9 Reacties

Zolang een baby geen volledig gebit heeft is 1x per dag poetsen genoeg. Het wordt geadviseerd om dit in de avond na de fles te doen omdat het tandglazuur in de nacht het meest kwetsbaar is.. ik heb alleen niet direct advies hoe je jullie kleintje daarna weer goed in slaap krijgt want dat is natuurlijk een andere routine

2 dagen geleden

Hier hetzelfde probleem met in slaap voeden. Geen idee hoe ik dat moet doen. Poets nu ervoor want hij valt alleen aan de borst in slaap.

2 dagen geleden

Buurvrouw van mij is tandarts. Ik had haar om advies gevraagd. Zij vertelde het volgende: - Logisch dat je nu nog na het poetsen fles- of borstvoeding geeft. Nu ze nog zo klein zijn is de voeding nog onderdeel van het bedritueel. Dat is voor nu prima. - Laat de kleine nu vooral wennen aan het poetsen zelf, maak er een feestje van. - Let op de hoeveelheid tandpasta. - Zodra er meer tandjes komen, probeer dan te kijken of je het laatste voedingsmoment los kan koppelen van het bedritueel.

2 dagen geleden

Hier veranderde bij de eerste het bedritueel op een gegeven moment en viel ze niet meer in slaap van de fles. Dus dan deden we daarna gewoon tanden poetsen

2 dagen geleden

Hier poetsen we wel direct na de laatste fles. CB en tandarts gaven aan dat dit het beste is omdat melkzuur erg slecht zou zijn. Wel maar 1x per dag. Wij geven de fles beneden, voordat hij in de slaapzak gaat. Wanneer we hem in de slaapzak stoppen poetsen we ook direct en dan naar boven. Op de slaapkamer knuffelen we nog eventjes in de schommelstoel en lezen we een boekje. (Dit is ons ritueel geworden)

5 uur geleden

Belangrijk is om twee keer te poetsen en hier een gewoonte van te maken. Het beste is om een uur tussen het poetsen en voedingsmoment in te hebben. Wij deden bij de oudste poetsen een uur voor dat hij ging slapen en daarna uur later z’n fles en naar bed. Nu nog geen tandjes haha En ik zou wel echt twee keer per dag poetsen, voor gewenning en dat ze weten dat twee keer per dan ‘normaal’ is. Ook al zeggen ze soms op cb anders. Zie dagelijks veel kinderen maar ook volwassenen die maar 1 keer per dag blijven poetsen…

5 uur geleden

Reactie op RationeleBerg909774

Belangrijk is om twee keer te poetsen en hier een gewoonte van te maken. He ...
Maar het is toch juist belangrijk dat je de melkresten wegpoetst vóór het slapen omdat die anders heel de nacht lekker in dat mondje kunnen broeien? Waar heb je gelezen/gehoord dat je een uur tussen poetsen en voedingsmoment moet laten?

2 uur geleden

Reactie op Bysaa

Maar het is toch juist belangrijk dat je de melkresten wegpoetst vóór het s ...
Mijn tandarts zegt dat ook.. na het eten wordt je tandglazuur tijdelijk 'zacht', dus als je dan poetst beschadig je het juist.

2 uur geleden

Reactie op Bysaa

Maar het is toch juist belangrijk dat je de melkresten wegpoetst vóór het s ...
Klopt! Van elke eetmoment bij zowel baby als volwassenen wordt je glazuur “aangevallen” door alle zuren in het eten. Na een halfuur ongeveer is je glazuur weer hersteld en kan je poetsen. Voor de nacht is het belangrijk om dus halfuur na de fles te poetsen. Al is het inderdaad vrij lastig met baby’s die nog een nachtvoeding krijgen en/of in slaap vallen aan de borst/fles. Toch proberen om even te poetsen na de voeding in de avond, hoeft echt nog geen 2 minuten! Ben zelf tandarts assistente en dit raden wij ouders aan