6 Reacties

één dag geleden

Bij onze eerste zoon hebben we alle 3 gedaan. Mocht er iets mis geweest zijn, hadden we het weg laten halen. Hoe verdrietig dit ook is, we achten onszelf niet capabel om voor een ernstig ziek kindje te zorgen. Nu bij de 2de staan we hier hetzelfde in.

één dag geleden

Wij gaan ze allemaal doen! Sommige van de dingen die eruit kunnen komen bij de 13 en 20 weken echo, kunnen ze zelfs tijdens je zwangerschap nog behandelen. En als ze dat niet doen, zou je baby bijvoorbeeld dood kunnen gaan bij de bevalling. Of stel dat je baby meteen een levensreddende operatie nodig heeft na de geboorte. Als je dat al weet, staat alles al helemaal klaar als je aan het bevallen bent. En de nipt test vind ik ook belangrijk. Want als bijvoorbeeld de baby nooit levensvatbaar zou zijn, weet ik dat liever al eerder. En ook als ze een ander syndroom hebben kan ik me daar vooraf al in verdiepen en op voorbereiden.

één dag geleden

Een kennis heel dichtbij heeft de nipt gedaan en daar kwam trisomie 18 uit Kindje zou nauwelijks levensvatbaar zijn. Ze zouden dus tot 40 weken altijd in onzekerheid zitten of het kindje nog zou leven in de buik. Als dat bij een wonder allemaal gelukt was, zou het kindje lichamelijk en geestelijk zwaar gehandicapt zijn, kan nooit zelf drinken en in pijn zijn. Kindjes met trisomie 18 worden zelden ouder dan 1 jaar. Dus opnieuw zit je dan elke dag in onzekerheid wanneer je kindje overlijdt. Op welke manier dan ook, een lijdensweg. Ze hebben ervoor gekozen om zichzelf en het kindje dat lijden niet aan te doen en hebben met 16 weken de zwangerschap afgebroken. Verschrikkelijk maar naar mijn mening de beste keuze. Zelf heb ik met m'n vorige zwangerschap 2 goede medische echo's en nipt uitslag gehad. Dit keer ga ik weer alles doen, mét nevenbevindingen

één dag geleden

Naast de redenen die Sophety geeft, willen wij onszelf ook de vraag stellen: Vinden wij de kwaliteit van leven voldoende voor dit kindje als hij/zij een bepaald syndroom heeft. Bij een aantal syndromen vind ik persoonlijk dat ons kind dan te veel zou lijden, waardoor wij dan persoonlijk vinden dat we het hem/haar niet aan kunnen doen om te laten leven. Andere mensen zijn weer van mening dat je ook in die gevallen geen abortus mag doen. Het is raadzaam om vooraf over deze vraagstukken na te denken. Succes!

één dag geleden

Wij doen de uitgebreide nipt, 13 en 20 weken echo. Hebben dit destijds ook bij onze dochter gedaan

één dag geleden

Ik twijfel zelf over de 13 weken echo, bij onze jongeste zoon is er een foutieve diagnose gesteld ons kindje zou een omphalocele (open buikwanddefect) hebben achteraf gezien is dit verkeerd gezien dit wisten we pas toen ons zoontje geboren werd. Nu zwanger van ons derde en laatste kindje en ik twijfel enorm!