9 Reacties

22 dagen geleden

Ik ben gestopt met roken toen ik wist dat ik zwanger was van mijn dochter (bijna 4 jaar terug). Ik heb het er erg moeilijk mee gehad, ik heb zo'n 15 jaar gerookt. Maar zoek eens op wat roken doet met een ongeboren kind. En tweedehands en derdehands rook, mocht je rokers in je naaste omgeving hebben. Fijn om het roken te verruilen misschien door alvast kleding, jassen, schoenen te wassen en wat derdehands rook weg te poetsen in huis. Handen en hoofd bezig houden is al de helft!

22 dagen geleden

Reactie op Stumpy34

Ik ben gestopt met roken toen ik wist dat ik zwanger was van mijn dochter ( ...
Oh oeps, eerder bijna 5 jaar, kind is bijna 4 🤭

22 dagen geleden

Snap dat het met jouw situatie nog even anders js en dat roken ook een uitlaatklep is voor stress, naast een gewone verslaving, maar probeer in plaats van te stressroken je anders ook gewoon ergens buiten te isoleren en dan gewoon even goed piekeren 10min. Of vouw binnen een origami (handen en hoofd bezig!) Of ga even iemand bellen, wat jou ook helpt met de stress. Gefeliciteerd met de zwangerschap, succes met het stoppen en sterkte met alle zorgen rondom je partner!

22 dagen geleden

Hoi! Toen ik en mijn man besloten hadden om ons gezin uit te breiden, ben ik gestopt met roken (een maand voordat ik zwanger bleek te zijn). Ik ben gestopt met hulp van nicotinepleisters. Dit haalt zeker het scherpe randje eraf. Zelf merk ik ook dat mindset heel veel doet, ik doe het niet alleen voor mezelf (gezondheid en financieel), maar ook voor ons ongeboren kindje. Ik zou ook even informeren bij je huisarts, de dokter kan je nicotinevervangende medicatie voorschrijven, daarbij moet je dan ook gedragstherapie volgen (1 telefoontje in 2 weken). Maar misschien is dit voor jou juist wel fijn in jouw situatie. Sterkte!

22 dagen geleden

Ik heb jaren gerookt en wat ik heb gemerkt is dat als je echt wil stoppen je moet kijken naar waarom je rookt. Vaak is er onderliggend een slechte stressmanagment. Dus ik zou bv eens met de POH gaan praten over waar je allemaal stress over hebt. Naast natuurlijk alle andere mogelijkheden zoals nicotine pleisters etc. Super goed dat je hier mee aan de slag gaat. Afschrikverhalen, hoe begrijpelijk ook, helpen vaak maar weinig bij het daadwerkelijk stoppen. Het kan wel veel motivatie geven om te stoppen maar nu je de keus hebt gemaakt om te stoppen zou ik dat soort verhalen vermijden. Juist die stress helpt niet bij het stoppen. Alternatief voor de POH is deze site als ze bij je in de buurt zitten. Dit is gratis coaching voor als je zwanger bent en wil stoppen: https://www.ikstopnu.nl/roken-en-zwangerschap/ Veel ziekenhuizen hebben ook een rookstoppoli. Net wat bij je past. Je hoeft het in ieder geval niet alleen te doen! Succes 🍀

22 dagen geleden

Ik weet dat mensen hier commentaar op gaan hebben, maar mijn vorige zwangerschap zei de verloskundige “heb liever dat je een paar siggaretjes rook dan dat je heel veel stress gaat hebben door in 1x te stoppen” , probeer het rustig af te bouwen dat doe ik momenteel ook.

19 dagen geleden

Reactie op kellyjohanna

Ik weet dat mensen hier commentaar op gaan hebben, maar mijn vorige zwanger ...
Je hebt gelijk dat hoge cortisol waarden net als roken vaak niet goed zijn voor ongeboren baby’tjes. Maar soms wordt dan gezegd: dan maar een sigaretje want stress is ook slecht. Als argument om niet eens een poging te doen. En dat is echt te ongenuanceerd. Hoewel stoppen met roken aanvankelijk stress kan veroorzaken, blijkt uit onderzoek dat de algehele stressniveaus lager zijn bij degenen die succesvol stoppen in vergelijking met degenen die falen of niet proberen te stoppen. Aldus een onderzoek onder bijna 500.000 mensen uit 2019. Bron; The impact of smoking cessation attempts on stress levels. Ergens ook logisch want als je rookt heb je sowieso al hogere cortisol levels dus stress + sigaret voor je baby ( sorry TS toch een licht afschrik verhaal). Maar uiteindelijk gaat het allemaal om de vraag: Kun je jezelf nu in de spiegel aankijken en je kindje straks in de ogen en zeggen: ik heb er echt alles aan gedaan om jou zo gezond mogelijk ter wereld te brengen. Als ik niet eens een poging had gedaan om te stoppen zou ik dat persoonlijk niet kunnen. En ik lees dat je er volgens mij net zo over denkt. Maar dat je een manier zoekt om duurzaam te stoppen. Afbouwen is zelfs effectiever dan cold turkey stoppen. Veel succes 🍀

19 dagen geleden

Heel veel sterkte lieverd. Wat een verschrikkelijk nieuws. Dikke knuffel voor jou 🫂💚

8 dagen geleden

Ik ben er achter dat ik weer zwanger ben en ben in 1x gestopt na de positieve test maar ik zeg je eerlijk ik heb het er wel moeilijk mee en voel continue de drang om te roken pff dan wil ik gaan roken omdat ik denk dat het dan even die druk er af gaat maar dan ben ik weer bang dat ik weer verslaafd ga raken of erger.. Mijn eerste zwangerschap heb ik helaas wel nog hier en daar gerookt (3/4 pw) wel echt spijt van maar ik had niet die stress..