10 Reacties
17 dagen geleden
Of het onredelijk is om dat van hem te verwachten, hangt af van jullie relatie en hoe jullie normaal gesproken met dit soort dingen omgaan. Voor veel mensen is het lastig om gewoontes zoals roken of drinken ineens te veranderen, zeker als de urgentie niet direct voor henzelf geldt. Misschien helpt het om met hem in gesprek te gaan en uit te leggen dat zijn steun voor jou juist nu extra waardevol is.
Sommige partners kiezen ervoor om solidair te stoppen met bepaalde gewoontes, anderen hebben daar meer moeite mee. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je je gesteund voelt en dat jullie samen kunnen overleggen hoe je die steun het beste kan krijgen.
17 dagen geleden
Mijn vriend rookt niet maar hij drinkt in het weekend wel graag een biertje en van mij hoeft hij daar niet mee te stoppen. Vlak voor de bevallingsdatum zou ik wel willen dat hij daarmee stopt.
17 dagen geleden
Misschien niet helemaal hetzelfde maar mijn man en ik zijn gek op sushi. Ook al heb ik dit niet gevraagd, eet hij nu geen sushi meer in mijn gezicht. Dus als ik weg ben met vriendinnen of wat dan ook besteld hij sushi. Of als ik al vroeg in bed lig.
Ik denk niet dat je het mag verwachten… maar het zou een partner wel sieren als hij daarmee stopt, vooral als het je moeite kost om die gewoontes op te geven. Als het echt easy voor je is en je goed met verleiding kan omgaan, is het natuurlijk anders.
17 dagen geleden
Roken vind ik echt niet kunnen in jouw bijzijn omdat dit het kindje indirect ook kan schaden. Plus is dat een gewoonte die je sowieso beter niet in de buurt van kinderen kan doen (ook al rookt bij buiten, via kleding komt het toch bij de baby straks) en beter meteen al kan stoppen. Dan is het misschien ook makkelijker om straks na de geboorte niet meer te roken.
17 dagen geleden
Yep, derdehands rook. Niet alleen via kleding, ook via adem (je blijft na een sigaret nog best even schadelijke stoffen uitademen), het zit op jassen en schoenen en handen, haren. Ik zou alle jassen wassen, alle schoenen en heel het huis ook grondig schoonmaken, want het zit overal.
Rokers mochten bij mijn dochter al niet in de buurt komen en mogen dat bij deze baby ook niet.
Je kunt even googlen naar derdehands rook voor meer info, hier een flyer van het Trimbos instituut: https://www.trimbos.nl/wp-content/uploads/2024/07/Infographic-derdehands-rook.pdf