43 Reacties

11 maanden geleden

Ik lees graag mee! Ik heb sinds twee weken enorme rugklachten en 40 uur werken is echt te veel.. ik lig er na werk helemaal af. Ik durf het alleen niet echt aan te kaarten en weet niet zo goed hoe ik dit gesprek aan moet pakken.

11 maanden geleden

Reactie op Mommytobe072025

Ik lees graag mee! Ik heb sinds twee weken enorme rugklachten en 40 uur wer ...
Zo dat is super veel ik werk maar 20 uur maar wel in huishoudelijke hulp en 3 huizen op een dag.dat heb ik dus ook dat ik niet weet hoe ik dat gesprek moet aanpakken heel lastig, verloskundige had ook niet veel tijd alleen dat ik het moet aangeven omdat je als zwangere vrouw altijd recht heb op ziektewet

11 maanden geleden

Hoi! Ik loop hier ook tegenaan. Maar ik heb “gewoon” een kantoorbaan waarbij ik dus de hele dag zit. Voel me ontzettend lullig om dit aan te kaarten terwijl er veel zwaardere beroepen zijn

11 maanden geleden

Altijd voor jezelf en je eigen gezondheid kiezen! Het is super moeilijk en je voelt je super schuldig, maar je hebt nog een kleintje rondlopen die op je rekent, je moet de zwangerschap verder nog zelf dragen dat kan iemand anders voor je doen en straks na de bevalling moet je ook nog ‘voldoende energie’ hebben om voor zowel je baby als je kindje te zorgen. Werk begrijpt het echt wel, en anders hebben ze simpel gezegd pech. Je hebt maar een lijf en gezondheid, en daar moet je zuinig op zijn. Werken kan je nog jaaaaaaaren erna doen

11 maanden geleden

Reactie op Kris05

Hoi! Ik loop hier ook tegenaan. Maar ik heb “gewoon” een kantoorbaan waarbi ...
Ik denk dat het allebei zwaar is, fysiek of lichamelijk

11 maanden geleden

Reactie op Kris05

Hoi! Ik loop hier ook tegenaan. Maar ik heb “gewoon” een kantoorbaan waarbi ...
Herkenbaar. Na een kantoordag merk ik echt dat de vermoeidheid in mijn onderlichaam toeslaat. Uiteraard niet zo erg als iemand met een fysiek zware baan maar je voelt het zeker wel ..

11 maanden geleden

Weet iemand toevallig hoe het dan gaat met je contract? Wordt die dan aangepast?

11 maanden geleden

Reactie op Esrraax

Weet iemand toevallig hoe het dan gaat met je contract? Wordt die dan aange ...
Wat ik van mijn verloskundige begreep is. Dat je contract het zelfde blijft alleen deels in de ziektewet gaat, misschien andere mensen die er meer over weten?

11 maanden geleden

Reactie op sunflowerseed

Herkenbaar. Na een kantoordag merk ik echt dat de vermoeidheid in mijn onde ...
Ja ik had bij mn vorige zwangerschap al bekkenpijn dus ik voelde de bui al hangen. Heb nu vaak dat ik tussendoor moet liggen om te herstellen. Onze zoon van 2 slaapt gelukkig in de middag nog dus als ik vrij ben kan het wel. Maar ik werk daarnaast nog 32 uur en op die dagen kan het dus niet.. maakt soms echt dat ik ‘s nachts niet kan slapen van de pijn

11 maanden geleden

Reactie op Rooswm

Wat ik van mijn verloskundige begreep is. Dat je contract het zelfde blijft ...
Klopt UWV compenseert die uren als je uitvalt ivm zwangerschap

11 maanden geleden

Reactie op Kris05

Ja ik had bij mn vorige zwangerschap al bekkenpijn dus ik voelde de bui al ...
Heftig hoor 😣. Ik moet van mijn fysiotherapeut na mijn dienst even een kwartiertje liggen met mijn benen omhoog om de druk van mijn bekken te halen. Misschien kan je dat proberen.

11 maanden geleden

Reactie op Rooswm

Wat ik van mijn verloskundige begreep is. Dat je contract het zelfde blijft ...
Klopt, je contract blijft hetzelfde. De uren die je niet kan werken, worden door het UWV betaald aan je werkgever

11 maanden geleden

Reactie op Mommytobe072025

Ik lees graag mee! Ik heb sinds twee weken enorme rugklachten en 40 uur wer ...
Snap ik heel goed. Hier ook fulltime in thuiszorg dokter heeft me 2weken thuis geschreven ivm mijn rug. Mijn verantwoordelijke zei wel van dat als hetecht te zwaar is ik het beste aan de dokter vraag om mij thuis te schrijven tot aan de werkverwijdering

11 maanden geleden

Reactie op mommy0

Snap ik heel goed. Hier ook fulltime in thuiszorg dokter heeft me 2weken th ...
Werkverwijdering?

