172 Reacties

vorige maand

Ik lees mee! :) Ik wil ook binnenkort beginnen met kolven, omdat mijn eerste kindje aan het begin bijgevoed moest worden met kv. Deze keer wil ik wat achter de hand hebben, mocht bijvoeding weer nodig zijn.

vorige maand

Pas hier wel mee op, stimuleren van melk kan de bevalling opwekken. Altijd overleggen met verloskundige.. en pas na 37 week.

vorige maand

Ik wil dat ook gaan doen inderdaad, maar hoorde dat je dit wel met je verloskundige moet overleggen en het het beste is om dit echt pas vanaf week 37 te doen. Er komt oxytocine vrij met kolven en dat kan er bevalling op gang brengen dus soms wordt het afgeraden. Ik ben nu 35 dus wacht nog eventjes. Ook kan je kolven met de hand op het begin door je borsten op een bepaalde manier te masseren, dat is minder pijnlijk. Die staan volgens mij wel op de officiële sites van lactatie kundigen, wellicht helpt dat?

vorige maand

Reactie op sabbje

Pas hier wel mee op, stimuleren van melk kan de bevalling opwekken. Altijd ...
Mag zeker de bevalling opwekken vanzelf. Ik word volgende week ingeleid 😣

vorige maand

Reactie op Melissa025

Dit bericht is verwijderd
Ik denk dat het goed is dat mensen wel gewaarschuwd zijn en dit niet zomaar op eigen houtje gaan doen.. je zult net die gene zijn die wel met 34 weken of zelfs eerder bevalt omdat je dacht dat het geen kwaad kon..

vorige maand

Tip; eerst warme douche of bad nemen en daarna met de hand “kolven”, er staan video’s onnline hoe je dit doet, werkt vaak beter dan kolven.

vorige maand

Ja ben begonnen, vorige keer ben ik spontaan met 37 weken bevallen en kwam de melk langzaam op gang en dat vond mijn hongerige baby niet leuk. Dus moeten bijvoeden met kunstvoeding. Ik mocht daarom vanaf 36 weken met de hand beginnen met kolven. Ik heb vanaf het begin ongeveer 3 ml per keer (van 2 borsten en stop na ongeveer 10 minuutjes). Heb al aardig wat spuitjes in de vriezer liggen nu, fijne gedachte wel.

vorige maand

Reactie op Baby#2ontheway

Ja ben begonnen, vorige keer ben ik spontaan met 37 weken bevallen en kwam ...
Als aanvulling, het werkt het beste als je borsten warm zijn. Dus of een kruikje of na een warme douche bijvoorbeeld. Daarna de borsten masseren en je kunt filmpjes vinden op YouTube hoe je kunt handkolven. Sommige vrouwen hebben nog geen melkproductie tijdens de zwangerschap, het zegt niks over je productie als de baby is geboren.

vorige maand

Ik ben vandaag 33+6 en heb het er gisteren met vroedvrouw over gehad omdat ik ook aan het denken was om dat te doen, maar zij zei dat het niet echt nuttig is als er geen medische indicatie is zoals een geplande keizersnede, suiker, vorige zwangerschap moeten bijvoeden etc… dus ben nu aan het twijfelen… langs de ene kant wil ik dit bij mijn volgende afspraak ook bespreken met de gynaecoloog om het toch misschien te kunnen/mogen doen vanaf 36/37 weken om hopelijk de bevalling op te wekken want zie het echt niet zitten om tot 40 weken of over te gaan 😅

vorige maand

Hier begonnen met 36 weken in overleg. Wel meer sporadisch geen ritme als in iedere dag 3 keer ofzo. Ik merk aan mijn borsten wanneer 😅 ik krijg dan steekjes in de tepel en als ik dan kolf heb ik over het algemeen 4,5 ml ☺️ Dit is echt om de 3 dagen ofzo als ik het eerder probeer komt er zo goed als niks uit. Maar zo krijgen we toch een klein maar lekker voorraadje ☺️

vorige maand

Oja en ik doe het trouwens omdat mijn borstvoeding de vorige keer moeilijk op gang kwam omdat mijn zoontje te misselijk en uiteindelijk te zwak was om aan te happen. Die paar druppels de eerste dagen zouden de kleine meid flink kunnen aansterken zodat het misschien wel beter lukt. En misschien komt het sneller op gang en heb ik het niet nodig dan is het een prachtig laxeermiddel mocht ze met hapjes last krijgen van harde ontlasting ☺️

vorige maand

Reactie op mommytobe!

