4 Reacties

2 jaar geleden

Jup, heel herkenbaar! Gister heb ik hem zo op bed gelegd omdat ik er zo klaar me was. Daarna "mom guilt" natuurlijk.. gelukkig sliep hij wel 2 uurtjes en was hij daarna iets gezelliger 😆 geen goede tips voor je. Ik volg mee

2 jaar geleden

Ik volg ook mee. Echt een flinke draak ook hier. Ook gemeen steeds slaan en knijpen. Heeft ze nog nooit gedaan. Dr knuffels krijgen straf van dr, die hebben het ook zwaar te verduren

2 jaar geleden

Gefeliciteerd! Je hebt een dreumes/peuter! 😉 Het is een hele normale fase die hoort bij de ontwikkeling. Ik zit er zelf ook midden in 😮‍💨Als psycholoog kan ik misschien wat toelichten. De fase waar onze draakjes zich in bevinden is de 'peuter' pubertijd. Deze begint alleen al rond de 18 maanden, dus klopt niet helemaal. De ontwikkelingsfase duurt tot ongeveer 3 jaar, het 'zwaartepunt' ligt bij alle kindjes ergens anders. Frustraties en emoties lopen hoog op; kindjes willen meer dan dat ze kunnen (en mogen) en zijn nog niet goed in staat emoties te reguleren. Daar hebben ze jou nog voor nodig. Heel veel voelen (boosheid, teleurstelling, verdriet etc), maar daar niets mee kunnen is hoe driftbuien ontstaan. Daar kan je kindje nog niets aan doen. Je wilt je kind leren om zijn emoties te reguleren. Dat is een skill die mee geeft voor het leven. Dit vergt wel wat meer geduld en investering. Een aantal tips: benoem en erken de emotie (ik zie dat je boos bent omdat je niet met het autootje mag gooien) en valideer deze (je mag best boos zijn). Stel een grens (maar je mag niet met het autootje gooien, dan gaat hij kapot, doe je de poes pijn). Geeft een gewenst alternatief (kijk, we rijden met het autootje). En biedt nabijheid terwijl je kindje de emoties leert verwerken (ga bij je kindje zitten. mama is hier, kom maar knuffelen als je er klaar voor bent). Je kunt dit op vrijwel elke situatie toepassen. Ik behandel veel mensen die nooit goed hebben geleerd om emoties te reguleren, of waar emoties er niet mochten zijn (niet aanstellen, niet boos zijn op papa/mama). Er zijn genoeg momenten dat ik de energie, tijd en zin niet heb om dit zo te doen. Dan moet ik mezelf ook weer even tot de orde roepen en het toch proberen. Maar soms lukt het me ook niet en word ik ook even boos. En dat is ook ok. Ik leg uit waarom ik boos ben, dat ik niet boos op haar ben en dat ik van haar hou.

2 jaar geleden

🤣 leuk hè heb ik er ook nog 1 van 10 maanden erbij die ontdekt heeft dat hij ook beetje kan lopen....dus meneer de ene kant op en mevr de andere kant op met haar nee nee nee🤣🤣🤣