21 Reacties

Ik neem na mijn verlof nog vakantie uren op, 9 weken extra

2 dagen geleden

Ik heb mijn vakanties al door moeten geven. En mijn verlof ook al. Ik heb voor nu er nog niks voor of na gepland qua vakantie. Maar ik heb nog wel de mogelijkheid om 2 weken er achteraan te plakken. Maar ik wil tegen de tijd dat ik bevallen ben dat bekijken.

2 dagen geleden

Bij de eerste begon ik direct na mijn verlof wel opbouwend omdat ik nog lichamelijke klachten had maar ik wou niet meer langer thuis zitten omdat ik al 9 maanden tussen 4 muren zat kon niet veel. Dit keer ga ik het anders doen omdat het allemaal zo snel gaat en ik weer borstvoeding wil geven. Ik neem na mijn verlof ouderschapsverlof erachteraan + vakantieuren erachteraan. Heel misschien in november onbetaald verlof omdat ik dan toch al 13 e maand krijg dan kan ik nog langer thuis blijven. In totaal ben ik dan als het goed is bijna 6 maanden met de baby en peuter.

2 dagen geleden

Bij ons eerste kindje 4 maanden na geboorte verlof gehad. Ik ga nu bij ons 2e kindje zwangerschapsverlof en aanvullendverlof 9 weken aansluitend opnemen. (5 a 6 maanden) Tenminste als dat goedgekeurd wordt! Ik vond het heel fijn om zeker de eerste 4 maanden thuis te kunnen zijn, maar ik had ook collega's die wilden graag weer aan het werk. Heel persoonlijk dus 😁

2 dagen geleden

Ik ga 8 juni 2026 met verlof en start 1 januari 2027 weer. Ik zou eventueel nog 2 of 3 maanden extra kunnen opnemen maar dat zie ik zelf niet zitten. Bij een 1e kind ben ik direct weer aan het werk gegaan en bij de 2e na 4.5e maand dus zal wel even wennen zijn om zolang thuis te zitten.

2 dagen geleden

Ik neem 5 weken van tevoren op en 13 weken na de bevalling, dus 18 in totaal. Bij mijn eerste had ik 6 weken extra, omdat me dat heerlijk leek. De muren kwamen echter op me af na verloop van tijd, dus dit lijkt me prima zo!

2 dagen geleden

Je kunt je ouderschapsverlof hier ook voor inzetten! Dat moet ook in het eerste jaar op, het betaalde gedeelte. Vorige keer heb ik er nog een maand achteraan geplakt zodat ze pas met 4 maanden naar de opvang hoefde. Dit vond ik zelf wel erg relaxt, ook omdat die eerste 12 weken voor jezelf ook een beetje overleven is en er pas daarna wat meer ritme in komt en je leuke dingen kan gaan ondernemen met je baby.

2 dagen geleden

Bij mijn zoontje ben ik 5 weken van te voren eruit gegaan en 11 weken weer aan het werk gegaan. Het was winter en ik vond het wel fijn om weer wat mensen te zien en wat te doen. Wel heb ik mijn ouderschapsverlof ingezet door elke week een dag minder te werken. Ik hoefde pas na een jaar weer "volledig" aan het werk. Ben nu nog even zoekende, ga sowieso 6 weken van te voren eruit want vond de laatste week op het werk bij de vorige zwangerschap net niks. En na mijn gewone verlof plak ik nog 3 weken vakantie erachteraan en dan nog even zien hoe ik het ga doen met ouderschapsverlof.. daar ben ik nog niet over uit.

2 dagen geleden

Ik ga met 34 weken met verlof en neem aan het einde een maand ouderschapsverlof op en misschien nog wat vakantie. 1e kindje!

2 dagen geleden

Bij mijn eerste ging ik 4 weken van te voren met verlof, dus daarna nog 12 weken en er 2 weken vakantie achteraan geplakt. (echter bleef hij zitten tot 41+4, dus die tijd kwam er ook nog bij) Daarna was ik er zelf echt aan toe om te gaan werken. Echter wel mijn ouderschapsverlof ingezet en een jaar lang een dag minder gewerkt per week. Deze keer doe ik het op dezelfde manier denk ik :) Ik denk dat het vooral ligt aan wat je zelf fijn denkt te vinden.

2 dagen geleden

Hallo, Ik ga met 35 weken met verlof 27-05-26 en start pas 1-12-26 weer met werken. (Volledig doorbetaald) Heb het zo geregeld dat mijn contract uren op 32 uur blijven staan maar het eerste 1,5 jaar maar 24 uur per week werk.

2 dagen geleden

Ik ga 25 mei met verlof (6 weken vantevoren) en plak alles achter elkaar, inclusief extra bijgekochte vakantiedagen. Dan ga ik 5 januari 2027 weer aan het werk. Ik hou van mijn werk en denk dat dit best lang is, maar ik verwacht een lang fysiek herstel nodig te hebben aangezien ik nu al veel klachten heb inclusief ischias.

