9 Reacties

6 maanden geleden

Niemand?😬

6 maanden geleden

De website van het Diabetesfonds heeft aardig wat recepten. Ik heb er toevallig net naar gekeken, omdat het een paar dagen geleden bij mij ook is geconstateerd (nu 33+1 weken). Ook nog zoekende qua voeding, maar een afspraak in het ziekenhuis (o.a. met een diëtiste) volgt. Heb jij dat niet gehad? Als ik daar tips voor recepten e.d. krijg, dan zal ik het wel posten.

6 maanden geleden

Ik eet voornamelijk veel groente (wisselend asperges/brocolli/snijbonen etc) dan ongv 100/150 rijst/aardappelen of pasta en vlees. Iglo viscuisine gaat er hier ook goed in. Rundersoep/groente soep met stukjes stokbrood met kruidenboter Groentelasagna (paramimiagna) met salade. Ik heb al zw diabetes sinds 12 weken. En zo houd ik het goed vol.

6 maanden geleden

Deze tips kreeg ik. Misschien hebben jullie er ook wat aan. -Begin de dag met een koolhydraatarm-eiwitrijk ontbijt zoals een schaaltje volle kwark met blauwe bessen, noten, zaden en pitten. Eet bij de middag- en avondmaaltijd vooraf groenten/een kleine salade/ een schaaltje snackgroenten Beweeg na de maaltijd 10 minuten om de bloedsuiker te laten zakken (wandelen/fietsen/oefeningen) Gebruik een koolhydraatarm tussendoortje in de middag zoals fruit (let op soort) in combinatie met een handje ongezouten noten, een zaden/pitten cracker met hartig beleg, een gekookt ei, wat groenten met hummus, een schaaltje yoghurt of een snee volkorenbrood met hartig beleg. Via de gratis app ‘mijn eetmeter’ of de kcal checker via de website van het voedingscentrum kan je de koolhydraatgehaltes opzoeken van specifieke producten. Probeer bij een tussendoortje onder de 20 gram koolhydraten te blijven. Zorg dat elk eetmoment een bron van eiwit bevat. Voorbeeld van een dagmenu afgestemd op jouw behoefte: Ochtend: Schaaltje kwark met blauwe bessen, handje walnoten, eetlepel lijnzaad/chiazaad, glas water (20 gram eiwit) Tussendoor: 2-3 glazen water, koffie/thee/ light drinken Middag: Schaaltje snackgroenten/kleine salade, 2 snee volkorenbrood met roomboter, kaas/kipfilet, gekookt ei (25 gram eiwit) Tussendoor: thee/water/light drank, handje ongezouten noten en stuk fruit (6 gram eiwit) Avond: Schaaltje snackgroenten/kleine salade, 2 aardappel/lepel zilvervlies rijst/volkoren pasta, 4 lepels groenten, 100 g vlees/vis/kip/vervanger (+/- 30 gram eiwit) Tussendoor: evt nog een schaaltje volle yoghurt (6 gram eiwit) En ik merk dat ik zelf erg reageer op stress? Bijna meer op wat ik eet. Herkennen jullie dat?

6 maanden geleden

Hee, Hier ook sinds 3 weken diabetes. Ik vind het ook erg lastig gerechten te vinden. Ik heb namelijk ook nog Coeliakie (glutenvrij dieet). In alle glutenvrije producten zitten zoveel koolhydraten en suikers dat deze combinatie echt bijna onmogelijk is. Mijn dagroutine bestaat uit: Ochtend: schaaltje kwark, noten, fruit, gv havervlokken. Middag: 2 sneetjes gv brood met bv kaas, kipfilet of suikervrije jam of zonnaturaspread. Avond: ben echt fan van groente ovenschotels! Koolhydraatarm en ontzettend lekker en vullend. (Bv preischotel, lasagne groente, broccoli ovenschotel. Ook een pasta, Agv enz eet ik voor de afwisseling maar wel vlees en aardappel minimaal en veel groentes. Tussendoor eet ik graag een appeltje, een schaaltje yoghurt of een handje noten. Mocht je iets van recepten willen dan stuur vooral een berichtje!😘 Succes met de laatste loodjes!

6 maanden geleden

Reactie op Suusjjjee

Hee, Hier ook sinds 3 weken diabetes. Ik vind het ook erg lastig gerechte ...
Bedankt voor alle tips dames! Hier kan ik wel weer even mee vooruit!!!

6 maanden geleden

Hier kan ik slecht tegen de melksuikers, dus melk, kwark enz is hier not done. Ik kan eigenlijk gewoon een avgtje prima verdragen. Meer groente, minder aardappelen werkt dan voldoende. Zelfde geld voor pasta’s en rijst. Weet je van jezelf waar je suikers op reageren?

6 maanden geleden

Heb je een beetje gekeken waar je op reageert? De een kan prima aardappels eten, de ander wel volkoren pasta etc. Ik kreeg als tip om iig alles volkoren te eten (dus volkoren pasta/rijst/couscous/pita broodjes etc) en bijv als je een keer patat eet, er een salade/rauwkost bij te eten zodat je een deel van de patat vervangt. Hetzelfde geldt voor bijv pannenkoeken, als je dit volkoren eet is het ook al veel beter. Voor mij werkt dit prima en blijven mijn waardes goed, maar ik ben ook wel een twijfelgeval. Het is echt niet zo dat je alleen maar koolhydraatarm hoeft te eten (tenzij dat voor jouw waardes nodig is). Overigens ben ik fan van het koolhydraatarme brood van de bakker, dat eet ik nu tussen de middag met hartig beleg.