zo meet ik eigenlijk altijd.
Als hij/ zij dagen achtereen koorts heeft 3/4 zou ik de huisarts bellen en indd zo lang hij plasluiers heeft, krijgt hij voldoende vocht binnen, wat belangrijk is bij koorts.
Mocht je het allemaal niet vertrouwen kun je natuurlijk altijd nog eens bellen. Maar waarschijnlijk zijn er tandjes in ontwikkeling ?! Daar had mijn oudste dochter heel vaak hoge koorts door! Bij haar ook regelmatig de ha post gebeld, nu met de 3e ben ik wat relaxter 🫣
4 dagen geleden
Mijn zoontje was afgelopen weer ook ziek. Koorts, hoesten, weinig/niet drinken en veel huilen. Een zetpilletje 60mg paracetamol hielp hem wel echt iets rust te vinden. Ben bij de huisarts geweest en die gaf ook aan dat dat prima is om te geven. Letten op plasluiers, of zijn tongetje nog vochtig is en of hij traantjes huilt. En als je het niet vertrouwd gewoon de hap bellen! Beterschap
4 dagen geleden
Blijf goed opletten of je baby alert blijft. Dus niet slap en slaperig. Als je gevoel zegt dat het niet goed is aan de bel trekken. Uit ervaring weet ik dat de hoogte van de koorts niet reden tot paniek is maar de reden van de verhoging is belangrijk om te weten. Zolang hij drinkt en goed plast en fysiek alert is en dus niet slap is zou ik het nog aankijken. Maar luister echt naar je moeder gevoel!
3 dagen geleden
Hoi! Dank jullie wel.. vanmiddag gaf ik een zetpil en dat werkte inderdaad heel goed. Maar daarna had ik contact met de huisarts en die zei inderdaad dat ik daar voorzichtig mee moet zijn vanwege de kans op koortsstuipen. Nu durf ik niet meer..
fijn om te horen van wat meer ervaren moeders, het is mijn eerste kindje.
Ik vermoed ook tandjes.. hij bijt graag op een bijtring en wil geen speen.. ik hoop echt dat het snel beter gaat!
3 dagen geleden
Reactie op Zanglijster
Hoi! Dank jullie wel.. vanmiddag gaf ik een zetpil en dat werkte inderdaad ...
Heehee. Ik wou even zeggen dat babys met doorkomende tandjes niet zulke hoge koorts kunnen krijgen. Meestal veroorzaakt dat verhoging tot lichte koorts. Tot 38,5 ongeveer.
3 dagen geleden
Reactie op Zanglijster
Is hij verkouden? Is het huilen meer bij plat liggen? Mocht de koorts zo hoog blijven zou ik laten checken op oorontsteking. Succes (wij zitten met een baby met dubbele oorontsteking thuis ;))
3 dagen geleden
Reactie op Zanglijster
Dat kan inderdaad gebeuren, maar soms kan het lichaam ook gewoon even wat 'rust' krijgen. Minder ongemak, minder onrust, meer slapen. Dan krijgt de lichaam ook de kans om zelf te herstellen. Blijft altijd een keus die je maakt 👍🏼! Maar gelukkig pakt die nu goed uit! Hopelijk is de nacht een beetje goed gegaan! 🤗
3 dagen geleden
Reactie op KimBaijens31
Eerlijk gezegd zou ik zelf even wachten met pcm.
Doordat je met pcm de pie ...
Daarom wordt er altijd een spiegel geadviseerd! Dus pcm is niet erg als je ‘m deze dan ook netjes volgt en niet nu wel maar na 6 uur niet. Dan zou je dus moeten doorgeven.
Pcm geef je ook vooral bij ongemak en niet vanwege de koorts.
3 dagen geleden
Niet wegdrukbare vlekjes/puntjes of over de rooie gaan bij luier verschonen, dan vooral t punt dat je de beentjes omhoog haalt.
Inderdaad plasluiers en minder als de helft drinken als normaal. Dat zijn wel de alarmsignalen bij koorts
Op thuisarts.nl kan je zoeken naar kind koorts en op die pagina vind je een stoplichtboekje. Hierin staat heel duidelijk wanneer je zou moeten bellen en waarop je moet letten met koorts
https://www.thuisarts.nl/file/1393/download