21 Reacties

8 maanden geleden

Nee hoor ik mag ook gewoon boven moet je even overleggen met je vk… ligt ook aan je trap bijvoorbeeld

8 maanden geleden

Reactie op Franny1986

Nee hoor ik mag ook gewoon boven moet je even overleggen met je vk… ligt oo ...
Aah, ja wij hebben gewoon ‘normale’ trap

8 maanden geleden

Volgens mij klopt daar inderdaad helemaal niks van, niks ‘moet’. Het is vooral makkelijker voor de kraamzorg als je beneden bevalt maar je mag bevallen waar je wilt

8 maanden geleden

Reactie op Peanuts 🥜

Aah, ja wij hebben gewoon ‘normale’ trap
Bed hoogte hadden ze het ook over 80/90 cm geloof ik maar dat is makkelijk op te lossen!

8 maanden geleden

Reactie op Franny1986

Bed hoogte hadden ze het ook over 80/90 cm geloof ik maar dat is makkelijk ...
Ja klopt dat geloofde ze bij ons dan wel weer. Wij hebben hele hoge boxpring en ik ben vrij klein volgens hun was dat dan weer niet nodig

8 maanden geleden

Hier is op de eerste verdieping gewoon prima, met een normale trap

8 maanden geleden

Volgens mij ligt het aan een aantal zaken in huis ivm spoed. Bijvoorbeeld: kan het ambulancepersoneel je beneden krijgen in geval van nood? Zou het gesprek even aangaan.

8 maanden geleden

Hier kwam onze verloskundige ook ineens mee, maar had ik ook niet eerder gehoord/ vorige keer in 2 praktijken niets over gezegd. Nou was onze slaapkamer de eerste keer sowieso beneden en zou ik deze keer ook beneden bevallen ivm het gewicht van het bad en onze houten vloer boven, maar deden er nu ook ineens heel streng in.

8 maanden geleden

Ik heb hier nog niks van gehoord. Zou misschien ook per regio kunnen verschillen. Maar denk dat het misschien ook vooral om de persfase van de bevalling gaat, dat is het moment dat er ineens spoed kan zijn en het dus handig is als je beneden bent. Als dat echt zo is dan zou ik gewoon een matras beneden leggen daarvoor. Ik zou me er in ieder geval niet te druk om maken. Zou het eerst even checken bij je verloskundige. En als je jezelf gewoon prettig voelt en veilig voelt bij boven bevallen kunnen ze je echt niet dwingen om beneden te gaan bevallen.

8 maanden geleden

Ik wil ook graag thuis bevallen als dat mogelijk is. Moet dan ook beneden van de v.k. en kraamzorg. Maar over een bed in de woonkamer is tegen mij niks gezegd. Ik ga voor een bevalbad in de woonkamer.

8 maanden geleden

Ik zou lekker thuis bevallen en als je er tijdens/na je bevalling gedoe mee krijgt zeggen oh oepsie helemaal vergeten dat bed beneden.

8 maanden geleden

Mijn schoonmoeder doet bevallingen en nooit gehoord dat ze beneden zijn🤣

8 maanden geleden

Boven heb je toch alles stromend water kraampakket bed op klossen dus vind maar gek dat ze dat zeggen

8 maanden geleden

Onze verloskundige had het er vooral over dat je wel goed weg moet kunnen komen met ondersteuning als de nood aan de man is. Dus bij wenteltrappen etc moet het idd beneden is ons ook gezegd. Maar dan vooral de bevalling zelf, weeën opvangen was geen probleem onder de douche boven begreep ik. Misschien inderdaad nog eens het gesprek met je verloskundige aangaan?

8 maanden geleden

Ik heb dit nog niet eerder gehoord..vorig jaar ook thuis bevallen boven in onze slaapkamer

8 maanden geleden

Nee hoor is dikke onzin heb al 2 thuis bevallingen gehad en 1ste verdieping mag g3woon zolang het maar geen zolder is ik had 2x toe mn bed niet eens op klossen staan de 3de thuis bevalling gaat ook gewoon weer plaats vinden rond onze eigen slaapkamer zonder klossen

8 maanden geleden

Niets moet tijdens je bevalling. Adviezen van mijn verloskundige overweeg ik of het voor mij inderdaad het beste advies is. Kraamhulp heeft helemaal niets over m’n bevalling te zeggen en mag zeker niet iets verplichten betreffende jouw bevalling waar jouw lichaam doorheen moet. Kwa arbo regels snap ik sommige dingen van de kraamhulp, zoals bed wat hoger ivm makkelijker verschonen maar besluit ik mn bed niet op te hogen omdat ik dan niet meer in bed kom dan verschoont ze maar niet 🤷🏼‍♀️

8 maanden geleden

Ik snap waarom gezegd wordt enkel op de begane grond te mogen bevallen bij een thuisbevalling. Het komt nogal eens voor dat de kraamvrouw bloed verliest en niet meer rechtop kan zitten/staan als het kindje eenmaal geboren is. Dan moet zo'n vrouw enkel horizontaal liggen. Je kan dan enkel naar beneden getilt worden met een brancard. Bijvoorbeeld als de placenta niet geboren wordt en je naar het ziekenhuis moet, dan is het wel zo fijn dat je dan al beneden bent. En anders komen er 5 brandweermannen je helpen door je met brancard en al door een raam te tillen 😅 (man is brandweerman en heeft dit al enkele keren moeten doen). Dat er een bed beneden moet zijn is wel onzin. Bij mijn vorige bevalling was ik ook beneden in de woonkamer en mocht gewoon op een matras op de eettafel liggen. Dit was wel echt een heel stevige eettafel waardoor de kraamzorg hier akkoord voor gaf. Maar het gaat er dus echt om dat mocht je vervoerd moeten worden naar het ziekenhuis en je kan niet meer rechtop staan/zitten, dan gaat naar beneden tillen door je vriend echt niet voldoende zijn.

8 maanden geleden

Reactie op Gamine

Ik snap waarom gezegd wordt enkel op de begane grond te mogen bevallen bij ...
Maar het is dus niet onmogelijk en “mag niet” is dus niet aan de orde. Het is de afweging die je uiteindelijk zelf maakt. In mijn oude appartement woonde ik 3 hoog zonder lift en zelfs daar was het oke om te bevallen. Er woonden ook superveel senioren en bij calamiteiten zouden ze ook de brandweer moeten inschakelen. De kraamzorg heeft daar m.i. nog steeds niets over te zeggen want het is nog steeds TS haar bevalling. Dus voorkeur voor beneden snap ik maar boven moéten daar gaan mijn haren van overeind staan

8 maanden geleden

Badbevalling moet beneden en vervolgens moet er een matras aanwezig zijn (bijvoorbeeld op de eettafel) voor hechten e.d. Zo lang je met spoed veilig van de trap kunt, zie ik geen probleem in boven bevallen