32 Reacties
8 maanden geleden
Reactie op Fjt2025
Dit bericht is verwijderd
Het ruikt eerder neutraal, als het opdroogt een beetje meer zuurig
8 maanden geleden
En zou dit een normale hoeveelheid afscheiding kunnen zijn? Of is het echt te veel om afscheiding te zijn...
8 maanden geleden
Helder vruchtwater is waterig, grijs-wit troebel van kleur, soms met wat witte of rozige vlokjes. Vruchtwater heeft een zoetige geur (niet zurig zoals urine of wee als afscheiding). Als de vliezen gebroken zijn, blijft het vruchtwater meestal aflopen en heb je de hele tijd een natte onderbroek. Vruchtwater wordt continu aangemaakt, waardoor je baby niet “droog” komt te liggen. Als de vliezen gebroken zijn, kan de bevalling nog op zich laten wachten. Zolang je geen weeën hebt, komt de ontsluiting niet op gang en wordt de baby nog niet geboren.
Dit staat op internet ik hoop dat het je wat gerust kan stellen
8 maanden geleden
Super bedankt voor de snelle reacties, ik heb dit inderdaad niet de hele tijd maar af en toe. Lees ook veel dat waterige afscheiding normaal is in het derde trimester. Morgen even de verloskundige bellen :)
8 maanden geleden
Niet om je bang te maken maar puur ter informatie..... mijn tante is met 30 weken bevallen van mijn neefje (alles is goedgekomen hoor!) maar bij haar waren de vliezen ook gebroken als de vliezen inderdaad gebroken zijn en ze komen daar achter in het ziekenhuis kunnen ze je een injectie geven waarvan de longetjes van de baby sneller 'rijpen' bij mijn tante was het te laat omdat de verloskundige niet geloofde dat het echt begonnen was. Wat ik wil zeggen is volg je eigen gevoel en luister naar wat je lijf je vertelt... je eigen gevoel is (bijna) altijd goed! Als je gevoel zegt dit is vruchtwater en dit 'hoort niet' of voelt niet goed trek dan ajb gewoon aan de bel! Zij zijn de experts en weten precies hoe ze je kunnen helpen!
8 maanden geleden
Lief van je dankjewel. Ja ik weet niet zo goed wat ik moet doen, weet niet of ik overdrijf als ik hier naar het ziekenhuis ga. Ook zou ik hier echt niet willen bevallen. En omdat we morgen naar huis vliegen denk ik ook van oh dat kan wel wachten. Maar inderdaad is het wel een better safe than sorry scenario...
8 maanden geleden
Zelf aanvoelen en je overdrijft nooit he! Gewoon je eigen gevoel proberen te volgen. Als jij denkt dit is gewoon goed dan daarop vertrouwen! Je kunt altijd voor de zekerheid de verloskundige bellen misschien geeft dat je net even wat meer zekerheid! Dan weet ze er ook van! Misschien heeft ze een trucje om te achterhalen hoe of wat
8 maanden geleden
Aan het einde van je zwangerschap moet je natuurlijk letten op vruchtwaterverlies, maar juist nu kan je behoorlijk last hebben van behoorlijk veel en waterige afscheiding. Soms is het dus lastig om te herkennen of het gaat om afscheiding of vruchtwater. Hieronder de belangrijkste verschillen.
vruchtwater is altijd helder als water met soms wat vlokjes. Afscheiding blijft altijd wittig zoals verdunde bodylotion.
vruchtwater plakt niet. Alhoewel afscheiding behoorlijk waterig kan zijn blijft deze altijd een beetje slijmerig.
als je vliezen gebroken zijn, dan verlies je vaak flinke gutsen en is het niet te verwarren met afscheiding. Soms is het wat minder of niet duidelijk, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat je een paar uren helemaal geen vocht verliest. Vruchtwater blijft vaak een klein beetje sijpelen.
Neem bij twijfel altijd contact met ons op en ook hier geldt net als bij bloedverlies: bewaar zoveel mogelijk van wat je hebt verloren en gezien, vangt indien mogelijk iets op zodat we het eventueel samen kunnen beoordelen.
Tips:
Als je vochtverlies hebt en je twijfelt, doe dan een boterhamzakje in je onderbroek en loop hier even mee rond. Zo kun je wat vocht opvangen en is het duidelijk of het afscheiding is of vruchtwater.
Als we het met je gaan hebben over de bevalling tijdens de zwangerschapscontroles leggen we ook uit dat als je vliezen breken we willen dat je kijkt naar de kleur van het vruchtwater. Dit is het beste te zien op een kraamverband uit je kraampakket. Die is wit. In een onderbroek, zeker een gekleurde is dit niet goed te zien
8 maanden geleden
Dankjewel voor de informatie! Ik houd het in de gaten en ik ga morgen voor de zekerheid hier even naar het ziekenhuis :)
8 maanden geleden
Ik had van de week ook ineens wat waterige afscheiding, waarvan ik dacht dat het vruchtwater kon zijn. Vk gebeld en zij vroeg mij om met een inlegkruisje of maandverband even 2 uurtjes aan te kijken (in de tussentijd gewoon mn ding doen). Als ze echt nat werden (anders dan met afscheiding) moest ik terugbellen. Misschien kun je dat even proberen?
Als je echt twijfelt even contact opnemen met een arts om het vast te laten stellen voor je terugreist.
8 maanden geleden
Wat ik doe als ik twijfel, is even op mn hand blazen. Als er dan inderdaad vocht uitloopt, is het inderdaad vaak vruchtwater. Gebeurd er niks dan kan je ervanuit gaan dat het afscheiding of urine is☺️ deze tip kreeg ik van mijn verloskundige.
8 maanden geleden
Reactie op Lisa199555
Wat ik doe als ik twijfel, is even op mn hand blazen. Als er dan inderdaad ...
Wat bedoel je met op je hand blazen? Haha sorry ik begrijp het denk ik niet helemaal