20 Reacties

4 weken geleden

Hier nu 2e kindje. Wat mij vooral is bijgebleven van de bevalling van nr 1 is dat ik zeer blij ben dat ik mij van tevoren (misschien te) goed had ingelezen over mogelijkheden etc. En dat ik er vanuit ging dat ik gewoon natuurlijk zou bevallen, maar ook open zou staan voor als het een keizersnede zou worden. Uiteindelijk heb ik een erg lange bevalling gehad, maar waar ik positief naar terug kijk, ook al is het uiteindelijk toch een keizersnede geworden. En wat is het prachtig om zon kleine hummeltje na de geboorte in de handen te houden ❤️ kan daar nu al niet op wachten

4 weken geleden

Hier ook een 2e kindje. In de vorige zwangerschap waren alle echo’s, nipt etc goed. Ondanks ook weinig klachten (gelukkig!) vanaf het 2e trimester wel bekkeninstabiliteit met veel pijn MAAR ondanks dat onwijs genoten van de zwangerschap! Met een goede snelle bevalling en kraamtijd erachteraan🩷

4 weken geleden

Mijn eerste zwangerschap ging ik ook fluitend doorheen met alleen wat kleine kwaaltjes. Dat werd een helemaal gezonde dochter ❤️ Nu 2e zwangerschap en voelt ook vrij 'makkelijk' allemaal vergeleken met wat ik van anderen lees op het forum. Weer alleen wat lichte kwalen. Ik probeer er zelf ook positief in te staan. Ook ik zit af en toe over dingen te balen en ik kan soms meer bitchy op m'n man reageren dan de bedoeling is. Maar het valt tot nu toe allemaal weer enorm mee!

4 weken geleden

Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap zitten grappen tegen zwangere collega’s die wel veel kwaaltjes hadden, dat wij vast een slecht slapend kind krijgen omdat ik geen kwaaltjes had en mij eigenlijk heel goed voelde. Op de dag van de bevalling heb ik zelfs nog gefietst en bevallig ging ook vlot! Helaas is mijn dochter nu 11 maanden en slaapt nog steeds ruk… terwijl die van mijn collega’s doorslapen😅 De natuur heeft mij 9 maanden lang laten relaxen en uitrusten om nu volop elke avond en nacht aan de bak te gaan…. Man man man ben doodop en nu komt er in Juli nog een tweede bij🫣

4 weken geleden

Reactie op SaskiaHome

Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap zitten grappen tegen zwangere colle ...
Maar mijn dochter is gezond dus dat is het belangrijkste!

4 weken geleden

Reactie op SaskiaHome

Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap zitten grappen tegen zwangere colle ...
Hahah geen zorgen, ook met slechte zwangerschap kun je een slecht slapend kind krijgen🤪. Eerste zwangerschap de hele zwangerschap over gegeven. Vervolgens had ons dochtertje ernstige reflux waardoor ze ook de hele dag over gaf. Ze kon pas vanaf 15 mnd plat slapen en is nogsteeds geen held in slapen (nu 2,5 j). Maar, het is zo heerlijk en zo genieten! Tuurlijk is het pittig en nog veel pittiger geweest maar ik geniet zo van ons kind en kan niet wachten om haar straks mee te nemen in de zwangerschap en grote zus te zien worden. Daarbij overigens wel een hele fijne bevalling gehad. Ondanks dat hij lang duurde (16 uur waarvan 3 uur persweeën weg moeten puffen) en eindigde in het ziekenhuis. Ik voelde me ondanks alles onder controle en in mn bubbel. Heb vantevoren, tijdens mijn verlof, eindeloos een podcast (adem in adem uit op Spotify) geluisterd over positieve beval verhalen en denk dat dat echt gescheeld heeft. En ook in mijn niet geweldige zwangerschap alles genomen zoals het was en genoten van wat wel mooi was.

4 weken geleden

Ik ben ook zwanger van de 2e. Bij de eerste ook zo onzeker geweest de hele zwangerschap, maar was nergens voor nodig. Wel vaker de verloskundige gebeld onzeker, maar daar zijn ze voor en ze hebben liever dat je een keer vaker belt en ze je gerust kunnen stellen dan dat je jezelf opvreet van spanning. Het is een hele gezonde flinke knul geworden (bijna 5kg bij geboorte). Ik heb testen gehad voor zwangerschapsdiabetes tot 2x toe omdat hij groot meette, maar het was gewoon een goed werkende placenta 😁

4 weken geleden

Hoi hoi, heel fijn dat je deze topic hebt geopend. Ik ben voor de 1e keer zwanger en probeer alle "negatieve" berichten te negeren voor mijzelf omdat ik merk dat ik daar onzeker van wordt, terwijl ik mij juist goed voel en dat gevoel liever wil vast houden. Vooral ook omdat ik nog een 1e echo moet krijgen en nig niks weet. Ik heb zwangere altijd mooi gevonden en ben dan ook mega blij dat ik het nu zelf mag meemaken.

