20 Reacties

Of wat helpt het beste tegen de pijn? Ik zie zo op tegen de pijn het is mijn eerste bevalling.. nog 1 week te gaan🫣

6 maanden geleden

Het ligt er echt aan hoe lang de bevalling nog gaat duren. Als je de ontsluiting blijft hangen bij bijv 5 cm is de ruggenprik de beste optie omdat morfine maar een bepaalde duur kan. Ik ben vorige week bevallen met ruggenprik en vond het een verademing. Hierdoor kon ik ontspannen en vorderde de ontsluiting erg snel. Succes !

Reactie op Lobje

Het ligt er echt aan hoe lang de bevalling nog gaat duren. Als je de ontslu ...
Kan de ruggenprik wel zolang je wilt aan staan?

6 maanden geleden

Reactie op AanlokkelijkeOrchidee316797

Kan de ruggenprik wel zolang je wilt aan staan?
Eigenlijk wel. Misschien tijdens het persen niet omdat soms de aandrang tot persen niet goed gevoelt wordt. Bij mij kon het toen aanblijven omdat ik het wel voelde. Ik heb alleen maar voordeel van de prik gehad. Ook het plaatsen deed mij geen pijn.

6 maanden geleden

3 jaar geleden bevallen met ruggenprik. Plaatsen vond ik eng maar niet echt pijnlijk. Voordeel was dat het voor mijn buik echt hielp en ik voelde me lekker warm en zwaar worden. Ook was mijn onderkant na afloop minder gevoelig dan bij mijn laatste bevalling zonder ruggenprik. Nadeel was dat de ruggenprik niet hielp tegen de beenweeën en ik jeuk kreeg als bijwerking. Jeuk was vooral op buik en benen.

6 maanden geleden

Ik was medisch en moest meteen aan de weeënopwekkers. Die vond ik zo snel zo heftig en niet weg te puffen dat ik koos voor de ruggenprik. Het zetten heb ik precies niks van gemerkt. Daarna kon ik heerlijk ontspannen op bed zitten en voelde ik bij elke wee enkel een beetje druk op m'n bovenbeen

6 maanden geleden

ik kreeg weenopwekkers wat echt verschrikkelijk was. Ik kreeg geen ruggenprik tijdens de bevalling want zat al op 7 cm toen ik aankwam in het ziekenhuis. Toen koos ik voor een morfinepomp maar werd er high van maar de pijn werd er niet minder door. Na de bevalling kreeg ik een ruggenprik omdat ik een totale ruptuur had(de baby kwam er maar niet uit). Toen kon de verloskundige het mooi hechten voor mij. Heb na vijf jaar nog steeds last van tintelingen in mn onderrug daardoor.

6 maanden geleden

Ik heb een spoedkeizersnede gehad met ruggenprik. Dat is net een andere ruggenprik, iets hoger en sterker. Maar oooh wat vond ik het gevoel heerlijk. Ik had al heftige weeën maar door beginnend loslatende placenta moest ik een spoedkeizersnede hebben. Merkte van de ruggenprik zelf helemaal niks, ondanks dat ze 2x moesten doen. Heb gewoon geluisterd naar wat ik moest doen (bolle rug, schouders laten hangen, ontspannen). En toen de ruggenprik gezet was, voelde het alsof ik in een warm bad geschoven wordt vanaf m'n voeten tot net onder m'n beha. Het was een heerlijk ontspannend gevoel. Zou ik ooit nog een keer zwanger mogen worden en dan wél een natuurlijke bevalling mogen hebben, dan wil ik wel een ruggenprik weer.

