8 Reacties

8 maanden geleden

Zolang je je handen daarna wast en ondertussen niet aan je gezicht zit, lijkt me dit hoe dan ook geen probleem. Ik heb wel dieren bij de kinderboerderij geaaid en daarna hadden gewassen

8 maanden geleden

Reactie op -D-

Zolang je je handen daarna wast en ondertussen niet aan je gezicht zit, lij ...
Ja ik kan ook alleen maar info vinden over geiten en schapen. Ja en geen vruchtwater van andere dieren maar dat zal niet voorkomen

8 maanden geleden

Ik werk met dieren (vnl honden, katten, paarden, ezels). Volgens mij is het vnl voor de Q-koorts dat je moet opletten met geiten en schapen. Verder geen duidelijke regels over andere dieren

8 maanden geleden

Goed handen wassen etc na het aaien. Schapen en geiten zijn ook dragers van toxoplasmose of iets. Dat kan gevaarlijk en schadeliik zijn voor het ongeboren kind. Laatst bij een lammetjes dag geweest met zoontje van 3. Daar hingen allemaal affiches dat zwangere extra alert moeten zijn, niet in aanmerking mochten komen met de dieren en goed handen wassen. Dat is dus niet alleen ivm Qkoorts. Weet niet of koeien en kalfjes ook die bacterie bij zich kunnen dragen. Even googlen wellicht? Katten wel, met verschonen van de kattenbak. En met tuinieren handschoenen aan doen.

8 maanden geleden

Reactie op dedebebe

Goed handen wassen etc na het aaien. Schapen en geiten zijn ook dragers van ...
Precies de reden dat ik de vraag hier stel omdat ik weet over toxoplasmose en het dus niet kon vinden mbt koeien haha! Ben vandaag geweest en heb gewoon extra vaak mn handen gewassen!

8 maanden geleden

Reactie op R3bekka

Precies de reden dat ik de vraag hier stel omdat ik weet over toxoplasmose ...
Niet dat ik weet. En mijn ouders hebben een boerderij met jongvee opfok. Zal sowieso niet te bang laten maken. Je hebt goed je handen gewassen. Dit word mijn 3e en alle zwangerschappen gewoon op de boerderij bezig geweest 馃槄

8 maanden geleden

Ja mag geiten en schapen aaien alleen niet in aanraking met vruchtwater komen

8 maanden geleden

Aaien kan altijd. Als ik jou was zou ik wel naderhand je handen goed wassen. Wij hebben zelf ook melkvee en werk dagelijks met de koeien. Het is alleen oppassen met geboortes ivm vruchtwater enzo maar een kalfje wat droog is kan je prima aaien