29 Reacties
3 maanden geleden
Hier en kindje geboren met 31 weken. Nu 5 weken gecorrigeerd. Is heel alert, kan lachen en geluidjes maken. Handjes vastpakken en voorwerpen volgen. Vind in buiklig het heffen van het hoofd nog wel lastig. Kan dit wel maar kort. Hoe is dit bij jullie?
3 maanden geleden
Hier geboren met 35 weken. Nu 4 weken gecorrigeerd. Ik vind het ook lastig, vaak kijk/lees je de ontwikkeling van aantal weken vanaf geboorte. Daarbij heb je snel het gevoel dat jou kindje het nog niet kan (bijvoorbeeld zelfstandiger slapen, langer tijd tussen voedingen etc) verder kwa ontwikkeling vind ik nog lastig te peilen, gezien onze kleine vanaf week 2 ontzettend veel aan het kreunen was en nooit ontspannen was. Nu overgestapt naar koemelkvrij melk en begint nu meer te ontspannen. Lachen doet hij minimaal. Wel veel volgen met zijn ogen en luisteren naar stem. Nu begint hij met kletsen ( als hij lekker in zijn vel zit) lijkt volgens gecorrigeerde leertijd in sprong 1 te zitten, maar voor mijn gevoel heb ik die al 3x gehad 😅 veel rondlopen met de draagzak om hem tot rust te krijgen.
3 maanden geleden
Onze dochter is geboren met 35 weken, nu bijna 10 werken oud gecorrigeerd dus bijna 5 weken. Qua ontwikkeling lijkt ze tot nu toe haar normale leeftijd te volgen, ze lacht, kan goed gefocust naar speeltjes kijken en slaan, is super sterk in haar nek en ligt het liefst de hele dag rond te kijken. Voor mijn gevoel zit ze nu echt tegen het einde (gelukkig!) van Sprong 2. De laatste anderhalf a twee weken is ze echt vaak huilerig en veel behoefte aan geborgenheid bij mama, maar ze kan nu ook steeds meer en wil echt vermaakt worden in haar wakkertijd.
In het ziekenhuis wordt inderdaad uitgegaan van dat je de gecorrigeerde leeftijd moet gebruiken voor de ontwikkeling, op het consultatiebureau zeggen ze dat ze zich volgens de normale leeftijd ontwikkeld en dat we alleen straks met hapjes iets later moeten beginnen.
3 maanden geleden
Wat een leuk topic! Ik vind dit ook lastig. Onze zoon is met 35 weken geboren en is nu 8 weken, maar gecorrigeerd dus 3. Ik heb het gevoel dat het er qua ontwikkeling een beetje tussenin zit ja.. Fysiek qua darmkrampjes heeft hij wel net zijn piek gehad geloof ik en een slaapritme is er ook al wel. Ik dacht drie weken geleden al dat sprong 1 begonnen was, maar misschien waren dat toch gewoon regeldagen. Hij ziet sinds een paar dagen meer en is nu supernieuwsgierig waardoor hij overdag liever veel wakker is, ook al is hij erg moe ;) Hij begint nu half bewust te glimlachen. Hij begint ook een beetje met zijn hoofdje steeds langer optillen. Bij dit soort dingen heb ik dan het gevoel dat hij het al zou moeten kunnen omdat hij 'al' 8 weken is, maar die eerste 5 waren natuurlijj gewoon een soort van bonusweekjes 😊
Ik merk dat ik eigenlijk wel behoefte heb aan een soort algemene tijdslijn qua wat ik wanneer kan verwachten, maar probeer het ook maar los te laten, aangezien het een wel en het ander inderdaad niet volgens de gecorrigeerde leeftijd lijkt te ontwikkelen.
3 maanden geleden
Erg fijn, vind het toch soms lastig allemaal van welke leeftijd ga je nu uit. Onze zoon is nu 11 weken, gecorrigeerd 5,5 week. Echter soms zeggen ze ook van ga uit van het moment dat ze naar huis mogen vanuit het ziekenhuis. Ik probeer dit masr beetje los te laten en het te accepteren zoals het komt.
Ons zoontje is heel sterk fysiek, kan al goed hoofd en schouders optillen.
Lachje heeft hij nu paar keer laten zien, nog wel wat onwennig maar wordt steeds beter en vaker. Volgen van geluid en gezichten gaat ook goed. Zelf geluidjes maken nog niet.