4 weken geleden

Zeker er zijn ook genoeg positieve kanten! Ik heb nu een dochter van 13 maanden en ik had echt een hele goede zwangerschap! Niet dat ik het 'magisch' vond om zwanger te zijn, maar mijn huid was super mooi en rustig, ik kon sporten tot 1 dag voor de bevalling en had eigenlijk heel weinig klachten. Ook voelde ik me mentaal veel evenwichtiger eigenlijk. De bevalling duurde 2 volle dagen waardoor thuis bevallen uiteindelijk niet meer lukte, maar toen ik de knop had omgezet dat in het zkh bevallen en pijnstilling ook oké was, was dat eigenlijk ook een goede ervaring, ze waren allemaal zo lief in het ziekenhuis! En mijn herstel ging ook heel goed. Ik blijf het zeggen maar voor mij is blijven bewegen echt de sleutel om je mentaal en fysiek goed te voelen. En ja dat eerste trimester is even kut omdat je je ellendig voelt en het nog met niemand kunt delen. Maar dat ben je straks weer vergeten!

4 weken geleden

Hier derde kindje. Iets sneller dan verwacht maar zeer welkom ❤️. Ik kijk super positief terug op beide bevallingen. Eerste bevalling was een natuurlijke badbevalling thuis. Super mooi en rauw ❤️. Mijn tweede bevalling was echt een droombevalling! Het ging super snel en in een geboortehuis. En nu ben ik super benieuwd naar de derde natuurlijk!

4 weken geleden

Eerste zwangerschap ging geweldig! Bevalling ook… Binnen 3 uur na het bellen van het ziekenhuis bevallen. Ik heb geen enkel moment pijn ervaren en ik ben zonder pijnstillers bevallen. Alles ging heel vlot en snel! Een super mooie bevalling!!

4 weken geleden

Oh wat goed deze topic! Het klopt zeker. Je gaat jezelf inderdaad echt ‘opvreten’ zo in het begin van de zwangerschap. Voor mij is dit ook de eerste keer, dus alles is nieuw. Wel fijn om inderdaad positieve verhalen te lezen hoe het ook kan gaan verlopen!

4 weken geleden

Hier voor de tweede keer zwanger en wederom weinig klachten. De eerste zwangerschap verliep soepel en de bevalling ook, thuis bevallen in bad. Fantastisch! Wat mij het meest geholpen heeft, is een goede bevalcursus samen met mijn man. En veel voorbereiding op hoe een bevalling gaat, maar ook heb ik veel gelezen over het mentale stuk. Hoe blijf je kalm en welke ademhalingsoefeningen zijn er etc. En vooral.. vertrouwen hebben in je eigen lichaam :)

4 weken geleden

Hier een iets ander geluid, maar wil hem wel delen, omdat het soms lijkt of alleen perfecte bevallingen als positief ervaren en gedeeld worden. Maar niet volgens het boekje betekent niet dat het niet alsnog een geweldige ervaring kan worden. M’n bevalling op papier was pittig (spoedkeizersnede van prematuur kindje incl. fluxus van bijna 2 liter) maar ik kijk er fantastisch op terug. Ondanks alles werd ik door het personeel goed voorbereid en geïnformeerd voor we de ok inreden, mocht ik m’n dochter helpen aanpakken en was ze de mooiste ooit! Zowel ik als mijn partner waren ontzettend onder de indruk van de samenwerking, open communicatie, persoonlijke benadering/behandeling en de liefde voor hun vak van alle professionals om ons heen in deze periode. Ze hadden oog voor mij, m’n kind, m’n partner en alle gevoelens die er waren. Mijn herstel verliep voorspoedig. Binnen 2 dagen was ik mobiel, geen restklachten en een fantastische dochter die ons positief verraste in haar eerste weken. Nu bij de tweede kijk ik echt uit naar de bevalling en ervaar ik totaal geen angst. Alles is goed, maak me niet druk over een bevalplan oid omdat ik vertrouw in de zorg om me heen.

3 weken geleden

Reactie op Mamavb2

Hier voor de tweede keer zwanger en wederom weinig klachten. De eerste zwan ...
Mag ik vragen of je bepaalde boeken aanraadt die gaan over bevallen?