Tip; eerst warme douche of bad nemen en daarna met de hand “kolven”, er sta ...
Dit 🙂 probeer eerst onder de douche je borsten te masseren. Dit werkt voor mij heel goed (dan ben ik ontspannen en de warmte helpt. Na het douchen kun je het er dan uitmasseren en opvangen 🙂 Ik ben 3 dagen geleden begonnen iom mijn vk. Bij de 1e kwam het langzaam op gang en had onze zoon geen energie om te drinken na de bevalling.. slechte combi, waardoor ik 3 maanden fulltime heb gekolfd. Ik hoop nu dag het het sneller op gang komt na de geboorte en dan ik wat spuitjes met 'power' in de vriezer heb liggen voor na de bevalling.

vorige maand

Ik heb het vandaag ook voor het eerst geprobeerd! Ik word over ongeveer anderhalve week ingeleid vanwege diabetes type 1 en er bestaat een vrij grote kans op bijvoeding noodzaak. Er kwam nog niks, maar is ook eerste keer. Ben van plan nu 3x per dag 5 min per borst te gaan doen, en dan zien we het wel. Ik heb het filmpje op YouTube van de verlosmoeder gekeken, die vond ik wel duidelijk!

vorige maand

Hier ook geprobeerd, schrok wel van de hoeveelheid. 2min per borst en zat om 11ml. Hierdoor ook weer gestopt(spuitjes op). Vorige zwangerschap een overproductie gehad uiteindelijk wat voor veel problemen heeft gezorgd, dus laat het voor nu maar weer even rusten.

vorige maand

Reactie op indy711

Ik ben vandaag 33+6 en heb het er gisteren met vroedvrouw over gehad omdat ...
Wat een bijzonder advies, hoezo niet nuttig? Als er geen goede reden is om het niet te doen (dit is wel belangrijk!) zou ik er vanaf 37 weken gewoon aan beginnen. Zelf had ik de vorige keer ook geen indicatie, maar uiteindelijk een hele pittige bevalling die resulteerde in een spoedkeizersnede en toen was ik maar wat blij dat ik wat spuitjes in de vriezer had liggen.

vorige maand

Reactie op Elinew1991

Wat een bijzonder advies, hoezo niet nuttig? Als er geen goede reden is om ...
Nee ze zei omdat je moedermelk zich aanpast aan wat je kindje op die moment nodig heeft. Je tepels nemen het speeksel op van je kindje en zo reguleert je lichaam de melk en wat ze nodig hebben van vitamines enzo en colostrum is dan goed als booster als ze net geboren zijn, zo heb ik het toch begrepen

vorige maand

Reactie op indy711

Nee ze zei omdat je moedermelk zich aanpast aan wat je kindje op die moment ...
Colustrum blijf je aanmaken totdat de baby er is en gaat dan langzaam om naar melk, colustrum wordt niet voor niks “liquid gold” genoemd, het is goed voor alles!! Ontstoken oogje?-> colustrum, baby acne?-> colustrum, ziekjes?-> colustrum, echt bedenk het zo gek nog niet en het werkt wonderen ermee, dus zeker fijn om wat op voorraad te hebben. Gewoon lekker mee beginnen als het voor jou goed voelt!

vorige maand

Reactie op mommytobe!

Colustrum blijf je aanmaken totdat de baby er is en gaat dan langzaam om na ...
Obstipatie bij de baby! Of harde ontlasting. Colostrum! Enorm goed laxeermiddel. Voor oogjes en acne kun je het beste vers van de tap gebruiken heb ik geleerd ☺️☺️ En dat werkte trouwens enorm goed bij ons beide (peuter en mij beide ontstoken ogen gehad met 2 dagen was het weg)

vorige maand

Vandaag met 37+1 de eerste poging gedaan! In totaal een ruime ml opbrengst en in de vriezer gedaan. Was toch wel blij om te zien dat er iets uitkwam. Na mijn vorige bevalling 3 jaar geleden kwam het heel traag op gang, moesten we op dag 1 al bijvoeden met kunstmelk en heb ik fulltime gekolfd

vorige maand

Hier even een lijstje feiten betreffende antenatal kolven: -zolang je sex mag hebben en klaar mag komen van je medisch team, mag je/kun je beginnen met antenatal kolven. Bij de eerste twee komen veel meer oxytocine vrij dan bij handkolven. De eerste twee werken ook beter om de bevalling op te wekken. -Je kunt het beste met de hand kolven net na een douche/ warmte kussentje. -hoeveel je kolft voor je bevalling zegt niets over hoeveel en hoe snel er na de bevalling melk komt. - het is normaal als er pas op dag 4 a 5 melk aangemaakt wordt. Hiervoor heeft je kindje genoeg aan druppels colostrum en vaak wil voeden (als in elke 1,5 uur/2 uur)