31 Reacties
4 dagen geleden
Zout eten zorgt natuurlijk ook voor dorst. Plas je ook extreem veel? Want bij diabetes krijg je dorst doordat je veel plast, niet andersom.
Ik herken verder nog niet specifiek veel symptomen! Maar je zou altijd je huisarts kunnen vragen om een kleine vingerprik te doen ter controle. Dan weet je in ieder geval waar je staat.
Heb zelf DT1😊
4 dagen geleden
Dat zijn niet per se symptomen van zwangerschapsdiabetes maar meer van hormonale misselijkheid, lage bloeddruk en dorst door het zoute eten. Bij zwangerschapsdiabetes heb je vaker trek in zoet (maar hoeft niet altijd). Heb je al bloedgeprikt? Dan wordt je glucose ook meegeprikt.
4 dagen geleden
Reactie op GetalenteerdeKei858317
Zout eten zorgt natuurlijk ook voor dorst. Plas je ook extreem veel? Want b ...
Klopt.. vooral savonds en snachts veel vaker plassen. Dankjewel voor je reactie en tip, ik ga mn HA eens contacten.
Ik maakte me vooral "zorgen" door combinatie met pcos als oorzaak én omdat mn duizeligheid en misselijkheid na week 12 niet afneemt helaas.
Ohh dt1.. en doe je nu iets anders/speciaals tijdens je zwangerschap als je dt1 hebt? Of bepaald dieet ofzo? (Ben er niet bekend mee vandaar de vragen☺️).
4 dagen geleden
Reactie op EnergiekeLynx123830
Dat zijn niet per se symptomen van zwangerschapsdiabetes maar meer van horm ...
Ohh goed om te weten, dank voor je reactie. Ik hoop enorm dat de klachten nog afnemen zodat ik weer wat beter functioneer.
Hoever ben jij?☺️
4 dagen geleden
Ik had bij mijn zoon zwangerschap suiker en waarschijnlijk zal het wederom weer zo zijn ( groter kans omdat ik het al gehad heb)
Die suiker test is echt ranzig maar mentaal had ik er meer moeite mee.
Ik had geen andere symptomen waarop het kon wijzen dat ik het had
4 dagen geleden
Reactie op PrachtigeZonsopgang007369
Klopt.. vooral savonds en snachts veel vaker plassen. Dankjewel voor je rea ...
Ik gebruik sowieso al insuline, insulinepomp met sensor. Maar ik maak nu nog meer bewust keuzes wat wel of niet te eten. Ik mag en kan alles eten, alleen op sommige dingen reageert mijn suiker wat sterker, dus daar hou ik nu extra rekening mee. Zit er extra bovenop, kost veel tijd maar alles op de kleine Purk gezond te houden.
Nu onder begeleiding bij de gynaecoloog ook ipv verloskundige.
Voor mijn zwangerschap al gezorgd dat mijn suiker goed genoeg was om te mogen beginnen met proberen. En toen bleek daarna dat ik ook pcos heb, zwanger geworden met letrozol😊
4 dagen geleden
Ik heb het ook gehad bij een eerdere zwangerschap. Was toen helemaal niet misselijk maar ik bleef lang ontzettend vermoeid. Dat was een teken om het na te kijken en ik had het dus (nu een vroege test daardoor). Die glucose test vond ik zelf wel meevallen (maar fijn is anders). Bij mij gaan ze idd nu in het bloed kijken en met 16 weken de eerste glucose test doen. Ik zou zeggen blijf in overleg met je verloskundige en doe wat je denkt dat juist is. Succes!
4 dagen geleden
Reactie op Moonlight1994
Ik had bij mijn zoon zwangerschap suiker en waarschijnlijk zal het wederom ...
Ohh wat vervelend voor je zeg :(.
Jaa die test klinkt dus enorm vies, zeker als je al misselijk bent en dan nog eens nuchter moet zijn.
Hoe ben je ermee omgegaan toen je wist dat je het had? Moest/heb je iets anders gedaan qua dieet en moest/ben je ook eerder ingeleid?
Veel sterkte deze zwangerschap🤗
4 dagen geleden
Reactie op GetalenteerdeKei858317
Ik gebruik sowieso al insuline, insulinepomp met sensor. Maar ik maak nu no ...
Wat knap hoe je het zo onder controle hebt/houdt!
Veel sterkte en genietse van je zwangerschap🤗
4 dagen geleden
Reactie op Amily06
Ik heb het ook gehad bij een eerdere zwangerschap. Was toen helemaal niet m ...
Ja extreme vermoeidheid herken ik ook inderdaad. En wat was lang, tot wanneer had je vermoeidheid aangehouden?