3 maanden geleden
Onze dochter is geboren met 36+0, maar omdat ik in zwangerschap vooruit gezet ben en ze zo’n prematuur gedrag vertoonde bij geboorte denken de artsen dat ze 35+4 was eigenlijk. Inmiddels is ze 12 weken geleden geboren, gecorrigeerd is ze 8 weken oud. De meeste dingen van sprong 1 en 2 kan ze nu. Ze kan bijvoorbeeld heel goed haar hoofd zelf rechtop houden. Daar oefent ze natuurlijk al mee vanaf de geboorte, dus best logisch dat ze dat al zo goed kan. Wat ik vooral gek vind aan de sprongetjes is dat ze in de eerste vier weken na haar geboorte ook van alles heeft geleerd en dat zou dan geen sprong zijn? Maar ja misschien zijn dat basis vaardigheden die een voldragen baby gelijk kan zoals zelf adempauze nemen tijdens drinken en dus niet steeds verslikken. En zichzelf warm houden deed ze langer over, maar ook wel logisch omdat ze zo mager was toen.
Hoe lang was jullie tijd in het ziekenhuis en hoe hebben jullie dat ervaren?
Wij zijn elf dagen gebleven waarvan negen op de neonatologie. Op dat moment vond ik het heel heftig om te zien dat m’n dochtertje soms zomaar zakte in zuurstofgehalte, en was ik heel blij dat ze aan de monitor lag. Toen ze die incidenten niet meer had was ik ook zo opgelucht en kregen we weer vertrouwen. Al werd ik nog wel wakker van elk geluidje, waakzaam als ik was als ze naast ons sliep in haar wieg. Nu kijk ik positief terug op de ziekenhuistijd, er is zo goed en liefdevol voor ons gezorgd. Toen duurde het ons een paar dagen te lang en wilden zo graag naar huis als gezin.
3 maanden geleden
Mijn zoontje is 15 weken oud (geboren met 32 weken), gecorrigeerd 7 weken. Hij weegt eindelijk net boven de 4,5 kilo, al duurt het even voor hij in de normale groeicurve zit. Hij kan glimlachen, je volgen met zijn oogjes en in buikligging kan hij (alleen als jij uitgerust is) met zijn nekje omhoog voor een paar seconde. Verder begint hij sinds een paar dagen baby geluidjes te maken en zitten we af en toe te "kletsen" (over en weer baby geluidjes maken). Ook begint hij het grijpen met zijn handjes door te krijgen. Een speelgoedje vasthouden lukt nog niet, maar aan mijn haar trekken vindt hij fantastisch haha. Qua ontwikkeling vind ik het super lastig in te schatten wat nou wel en niet goed gaat en heb ik het gevoel dat ons kleintje eeuwig achter loopt 🫠
3 maanden geleden
Reactie op VerrukkelijkeTornado777807
Hier en kindje geboren met 31 weken. Nu 5 weken gecorrigeerd. Is heel alert ...
Wat goed zeg! Bij mijn zoontje gaat het allemaal wat langzamer merk ik. Dus volgens mij zit het allemaal prima in orde! 😁
3 maanden geleden
Reactie op AdembenemendeFee685247
Hier geboren met 35 weken. Nu 4 weken gecorrigeerd. Ik vind het ook lastig, ...
Hier hadden wij ook last van. Op een gegeven moment maar op melk op basis van geitenmelk overgestapt. Het ziekenhuis vond het geen goed idee, maar toen ze zagen dat hij goed groeit erop waren ze er oké mee. Wij hebben echt ons kindje terug hierdoor, de krampjes waren niet normaal en hij leek eeuwig ongelukkig. Zo blij dat we ons ouder instinct gevolgd hebben. Welke voeding gebruiken jullie?
Het zelfstandig slapen en langer tussen de voedingen kijken mijn man en ik ook erg naar uit, helaas moeten we langer volhouden dan kindjes die op tijd geboren zijn 🥲
3 maanden geleden
Reactie op MoedigeSaffier389478
Onze dochter is geboren met 35 weken, nu bijna 10 werken oud gecorrigeerd d ...
Wat fijn om te horen dat het zo goed gaat zeg! Wat zijn dingetjes die je doet om haar te vermaken in haar wakker tijd? (Hier ben ik inspiratieloos aan het worden haha)
3 maanden geleden
Reactie op DecentZonsverduistering391510
Wat een leuk topic! Ik vind dit ook lastig. Onze zoon is met 35 weken gebor ...
Bonusweekjes, heel leuk bedacht. Zo ga ik het voortaan ook noemen haha!
Ik herken veel in je verhaal, die behoefte aan een algemene tijdlijn heb ik ook. Alles loopt door elkaar lijkt wel
3 maanden geleden
Reactie op ZuivereDahlia262561
Erg fijn, vind het toch soms lastig allemaal van welke leeftijd ga je nu ui ...
Geluidjes maken kan mijn zoontje pas met gecorrigeerd 7 weken 😁 alles op zijn tijd! Nekje omhoog houden ook maar een paar seconde per keer/dag, dus zo te horen maakt je kleintje het super goed 🥰
3 maanden geleden
Reactie op elise7777
Onze dochter is geboren met 36+0, maar omdat ik in zwangerschap vooruit gez ...
