17 Reacties

Waarom niet kiezen voor een andere kinderopvang of helemaal geen opvang en je kind zelf opvoeden?
Dat wegleggen hadden wij ook maar sinds hij naar de opvang gaat kan dat dus wel dus kan ook dat hij het in een keer leert. Voeding is bij ons nergens inbegrepen dus ik weet niet beter moet ik zeggen.

gisteren

Ik werk ook in de kinderopvang en zal proberen zo duidelijk mogelijk antwoord te geven op je vragen. *ik denk dat je altijd wel die mogelijkheid van "onveiligheid" hebt. Als je KDV in een rustigere buurt staat, kunnen er "viezerikken" langslopen en foto's maken bijvoorbeeld. Dat kunnen ze ook als ze in de speeltuin zitten en stiekem filmen oid (is recent gebeurd in het waterpark van een Plopsaland). Denk dat je je daar niet druk om hoeft te maken, de kindjes zullen ook niet in blote billen buiten zijn :). *een pedagogisch medewerker mag 3 baby's in z'n eentje verzorgen. Het is gewoon letterlijk niet mogelijk om 3 kinderen in slaap te wiegen en op je schoot of slaapzak te houden. Ja ze zullen je kindje dus wegleggen na het wiegen. En als het wiegen te lang duurt of niet lukt, zullen ze je kindje neerleggen en even zelf laten proberen. Waarschijnlijk gaat dat gepaard met huilen maar anders huilen er 2 anderen die ook behoeften hebben. Het beste kan je zelf gaan proberen je kindje vaker zelf te laten slapen. Dat kan door eerst te wiegen en dan weg te leggen. En als hij wakker wordt, even troosten, sussen etc en proberen hem zelf verder te laten slapen. Zijn persoonlijke ritme zullen ze zo goed mogelijk proberen te volgen maar dat is gewoon niet haalbaar want vaak zit je met maar 2 slaapkamers en rond de 9 kinderen. Als iedereen al slaapt en jouw kindje er een half uur later in zou moeten, kan dat zorgen dat de rest wakker wordt en kunnen ze ervoor kiezen om jouw zoontje ook dat half uur eerder neer te leggen. Of andersom, als hij eerder moet, is er de kans dat hij wakker wordt gemaakt door de rest. *zit er überhaupt geen voeding in het pakket van je opvang? Hier bieden we kruidvat voeding aan en als je iets anders wil, moet je dat zelf meenemen. Maar er is wel een optie. Dat zou eventueel een punt zijn om naar een andere opvang te kijken. Maar de andere 2 punten ga je denk ik niks tegen doen bij andere organisaties. Een kleine side note: Er zijn veel en lange wachtlijsten in de kinderopvang, weet je wel of er überhaupt plek bij ze is? Of bij de andere kdvs in de omgeving?

gisteren

Ik denk dat je altijd wel gevaren en onveiligheden kan bedenken waar je kindje ook is. Hoge gebouwen is niet per se onveiliger dan samen naar de speeltuin gaan. En zoals al gezegd de kindjes lopen niet in blote billen buiten. Mijn zoontje kan overdag ook bijna niet weggelegd worden door mij als hij slaapt, maar op de opvang slaapt hij wel in bed, soms ook niet en dan halen ze hem er weer uit en proberen het later nog eens. Thuis wordt dit nu ook steeds beter. Er kunnen 4 kindjes zijn op 1 leidster, dus ik begrijp het volledig dat het gewoon onmogelijk is om elk kindje op de arm te laten slapen. Wat ik zelf heb gedaan is de weken voordat hij zou starten hem zelf af en toe in bedje te leggen om te slapen, dan raakt hij hier al aan gewend. Soms was het een ramp maar soms sliep hij wel zelf. Hier zit groente/fruit/brood/tussendoortjes en luiers allemaal bij de prijs inbegrepen. Flesvoeding niet, ik geef bv dus was voor mij ook niet heel belangrijk, maar bij andere kdv’s in de omgeving is ook niet inclusief flesvoeding volgens mij. Ik vindt deze punten dus niet zo heel raar of uitzonderlijk. Maar als jij je niet prettig voelt bij deze kdv kan je misschien een rondleiding aanvragen bij een andere kdv’s in de omgeving? Het is belangrijk dat je je prettig voelt bij de plek waar je kindje heen gaat

gisteren

Reactie op Bysaa

Ik werk ook in de kinderopvang en zal proberen zo duidelijk mogelijk antwoo ...
Super bedankt voor je uitgebreide reactie 🥰 Fijn om dit perspectief te horen. Ik snap je punten en zal me er dus overheen moeten zetten☺️ De melk is helemaal niet inbegrepen, andere voeding wel. Gelukkig is er wel plek! We hebben opvang geregeld, maar gaan verhuizen naar een andere woonplaats. Vandaar dat we weer opnieuw op zoek moeten.