Wat vervelend dat je het had. Hoe ben je ermee omgegaan? Uiteindelijk beide gezond?
🙏
4 dagen geleden
Reactie op Juneeee
Je symptomen klinken heel bekend , ik had geen zwangerschapssuikers. Alleen ...
Hmm ja dat zou kunnen. Normaliter is die wat aan de lage kant al maar bij het meten laatst (alweer 5 weken geleden) leek het "normaal" tegen ondergrens aan.. maar misschien nog eens testen. Thanks voor de tip!
Heeft het uiteindelijk je hele zwangerschap aangehouden of is het weg getrokken?🙏
4 dagen geleden
Je kan eventueel ook een dagcurve doen ipv de suikertest. Bij mij in de familie is diabetes dus ik moet ook weer een test doen. Net als vorige zwangerschap ga ik voor de dagcurve. Je moet dan 3 keer op een dag vingerprik doen en testen met een apparaatje wat ik mee kreeg van de verloskundige en deze metingen opschrijven.
Misschien is dit een optie? Niet alle verloskundige zijn er happig op. Maar weet dat je de keuze hebt.
4 dagen geleden
Reactie op Livelli
Je kan eventueel ook een dagcurve doen ipv de suikertest. Bij mij in de fam ...
Ohh wat fijn om te weten, dankjewel. Klinkt eigenlijk wel fijner.. Dus die vraag je dan bij je verloskundige aan en niet via het ziekenhuis?
Wat was jou reden om voor die test te kiezen?☺️
4 dagen geleden
Ja extreme vermoeidheid herken ik ook inderdaad. En wat was lang, tot wanne ...
Ik had toen pas een test na de 20 weken pas, wist niet dat het dat kon zijn destijds. Was uiteindelijk na goed op mijn eten te letten wel minder moe hoor. Ik moest net beginnen met insuline spuiten met 34 weken, maar toen braken mijn vliezen omdat mn zoontje in stuit lag dus die kwam iets te vroeg, geluk bij een ongeluk want door suiker worden de kindjes over het algemeen wat groter/voller. Uiteindelijk een kerngezond kindje en ik ook nergens last meer van na de zwangerschap.
4 dagen geleden
Ohh wat vervelend voor je zeg :(.
Jaa die test klinkt dus enorm vies, zeke ...
Ja alles wat er toen gebeurde wil ik nu niet meer.
Ik begon met dieet maar door stress mede door toenmalig werkgever hielp niet mee. Uiteindelijk met 37+6 weken ingeleid omdat hij te groot zou zijn. Uiteindelijk na 36 uur rug weeën en maar steken op 4 cm ontsluiting een spoed keizersnede gekregen.
Eenmaal geboren had hij teveel vruchtwater ingeslikt had ik nog maar een bloeddruk van 80/50 echt te laag kom daardoor 2 uur mijn kindje niet zien omdat hij naar de kinderarts moest en ik pas naar de afleiding mocht als me bloeddruk weer goed was.
Nu heb ik ook duidelijk aangegeven dat ik dit niet meer wil maar beginnen ze al over een geplande keizersnede omdat een lichaam het soms ook niet kan...
4 dagen geleden
Reactie op Moonlight1994
Ja alles wat er toen gebeurde wil ik nu niet meer.
Ik begon met dieet maar ...
Oh en hij was veelste klein... was maar 44 cm en woog net aan 3 kg. Vaginale bevalling had hij niet overleefd...😓
3 dagen geleden
Ohh wat fijn om te weten, dankjewel. Klinkt eigenlijk wel fijner.. Dus die ...
Ja klopt, mijn verloskundige begon over de test en ik had mij erin verdiept dus toen gaf ik aan dat ik graag de dagcurve wilde doen.
De reden dat ik de suikertest niet wilde doen is omdat ze oa aangeven dat je niet teveel suikers moet eten etc en dan uiteindelijk moet je een suikerbom op nuchtere maag innemen. Dat gaat er bij mij niet in. Plus dat ik niet heel lang nuchter kan blijven ivm misselijkheid en vaak hoor dat de test niet heel goed valt. Mijn verloskundige begreep me en vond het goed dat ik de dagcurve ging doen.
3 dagen geleden
Reactie op 🌹♎️🐾💗
Zijn er ook dames met juist een lage suiker? Mijne was 2,8 en veel last van ...
Vervelend! Ik zou proberen om bijvoorbeeld een bruine boterham met hagelslag te eten. Dan heb je snelle koolhydraten om de hypo (lage suiker) direct op te vangen en langzame koolhydraten om niet gelijk weer een dipje in te gaan als je lichaam insuline aan gaat maken om de snelle suikers te verwerken.