27 Reacties
3 jaar geleden
Ik heb een oudere dochter, bij heb ik toen de luier uitgetrokken. Elke keer natte broek. Paar maanden later toen ze het zelf aangaf weer gedaan. Direct zindelijk. Ik wacht dus bij Ties af tot hij zelf de interesse heeft en het aangeeft. Naar mijn idee moet je kind er klaar voor zijn. 🤗
3 jaar geleden
Reactie op Mara
Ik heb een oudere dochter, bij heb ik toen de luier uitgetrokken. Elke keer ...
Hoe oud is Ties nu ? Ik dacht dat Teun er ook wel klaar voor was als ik kijk hoe die het steeds doet met op potje zitten maar zo gauw je hebt over luier uit totale paniek. Kga het nu ook proberen los te laten maar is toch ook wel weer spannend straks is die 4 en dan is die er dan pas aan toe
3 jaar geleden
Ties is gisteren 3 geworden (overtijd gelopen). Mijn dochter was ook over de 3 toen ze zindelijk werd. En met poepen pas 2 weken voor ze naar school ging. Dus ik snap je zorgen daarin 😉. Maar als het lukt om los te laten zou ik dat een beetje proberen. En gewoon op deze manier zoals je bezig bent doorgaan. Want hij plast wel al. Ties die doet nog niets op een pot of wc. Ieder kind bepaalt zijn eigen koers. En als Teun de luier nog fijn vind als een soort van bescherming waarom niet. Ze zijn net pas 3. Voor je het weet is de luier uit 😀
3 jaar geleden
Reactie op Mara
Ties is gisteren 3 geworden (overtijd gelopen). Mijn dochter was ook over d ...
Gefeliciteerd!! Ja je hebt ook gelijk thanks. Is soms ingewikkeld in mijn omgeving heeft iedereen kinderen van dezelfde leeftijd en al die zijn ook al zindelijk. En het is fout om te vergelijken maar toch gebeurt dat wel zo niet handig..
3 jaar geleden
Ons zoontje is sinds 2 weken 3 jaar. Toont al lange tijd interesse en geeft goed aan wanneer hij plast en poept. Maar op wc of potje wil hij nog niet dus ook gelaten buiten af en toe eens vragen als hij zegt dat hij gaat plassen. In bad plast hij wel in een mini potje, dat vindt hij leuk. Op de peuterspeelzaal ziet hij andere kindjes die zindelijk zijn, vindt hij interessant maar zelf nog niet. Toevallig vandaag gaf hij voor het eerst aan dat hij de luier niet om wilde. Alleen was dat voor de nacht. Ik ben voornemens om paar weekjes te wachten tot we vakantie hebben en het dan actiever te gaan proberen. Als ik je verhaal lees, zou ik mijn gevoel volgen en niet te snel gaan. Als de luier veiligheid biedt, dan is dat nog even zo. Hij geeft het wel al goed aan en daar zou ik vooral complimenten over geven en dan zeggen dat als hij er klaar voor is, dat hij het zelf mag aangeven wanneer het zonder luiertje kan. Anders nemen die paniek reacties de overhand en wordt het misschien moeilijker. Interessant thema om mee te lezen, voor mij ook de eerste keer om mee te maken dus benieuwd naar andere ervaringen en tips. Succes!
3 jaar geleden
Dat in paniek raken is een teken van er totaal niet klaar voor zijn! Volg je kindje hierin kinderen worden echt uit zichzelf zindelijk! Als hij wilt plassen lekker op de wc wilt hij niet niet forceren er komt een dag dag hij zegt ik heb geen luier meer nodig en is dan meteen zindelijk.
3 jaar geleden
Reactie op kelly-24
Dat in paniek raken is een teken van er totaal niet klaar voor zijn! Volg j ...
Nee is wel gek als die zonder luier rondloopt gaat het goed zit op tijd op potje etc maar zo gauw die in zijn hoofd heeft ik wil een luier dan moet die om. Ik ga op me handen zitten en kijken wat er gebeurt ben benieuwd
3 jaar geleden
Wij zijn gewoon gestart met op het potje zetten, ondanks dat hij zelf nog niet echt aangaf er behoefte aan te hebben. Ik was de luiers wel een beetje zat, dus ik dacht ik probeer het gewoon.
We hebben hem heel rustig laten wennen en om de zoveel tijd op het potje gezet. Ook als hij niet moest plassen. Gewoon zodat hij rustig aan gewend raakt. Meegenomen als ik zelf moest plassen om uit te leggen dat het heel normaal is.
Toen hij op een gegeven moment even niet meer wilde heb ik het boekje bobbi op het potje gekocht. Die gingen we dan samen lezen als hij op het potje ging zitten. Wij hadden ook een groot vel papier. Hier hadden we samen poepjes en plasjes op getekend. Als hij een plasje/poepje had gedaan mocht hij daar een sticker op plakken. Als alles vol was dan mocht hij wat leuks uitkiezen in de speelgoedwinkel.
De luier al heel snel niet meer om gedaan zodat hij niet verward raakt met wanneer hij deze wel of niet omheeft. Ik denk dat hij met een week of 2-3 volledig zindelijk was (behalve in de nacht). Bij mij hielp het door het vooral rustig aan te pakken. Succes!