Ons zoontje heeft 4,5 week op de neonatologie gelegen en is gelijk na geboorte "meegenomen". Ik heb die periode als ontzettend zwaar ervaren. Vooral omdat onze kleine man in het begin nog aan allerlei slangetjes zat en ik zelf ook aan allerlei infusen er naast. Dus knuffelen was een hele onderneming. Wel ben ik ontzettend dankbaar dat we het allebei ondanks alles zo goed doen 🥰
3 maanden geleden
Mijn dochtertje is met 36+3 geboren. Tijdens de afspraak met de kinderarts te horen gekregen dat we niet perse hoeven te corrigeren omdat een paar dagen achter lopen echt geen probleem moet zijn. Ze is ook dysmatuur geboren en draagt na 2,5 maand nog steeds maatje 50 maar zit mooi gemiddeld kwa groei met prematuur correctie en onderaan zonder correctie. ☺️
3 maanden geleden
Reactie op JeugdigeIjsbeer152799
Wat fijn om te horen dat het zo goed gaat zeg! Wat zijn dingetjes die je do ...
Om haar te entertainen doen we vooral kijken naar speeltjes en oefenen met grijpen/slaan, kletsen en liedjes zingen, met haar in mijn armen door het huis lopen of dansen. Soms in de box onder de mobiel of in de wipstoel kijken naar iets wat ik aan het doen ben. En ik klets de hele dag tegen haar over wat we aan het doen zijn, wat er te zien is of andere random onzin 😂
Ik wandel ook veel met haar in de draagzak maar dan slaapt ze vooral. Het bezig houden hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, alles is nieuw en interessant!
Herhaling is goed merk ik, dus we doen vaker hetzelfde 'spelletje'.
3 maanden geleden
Reactie op elise7777
Onze dochter is geboren met 36+0, maar omdat ik in zwangerschap vooruit gez ...
Wij zijn 10 dagen op de neonatologie geweest en daarna met voedingssonde naar huis. Ik vond het eigenlijk heel prettig op de neo, we zijn super goed begeleid daar! De eerste 8 dagen hebben we samen op een familie kamer gelegen, daarna moest ik naar huis en de kleine nog een paar nachtjes blijven, dat vond ik wel erg moeilijk. Heeft er ook mee te maken dat ik het heel lastig vind om haar achter te laten, omdat ik na haar geboorte zelf direct naar de ok moest en pas een paar uur later haar weer even mocht zien. Het was helaas medisch noodzakelijk maar dat ik die eerste uren en de eerste nacht niet bij haar was breekt nog steeds mijn hart...
Verder dus een goede ervaring en dat komt ook omdat onze dame het direct eigenlijk heel goed deed en weinig medische zorg nodig had, ze heeft alleen twee keer onder de lamp gelegen voor de geelzucht en de eerste week aan de monitor voor de zuurstof.
3 maanden geleden
Reactie op MoedigeSaffier389478
Wij zijn 10 dagen op de neonatologie geweest en daarna met voedingssonde na ...
Wat vervelend dat je naar huis moest. Ik was na 8 dagen ook ontslagen zegmaar. Maar mocht zolang als onze zoon moest blijven, ook blijven. Alleen na 28 dagen zou dat niet meer vergoed zijn.
Heb zelf echt wel fijne periode gehad in het ziekenhuis, al was je natuurlijk liever thuis geweest.we hadden 2x per week gesprekken over of we op of aanmerkingen hadden, of behoefte ergens aan hadden.
Wel vond ik het ook moeilijk dat we hem in het begin zo beperkt vast konden houden en bv niet meteen konden aanleggen voor borstvoeding, dit is ook niet lekker op gang gekomen helaas
3 maanden geleden
Ik merk dat onze zoon nog weinig interesse heeft on speeltjes/knuffelen etc om te 'spelen' denk dat dit een kwestie is van tijd. Doen vooral met onze gezicht en stem.
Wat voor 'spelletjes' doen jullie?
En voor het maken van geluidjes, doen jullie nog iets om dat te stimuleren?
3 maanden geleden
Reactie op ZuivereDahlia262561
Ik merk dat onze zoon nog weinig interesse heeft on speeltjes/knuffelen etc ...
- boekjes met hoog contrast plaatjes voor hem leggen als hij in buikligging ligt.
- Rammelen met een rammelaar
- Zijn wangetje aaien met een zacht knuffeltje
- De muziekmobiel aanzetten in de box
3 maanden geleden
Reactie op JeugdigeIjsbeer152799
Hier hadden wij ook last van. Op een gegeven moment maar op melk op basis v ...
Wij hebben vanuit het ziekenhuis nutramigen gekregen. Gelukkig namen de krampjes af en ook een veel gelukkiger kind. Ik had ook al eerder aan de bel getrokken bij cb, maar elke keer te horen gekregen dat het erbij hoorde...