3 weken geleden

Reactie op MathildeL

Ik weet eerlijk gezegd niet meer exact welke ik heb gelezen, maar hier staan wel een paar goede tussen: https://growthinkers.nl/boeken-zwangerschap/ De ene is wat spiritueler dan de andere, dus dan kun je zelf bepalen wat bij je past. De verloscast op Spotify vond ik ook heel fijn. Heel informatief.

3 weken geleden

Reactie op MathildeL

Ik heb er eentje van Marlies koers en eentje van de verlosmoeder

3 weken geleden

Wat een leuk topic! Hier in verwachting van kindje nummer 5. Vorige 4 keren wisten we niet wat het werd, dus een grote verrassing tijdens de geboorte! Tijdens mijn eerste zwangerschap hebben wij een hypnobirthing cursus gedaan en voor mijn gevoel plukken we daar nu nog steeds de vruchten van. Mijn eerste zwangerschap verliep prima. Helaas bleek ik aan het eind zwangerschapscholestase te hebben waardoor ik uiteindelijk ingeleid werd en in het ziekenhuis op bed ‘moest’ bevallen terwijl thuis in bad mijn wens was. Dat was even slikken, maar door de juiste mindset vond ik het evengoed een geweldige ervaring. Pijnloos? Nee. Het was hard werken, maar het resultaat mocht er wezen! Zwangerschappen 2, 3 en 4 gingen ook bijna van een leien dakje. Tuurlijk: je kunt niet meer toegeven aan vermoeidheid en andere kwaaltjes met rondrennende kleintjes in huis. Maar ik voel me gezegend dat ik daar prima doorheen ben gehobbeld. Alledrie zijn deze zwangerschappen geëindigd in een prachtige thuisbevalling in bad. Magisch, ik ben echt groot fan van de badbevalling. Heeft mij zoveel gebracht! En ik heb alle keren mijn kindje zelf ter wereld kunnen brengen. Echt fantastisch. Dus nu hoop ik op ongeveer hetzelfde riedeltje. Tuurlijk, ik bof enorm dat het tot nu toe allemaal zo voorspoedig is verlopen. Maar de juiste voorbereiding, vertrouwen in m’n krachtige lijf, positieve mindset en de kalmte kunnen bewaren tijdens de bevalling heeft me ver gebracht! Kan ook anderen heel erg aanraden om een boel positieve bevalverhalen te lezen.

3 weken geleden

Ik wil trouwens wel even zeggen; ik was voor mijn gevoel ook heel goed voorbereid op een ontspannen thuisbevalling, kon de weeën goed weg ademen, ik wilde in bad en ik had een cursus gedaan. Maar met langdurig gebroken vliezen mag je niet meer in bad en niet vorderende ontsluiting doe je ook niet veel aan. Dus hou er ook rekening mee een goede voorbereiding geen garantie is op je gedroomde bevalling, het kan altijd anders lopen. Maar de voorbereiding heeft mij wel geholpen om te schakelen tussen scenario's en dat te accepteren.

2 dagen geleden

Hé leuk topic! Hier 4e kindje.. bij nr 1 ingeleid ivm zwangerschapsdiabetes, ik had nav de cursus gerekend op een bevalling van 12 uur. Dat ging veel vlotter! Heb het als fijne bevalling ervaren! Bij de 2e overdag telkens al weeën, verloskundige dacht dat ze nep waren.. zei neem maar pcm en ga slapen.. ja dat wou niet... laat op de avond regelmatig en toen ik belde kwam ze omdat het moest.. ze was totaal verbaasd dat ik al op 6cm zat.. ze zei je klonk veel te vrolijk! 2u later was de kleine er. Had in vruchtwater gepoept maar ging gelukkig goed! Bij nr 3 begonnen de weeën sochtends om 7u..ik gebruikte hier veel gebruik van de zwaartekracht.. bleef veel lopen, op en duur veel onder de douche staan.. vond ik de prettigste wat dat betreft dus ga ik bij nr 4 weer doen. Dat zal zeker weten ziekenhuisbevalling worden ivm weer zwangerschapsdiabetes maar hoe ze ook willen meten ik blijf in beweging, haha. Nr 3 had navelstreng 2x om nekje heen maar ging gelukkig ook verder goed. Benieuwd naar nr 4! Zal sowieso ingeleid worden want mag niet langer dan 39 week doorlopen ivm gebruik van insuline.. we gaan het zien! Eerlijk gezegd heb ik er wel weer zin in.. dat moment dat de kleine er uit komt is zooooo magisch!!! We weten niet wat het wordt... die eerste knuffelmomenten zijn echt prachtig.. heb daar al enorm veel zin in!