11 maanden geleden

Reactie op Rooswm

Werkverwijdering?
Ja wij moeten om 6maanden stoppen ivm risico's op het werkveld

11 maanden geleden

Als je minder uren gaat werken zal je gedeeltelijk ziek worden gemeld, je krijgt dan begeleiding bij de arbodienst tot je met verlof gaat. Om advies in te winnen zou je ook van te voren op gesprek kunnen gaan. Ik weet niet of elke werkgever dat aanbied, maar ik ben zelf praktijkondersteuner bedrijfsarts en ik heb vaak zwangere vrouwen preventief op mijn spreekuur die dan bij mij om advies vragen wat ze het beste kunnen doen met hun werk. Als je zwanger bent heb je sowieso recht op een uur extra pauze per dag (dus een uurtje eerder weg of uurtje later beginnen kan daar ook onder vallen, zonder ziekmelding), ook goed om te weten. Al wist ik dat zelf bij m’n vorige zwangerschap niet, en ik werkte toen in het ziekenhuis en die ruimte was er ook absoluut niet.

11 maanden geleden

Na de bevalling van mijn eerste kindje heb ik een blaasverzakking opgelopen, die nu weer opspeelde rond 16 weken zwangerschap. Op een gegeven moment kon ik nauwelijks nog langer dan 5 min lopen of staan en ging ook zitten na een paar uur pijn doen. De gyneacoloog gaf aan dat het geopereerd zou moeten worden, maar dit kan pas na mijn bevalling, wanneer ik geen kinderwens meer zou hebben. Er werd een ring/pessarium geplaatst, maar deze viel dezelfde dag nog uit. Ik bleef stug doorwerken afgelopen weken tot vandaag, omdat ik mij verantwoordelijk voelde en ziekmelden in mijn ogen geen optie was. Daar kwam de mentale struggle bij dat ik niet kon accepteren dat ik minder kon dan ik wilde en niet 100% een goede mama, werknemer e.d. kon zijn. Gevolg was elke avond rug- en buikpijn en pijn beneden en uiteindelijk gisteren en vandaag voortdurend harde buiken. Gisteren adviseerde de bedrijfsarts om me volledig ziek te melden. Vandaag toch op werk verschenen, maar eigenlijk ging dit gewoon niet... enigzins onder druk (waar ik nu dankbaar voor ben) van hogerop de knoop doorgehakt en mijzelf ziek gemeld. Nu start waarschijnlijk het acceptatieproces pas en voel ik mij schuldig... anderzijds heb ik nu wel voor mijn gezondheid en de baby gekozen en volgens mij is dat nooit de verkeerde keuze! Veel sterkte met jou/jullie keuze! Hoe moeilijk het ook kan voelen, kies voor jezelf en de kleine, het is uiteindelijk "maar" werk en jij bent overal vervangbaar, behalve thuis! Weet dat je als zwangere goed "beschermd" bent en jij gewoon doorbetaald krijgt wanneer je je ziek meldt. Je werkgever krijgt via het UWV de uren betaald die jij niet meer werkt!

11 maanden geleden

Reactie op Steffievdb27

Na de bevalling van mijn eerste kindje heb ik een blaasverzakking opgelopen ...
Woow heftig je verhaal, maar ik begrijp je volledig bij mij voelt het ook een beetje als falen omdat ik al niet zoveel uur werk.en idd dat ik mij schuldig voel. Maar idd wat je zegt kiezen voor je eigen gezondheid en je baby kan nooit een verkeerde keuze zijn! Sterkte en lekker genieten van je baby in je buik!

11 maanden geleden

Reactie op kimk1

Als je minder uren gaat werken zal je gedeeltelijk ziek worden gemeld, je k ...
Bedankt voor de tip een uur langer pauze zal bij mij ook niet gaan, omdat de clienten vaste uren hebben. Dus een uur later beginnen of eindigen helaas ook niet, en zal een uur ook niet veel helpen ben gesloopt om 4 uur en dan moet ik nog koken kleine ophalen terwijl ik dan nog amper kan lopen dus heel vermoeiend

11 maanden geleden

Reactie op Rooswm

Bedankt voor de tip een uur langer pauze zal bij mij ook niet gaan, omdat d ...
Misschien dan een idee het gesprek met je leidinggevende aan te gaan om minder te gaan werken, bijv 6 uur per dag of halve dagen? Niet goed voor jou als al je energie naar je werk gaat en je voor thuis niks meer over hebt. Helemaal als je al een kindje hebt rond lopen waar je ook voor moet zorgen.