6 maanden geleden

Ik had ook tijdens de bevalling geen ruggenprik maar na de bevalling pas omdat ik een totaalruptuur had die op de OK gehecht moest worden. (Spinaal is het dan geloof ik. Dat is weer anders dan een epiduraal waarbij je nog kunt persen). Ik voelde geen pijn bij het zetten, voelde niks van de operatie en heb er later ook geen last meer van gehad dus zeker een goede ervaring 😊. Werd wel erg misselijk na het zetten, maar daar kreeg ik iets voor door mijn infuus en toen ging het over.
Ik heb ook een ruggenprik gehad voor mijn eerste bevalling deze maand. Ik kreeg de prik gezet tijdens de ween en dat was spannend omdat ik stil moest zitten en moest aangeven wanneer er een wee kwam. Ze hebben mij zeven keer geprikt haha omdat het niet lukte. Maar omdat ik zo kapot ging van de pijn (weeën) heb ik dit allemaal niet mee gekregen. Toen de prik werkte was ik zoooo high van geluk. Gewoon die vreselijke pijn was weg! Echt ik kon weer lachen en heb zelfs nog ontbeten terwijl mijn ontsluiting gewoon door ging. Op de monitor zei mijn man steeds je hebt nu een wee haha en ik voelde niks. Wel had ik heel erg last van jeuk en klappertanden, ookal voelde ik de weeen niet was mijn lichaam wel bezig met iets heel heftigs. Ik heb niet 1x zelf op het pompje gedrukt, omdat het gewoon goed werkte. Overigens werkt een ruggenprik niet tegen de pijn van de bevalling zelf. Dus de wee voel je op zich wel op komen tijdens de bevalling, die doet geen pijn. Maaaaar het hoofdje wat spanning gaat geven daar beneden voel je 100%!! Ik heb ook weenopwekkers gekregen in die laatste fase zodat ik haar sneller eruit kon drukken. Maar het deed zo godsgruwelijk veel pijn dus denk niet dat die ruggenprik alles wegneemt hahah! Volgens mij hebben ze de ruggenprik uitgezet tijdens de persfase omdat het nog doorwerkt, als je gehectt het moet worden verdoven ze het sowieso nog apart. Ik zou echt 100% een ruggenprik aanraden.

6 maanden geleden

Reactie op augustbaby

Ik had ook tijdens de bevalling geen ruggenprik maar na de bevalling pas om ...
Ik moest er ook van braken! Maar bij keizersnede dus ook een sterkere ruggenprik.

6 maanden geleden

Ik heb een ruggenprik gehad en ben er heel positief over. Wat een verschil, zó fijn. Vond het prikken helemaal niet eng of naar. Het is wel een tweede keer gezet omdat het onvoldoende werkte, maar vond ik helemaal geen probleem. Ik zou het zo weer doen.

6 maanden geleden

Ik heb beide gehad, eerste bevalling ruggenprik en 2de morfine. Ruggenprik is hemels, je kan alleen niet meer plassen en goed lopen. Bij mij is het niet uitgezet tijdens persfase, dus die heb ik toen als heel relaxed ervaren. Bij 2de bevalling was de ruggenprik niet meer mogelijk omdat het te snel ging en toen dus morfine gehad. Dat werkt vrijwel direct, gaat via infuus en heeft weinig complicaties. Ik werd er beetje duizelig van en relaxed en pijn was goed uit te houden. Morfine mag niet tijdens persen omdat het bij de baby komt en zodra je het uit zet is het ook vrijwel direct uitgewerkt. Je voelt dus in 1 keer alle pijn terug komen en dat vind ik erg heftig. Ik zou dus wat dat betreft voor ruggenprik kiezen, ondanks dat iets meer risico’s heeft en complicaties mbt plassen en lopen etc.