3 jaar geleden
Reactie op Babyinfo
Ons zoontje is sinds 2 weken 3 jaar. Toont al lange tijd interesse en geeft ...
Inmiddels zijn we een paar dagen gestart. Vooraf paar keer aangegeven dat ik nieuwe onderbroekjes ging kopen omdat hij binnenkort op de wc zou leren plassen. En paar dagen geleden gestart, heb het leuk gemaakt door een brief van papa en mama te schrijven, dat we vinden dat hij een grote jongen is met een paar dingen die hij kan waar hij trots op is. En dat we nu vinden dat hij groot genoeg is om te leren op de wc te plassen en te poepen. Daarna op de wc laten kijken waar een verrassingspakket lag met stickertjes, boekje. Luier gedag gezegd en we gingen proberen. Gaat nu 4 dagen heel goed met plassen en poepen, met stickertjes verdienen heeft hij al ijsje en een cadeautje verdient. 3 dagen thuis gebleven in en om huis zonder luier, direct verteld dat als hij slaapt kindjes dit later leren en dat dan nog wel luier omgaat, maar als we weggaan dat hij dan daar moet plassen en poepen net als wij. Vandaag voor het eerst weg en daar ook geplast op wc dus so far so good. Groetjes en succes allemaal
3 jaar geleden
Reactie op Anne2999
Ben je ook bewust met hem thuis gebleven ? of gestart in een normale week ...
Nou wel bewust thuis gebleven als in niet op pad gaan. De eerste week heb ik hem bij de opvang gewoon nog met een luier laten lopen en de week daarna niet meer omdat dat al te verwarrend werd. Dus gewoon extra schone kleding meegegeven. Mijn zoontje plast niet heel vaak, dus misschien dat dat ook heeft geholpen om snel zindelijk te worden.
3 jaar geleden
Reactie op Nik
Nou wel bewust thuis gebleven als in niet op pad gaan. De eerste week heb i ...
Kvind het beetje lastig vanaf wanneer ik dan als we ergens heen gaan geen luier om doen thuis doe ik het nu niet meer om te kijken hoe dit gaat. Dacht zelf als dit goed gaat dan ook luier afhouden als we ergens naartoe gaan alleen weet dus niet of dit verwarrend werkt.. Lastig hoor waar je goed aan doet :O
3 jaar geleden
Reactie op Anne2999
Kvind het beetje lastig vanaf wanneer ik dan als we ergens heen gaan geen l ...
Ja dat vond ik ook wel even zoeken idd.. korte bezoekjes deed ik niet meer (een boodschapje doen in de stad). Maar bijvoorbeeld met de trein een dagje weg dan weer wel. En ik legde dan wel uit waarom ik de luier omdeed en we gingen dan alsnog die dag een aantal keer naar een toilet om hem een plasje daar te laten doen.
Ik heb ook eens bij iemand gelezen dat ze een onderbroekje aandeden en daarover de luier. Om hem wel zelf te laten voelen dat hij nat wordt, maar niet de hele broek te laten doorlekken als je niet thuis bent. Vond ik ook wel handig klinken, alleen zelf niet gedaan.
3 jaar geleden
Nou vandaag dagje opvang gedaan zonder luier. Uiteindelijk haalde mijn man hem op had die toch luier om omdat de kleding op was. Eind resultaat 3 natte setjes kleding maar ze gaven aan dat ze het goed vonden gaan geen idee vanaf wanneer die een luier omkreeg. Volgende keer ga ik hem zelf ophalen dan hoor ik meer haha..
Merk wel dat hij het uit zichzelf nog wel echt vaak vergeet of te laat op het potje gaat zitten terwijl dan al een natte druppel in zijn onderbroek zit. Ben bang dat ik te vroeg begonnen ben of mijn geduld hierin is weinig dat kan ook :(
3 jaar geleden
Reactie op Anne2999
Nou vandaag dagje opvang gedaan zonder luier. Uiteindelijk haalde mijn man ...
Dit hebben wij ook wel gehad in het begin hoor. Heel normaal. Ze moeten echt nog ondervinden wanneer ze ‘moeten’ en in het begin is dat vaak te laat. Ons zoontje heeft het nog wekelijks dat zijn onderbroek een klein beetje nat is omdat hij iets te laat naar de wc is gegaan. Ze zijn zo druk met van alles (spelen, ontwikkelen etc). Dus niet meer dan logisch dat het niet direct in hun systeem zit. Kost echt tijd. Hou vol! En gewoon weer 3 setjes mee de volgende keer 😉
3 jaar geleden
Plassen gaat hier heel goed met ook af en toe een paar druppeltjes die te snel kwamen. Het poepen ging eerste dagen ook goed maar ik merk nu na 1,5 week dat er vaker ongelukjes gebeuren en hij roept dat hij moet poepen en dat het er dan al vrijwel is (in het broekje). Soms heb ik het idee dat het ook echt zo snel komt dat hij het niet eerder kan aangeven, zo ging het in het luiertje ook als hij moest poepen. Maar ik zie af en toe ook dat hij het toch vaker ophoudt en niet wil proberen, dan is het poepje weer terug de buik in. Iemand hier ervaring mee?