2 dagen geleden

Ik heb nu dit bedacht: ik ga begin juni, 4 weken van tevoren, met verlof. Dus 12 weken na. Dan 3 weken vakantie en dan 6 weken betaald ouderschapsverlof. Daarna ga ik een maand lang 8 uur minder werken dmv ouderschapsverlof om er weer rustig in te komen en daarna wordt dat 4 uur per week (Ik moet verplicht 32u werken). Ik begin dus 1 december weer met werken, kind is dan 5 maanden oud als het naar de opvang gaat. Ik heb m’n agenda de week voor mn verlof leeg gehouden dus als het zwaar is trek ik alles een week naar voren dmv een extra week vakantie.

2 dagen geleden

Ik ga met 34 weken met verlof net als bij de eerste. Heb destijds de 9 weken aanvullend ouderschapsverlof ook direct opgenomen. Achteraf heel blij mee geweest want we hadden een moeilijke slaper. Ga dit nu weer doen!

2 dagen geleden

Ik neem nog een beetje extra vakantie op tot en met de herfstvakantie. Dan is mijn man ook vrij. Daarna zet ik per week nog één dag ouderschapsverlof in zodat ik eerst maar 3 dagen werk ipv 4. Ik ken ook collega's die van plan waren hun vakantie en extra ouderschapsverlof er gelijk achteraan te nemen. Maar na 12 week niet konden wachten om weer aan het werk te gaan hahaha.

2 dagen geleden

Ik ga proberen tot na de kerstvakantie vrij te zijn. Bij mijn dochter heb ik geen extra verlof opgenomen en daar heb ik echt spijt van gehad. Dus nu lekker lang ! Voor mij is dat volgens mij ook voordeliger, omdat aanvullend ouderschapsverlof 100% betaald wordt. Anders kost het me 50%.

2 dagen geleden

Bij de eerste heb ik het niet gedaan. Wel tot 36 weken doorgewerkt, dus 12 weken verlof. Mijn dochter was ook 2,5 week te vroeg geboren, dus uiteindelijk 14.5 week met haar gehad voor ik weer ging werken. Ik was er toen ook wel echt weer aan toe om te gaan werken en iets voor mezelf te hebben. Kies er nu bewust voor om tot 34 weken door te werken omdat ik al een peuter heb rondlopen en de oudste dus met 37/3 is geboren en deze dus waarschijnlijk ook eerder gaat komen. Plak er wel 2 weken vakantie achteraan zodat ik wel minimaal 12 weken thuis heb. Dan zijn de gebroken nachten al wat minder dus kan ik me weer wat beter focussen op het werk. Vond 10 weken toch wel jong om al naar de opvang te gaan enzo. En verder neem ik 1 dag per week ouderschapsverlof op tot het eerste jaar zodat ik ook een dag per week heb alleen met de jongste.

2 dagen geleden

Ik heb vorige keer verlof genomen bij 34 weken, hij kwam precies bij 40. Ik ben na 15 weken weer gaan werken, dus 5 weken extra. Daarna hebik 1 dag per week opgenomen aaan betaald verlof en toen dat op was 1 dag per week onbetaald. Ik was na 15 weken er net aan toe om te werken, maar tegelijk heel pittig met 4 maanden slaapregressie. Ik zou absoluut niet eerder dan 15 weken werken. Ze zijn dan net iets meer dan 3 maanden en vragen gewoon nog veel zorg, ook snachts

13 uur geleden

Bij de 1e 11 weken na de bevalling weer aan het werk gegaan. Achteraf had ik mezelf langer vrij moeten geven want ik vond het werken en borstvoeding en de nachten best pittig. Deze keer is het idee dat ik dus de 9 weken betaald ouderschapsverlof erachteraan plak en nog wat vakantiedagen zodat ik na de jaarwisseling pas weer ga werken. Ben dan van 8 juni tot 3 januari vrij. Kleine wel hopelijk vanaf december naar de opvang zodat ik ook nog wat dagen heb om even zelf wat te ondernemen zonder kids.

4 uur geleden

Reactie op Lentebloempje-xx

Bij de 1e 11 weken na de bevalling weer aan het werk gegaan. Achteraf had ...
Voor mij hetzelfde, ben de vorige keer met 12 weken gaan werken en vond dat achteraf te snel. Herken helemaal wat jij noemt, de gebroken nachten in combinatie met borstvoeding, kolven en werken (en alle hormonen die nog door mijn lijf gierden). Nu bij de tweede ga ik ook in januari weer starten en heb opvang vanaf december zodat ik dan even een aantal dagen heb om te sporten/rusten (en de mini maakt waarschijnlijk niet meteen volle dagen)