6 maanden geleden

Ik heb een ruggenprik gehad, op het moment zelf was dit erg fijn echt een opluchting! Nu 6 dagen na mijn bevalling heb ik erg veel last van zenuwpijn op de plek waar de prik is gezet.. Voordeel: De weeën waren pijnloos tot de persweeën Nadeel: De last erna

6 maanden geleden

Ik heb beide gehad: een ruggenprik bij de eerste en de morfine bij de tweede. De ruggenprik was een verademing na een hele nacht weeen zonder ontsluiting en gaf rust, maar doordat je zo weinig meer voelt heb je ook niet door wat je lijf doet en wat jij moet doen. De morfinepomp geeft een heerlijke roes tussen de weeen door waardoor ik steeds een opgeladen gevoel kreeg om de volgende wee op te vangen. Bij het persen voelde ik precies wat ik deed wat mega bemoedigend werkte voor mij. Beide soorten pijnstilling waren even fijn voor de situatie waar ik toen in zat. Bij de eerste duurde de bevalling lang en was ik met een morfinepomp alleen denk ik uitgeput geraakt. De tweede bevalling duurde een stuk korter waardoor de morfinepomp perfect was en ik achteraf heel erg blij ben dat ik alles zo goed voelde en daarna ook makkelijker weer naar de wc kon gaan.

5 maanden geleden

Reactie op Zeestar

Ik moest er ook van braken! Maar bij keizersnede dus ook een sterkere rugge ...
Ah nee.. Ik heb me laten vertellen dat het dezelfde ruggenprik is. Heb 2 uur op de operatietafel gelegen en ik krijg nu een keizersnede dus we hebben de medicatie van toen en nu besproken. Heb al aangegeven dat ik preventief iets tegen de misselijkheid wil, al helemaal nu ik nuchter moet zijn.. Dat gaat eigenlijk nooit goed bij mij. Als ik berichten als die van jou lees krijg ik al de zenuwen. Overgeven terwijl je op je rug ligt met je buik open lijkt me zó vreselijk 🥲

5 maanden geleden

Reactie op augustbaby

Ah nee.. Ik heb me laten vertellen dat het dezelfde ruggenprik is. Heb 2 u ...
Ruggenprik bij keizersnede is hoger en je kunt echt niet meer bewegen. Ach braken viel mee. Mb man gaf me een zoen en mn reactie was " ik moet kotsen " 🤣. Was ook zo klaar, kreeg een schaaltje tegen mn gezicht aan gedrukt en werd direct schoongemaakt. Echt geen issue. Verloskundige is er voor je!

5 maanden geleden

Reactie op Zeestar

Ruggenprik bij keizersnede is hoger en je kunt echt niet meer bewegen. Ac ...
Ja precies. Ik kon ook niet meer bewegen en kreeg een katheter. Moest ook naar de uitslaapkamer achteraf. Epidurale is lichter en wordt net ergens anders geplaatst waardoor je nog kunt bewegen. Dus we hebben het wel over hetzelfde. Ik ben bang dat ik blijf gaan. Dat deed ik tijdens mijn bevalling sowieso al 🤢.. Maar fijn dat het je is meegevallen! Hoop dat ik dat ook kan zeggen over 2 weken. haha 🤞🏼

5 maanden geleden

Reactie op augustbaby

Ja precies. Ik kon ook niet meer bewegen en kreeg een katheter. Moest ook n ...
Precies! Ach komt helemaal goed. Geef jezelf gewoon over op dat moment. Ondanks dat ik een noodkeizersnede had, kon ik wel loslaten op dat moment. De hormonen doen ook genoeg. Heb stiekem zelfs meegekeken via de spiegeling in de lamp. Vond het reuze interessant. Helaas pas na de geboorte doorgehad dat ik daar mee kon kijken. Haha Maar goed, duurde geen 5 min dat m'n zoon geboren was. Op eens was m'n buik leeg. Zo'n gek gevoel!

5 maanden geleden

Ligt aan je hele bevalling natuurlijk. Morfine mag je niet zo lang dus als het niet op schiet heb je pech dat je de laatste centimeter zonder pijn bestrijding moet doen. Hier ruggen prik gehad bij de eerst omdat nog wel 10 uur ging duren voor hij geboren zou worden dus ze gaven zelf al het advies om dat te doen. Nu hoop ik geen inleiding te krijgen en wellicht zonder pijnstillers te bevallen🤞🏻🤞🏻 ben 41 weken nu en rommelt al heel het weekend.