gisteren

Hi hier ook een medewerker! Bij ons kan er een formulier ondertekent worden voor het slapen in de wagen, buik slapen etc. Hier staan de risico's ook benoemd en moet de ouder per onderdeel onderteken. En draagzak is voor ons idd niet haalbaar. Ook met draagzak zal je zorg voor andere kinderen belemmeren. Wat betreft het niet neer kunnen leggen, vaak gaat het wel beter bij de opvang. Wij wiegen het kindje en leggen het dan slapend weg. Helaas is dit niet altijd haalbaar door andere dingen die op de groep gebeuren. Wij volgen wel altijd het schema van thuis met hier en daar iets afwijkingen. Dit omdat alle kinderen aandacht nodig hebben en je dan echt even de tijd heb om bijvoorbeeld een kindje in slaap te wiegen.

gisteren

Reactie op Gezinvanvier078

Hi hier ook een medewerker! Bij ons kan er een formulier ondertekent worden ...
Bij ons zit er trouwens ook geen flesvoeding bij.

gisteren

Qua slapen had ik het zelfde probleem bij het starten van de opvang maar ze kunnen haar nu gewoon wegleggen en dat lukt thuis niet. Vaak krijgen ze zo veel prikkels op een opvang dat slapen wel echt een fijn moment is voor de kleintjes. Wie weet lukt het wel gewoon, kwestie van uitproberen of verder rond kijken naar een opvang die meer tijd en ruimte bieden daarvoor. Wij hebben verticale groepen waardoor er max 2 baby’s zijn, hierdoor kan ze veel aandacht krijgen. Wat betreft de voeding, bij ons ook niet inbegrepen maar vind ik niet raar. Er zijn tegenwoordig zoveel soorten en merken, niet elk kindje doet het goed op een bepaald merk, zelf meenemen is dan wel het beste. Je gevoel volgen is het beste.

gisteren

Reactie op InspirerendeSmaragd487240

Waarom niet kiezen voor een andere kinderopvang of helemaal geen opvang en ...
Ik merk dat ik jouw reactie sarcastisch lees, maar ik ga ervan uit dat je het misschien niet zo bedoelt? Wij hebben niet de mogelijkheid om helemaal geen gebruik te maken van de opvang.

gisteren

Reactie op Renske37492

Ik denk dat je altijd wel gevaren en onveiligheden kan bedenken waar je kin ...
De hoge gebouwen bedoelde ik mee dat iedereen uit die gebouwen zo op het kdv kijkt 😁 dus nog meer bekijks. Ik heb inderdaad een rondleiding elders aangevraagd, puur voor de vergelijking. Ik wilde even door de ervaringen hier kijken of mijn punten realistisch zijn of gewoon mijn moeder angst en bezorgdheid. Dit laatste lijkt het geval, dus goed om dit even te checken😊

gisteren

Reactie op Gezinvanvier078

Hi hier ook een medewerker! Bij ons kan er een formulier ondertekent worden ...
Ja ik moest dat inderdaad ook aangeven op het aanmeldingsformulier, dus ik vind het gek dat het op de groep ineens niet kon. Maar fijn om te horen dat in jouw ervaring slapen op de opvang vaak ineens beter gaat. Dit geeft hoop 😊

Reactie op C1405

Ik merk dat ik jouw reactie sarcastisch lees, maar ik ga ervan uit dat je h ...
Nee zeker niet sarcastisch! Ah, dat is het begrijpelijk. Hopelijk vind je een kinderopvang die aansluit bij je wensen en behoeftes!

gisteren

Reactie op InspirerendeSmaragd487240

Nee zeker niet sarcastisch! Ah, dat is het begrijpelijk. Hopelijk vind je e ...
Dankjewel ☺️☺️

17 uur geleden

Niet in de draagzak en niet wegleggen in kinderwagen ken ik wel vanuit kinderopvang. Niet alle kinderdagverblijven doen dat.

17 uur geleden

En dat nutirlon niet inbegrepen is ken ik ook.. omdat sommige andere voedingen hebben.

16 uur geleden

Mijn kindje moet thuis altijd in slaap gewiegd of gevoed worden maar afgelopen week oo de opvang is hij zomaar in bed in slaap gevallen! Ze zijn daar toch een stuk actiever en kindjes gedragen zich vaak ook anders als mama niet in de buurt is

14 uur geleden

Onze kdv doet alles op behoefte van het kind. Geen schema's, geen laten huilen. Ze kijken wat voor het kindje het beste werkt voor slapen én wat voor hun haalbaar is. We kunnen onze zoon zelf ook niet wegleggen, op kdv hebben ze de eerste dutje op de arm gedaan en dan weggelegd in de kinderwagen. Ze zeiden officieel mag hij niet meer in de kinderwagen slapen omdat hij al kan rollen maar ze merkten dat hij prima midden in de drukte sliep in de wagen, dus konden ze de hele tijd kijken. Heel blij met onze opvang! Alles is inbegrepen. Luiers, melk, lunch later. Ik geef bv en ze geven m'n moedermelk. Ik mag komen live voeden als ik wil. De tuin van de baby's is niet inzichtelijk, van de grotere kindjes alleen vanaf een voetpad. Maar ook daar veel begroeiing. Draagzak mag idd niet vanwege arbo. Maar ze laten hem vaker op de arm slapen. Ook zei ik dat hij aan de fles in slaap valt dus geven ze de fles in de kinderwagen of in de box. Hij sliep ook al in de box haha. Ze zeiden ze laten hem eerst wennen en kijken dan lange termijn waar hij graag wil slapen. Dus weer kind georiënteerd