65 Reacties
4 jaar geleden
Ik kolf al vanaf dag 3 of 4 alleen nog maar.. inmiddels een goede 7 weken verder en kolf nu om de 6u. In het begin had ik echt enorme overproductie dus al gauw over gestapt naar de 5 u. Nu wil ik gaan afbouwen dus nu naar de 6u gegaan. Zelf vind ik het wel heel lastig om te bepalen hoe ik dat moet indelen.. ik zit nu op 07.15u 13.15u 19.15 en dan doe ik snachts ook om 01.15u.. ik ben namelijk bang als ik om 23.30uofzo kolf dat dat te dicht op die van 19.15u zit.. dus lees zeker ook even mee hoe ik dit kan aanpakken
4 jaar geleden
Hier ook een fulltime kolver.
Ik kolf 5/6 keer per dag ongeveer 110 ml per keer. Mijn dochter drinkt meer dus voed met 1 flesje kv bij per dag..
Ze zeggen dat je 'productie ' na 5/6 maanden stabiel blijft met 4 keer kolven. Maar denk dat het bij iedereen anders is... Ik zou het gewoon proberen en als je dan toch te ver terugzakt even een paar keer powerkolven om het weer op te krikken..
Er is een Facebook groep voor fulltime kolvers " fulltime kolvers" daar kun je ook terecht voor steun, als je het misschien een keer zat ben, of vragen en tips..
4 jaar geleden
Ik heb niet alles gelezen van jullie reacties maar ik heb echt diepe respect voor de fulltime kolvers hier! Ik heb het zelf twee weken volgehouden en toen een borstontsteking gekregen en toen helemaal gestopt. Ik vond het echt enorm zwaar dus dames: wauw, jullie zijn toppers!!
4 jaar geleden
Ik ben ook een fulltime kolver vanaf de eerste week ivm moeite met aanhappen en een slechte zuigtechniek. De lactatie deskundige had de hoop dat als ze zou groeien het makkelijker zou worden, niet echt helaas! Ik kolf 8 keer per dag rond de 100 ml, ze drinkt ongeveer 700 ml dus ik kan elke dag 100 ml in de vriezer leggen. Ik heb vandaag 7 keer gekolft en probeer het ook wat af te bouwen, ik ben nog aan het twijfelen of ik op mijn werk ga kolven of dat ik dan overstap op kunstvoeding, het hangt er ook wat van af of we veel moeten thuiswerken...
4 jaar geleden
Reactie op Minienmama
Ik heb niet alles gelezen van jullie reacties maar ik heb echt diepe respec ...
Helemaal mee eens! Ik heb het bij m'n eerste 2 weken gedaan vanaf de 2e week en was na die weken en een borstontsteking ka-pot. Nu vrij snel overgestapt op flesvoeding omdat ik fulltime kolven mezelf niet meer aan durfde te doen..
4 jaar geleden
Ik kolf 4x per dag. Elk dagdeel een keer en dan wisselt het eigenlijk rond hoelaat. Maar vaak is het 03:00 - 09:00 - 15:00 - 21:00. Ik kolf dan tussen de 250-300 ml. Meestal kan ik zeker 2x 100 ml invriezen.
M’n dochter drinkt 7x per dag 100 ml.
Sinds een paar dagen neemt ze weer m’n borst. De nachtvoeding en voeding van 6/7 uur bied ik nu dus weer live aan. Hierdoor kolf ik in de nacht niet meer en zit ik op 3 keer.
4 jaar geleden
Ik kolf nu 4 maanden fulltime en vind het echt wel een opgave. Maar doe het uit liefde voor m'n kids. Heb al heel vaak de handdoek in de ring willen gooien, maar vond dat toch zonde. Was al zover gekomen en wilde mijn kids het beste geven. Uiteindelijk kolf ik nog steeds, maar wel minder vaak... Beste keuze geweest. Ook wel omdat mijn productie gelukkig niet veel terug liep.
Mijn tweeling werd bij 33+6 weken geboren en ivm hun prematuriteit en mijn allergiën en eczeem wilde ik graag bv geven. Helaas kwam het door de vroeggeboorte, HELLP syndroom, PCOS en placentarest de bv moeilijk op gang. Ik heb de eerste maand 10x per dag gekolft en de 2e maand zo'n 7 a 8 keer per dag. Toen het opgang was (kwam vooral goed op gang nadat mijn placentarest weg was bij 8 weken pp) ben ik naar 6x gegaan en vervolgens naar 5x en verder afgebouwd. Ik kolfde max 1400cc.
Nu ben ik rustig aan het afbouwen van 4x, naar 3x naar nu 2x per dag. Nu kolf ik met 2x totaal zo'n 1100cc. Heel blij mee! Kolf dan wel zo'n 45 min. Maar 2x is zoveel beter te doen met een tweeling!! Weet eigenlijk niet meer hoe ik die eerste maanden ben doorgekomen met zo vaak kolven en de twins voeden a 3 uur.
Nu is mijn lichaam blijkbaar helemaal gewend dat ik kolf, ook al is het maar 2x per dag. Toch weet het lichaam ws dat ik er 2 moet voeden en krijgen de kids bijna geheel bv en heb ik een voorraad van 2 dagen.
In het begin heb ik de kids nog wel aangelegd. Toen ze op de couveuse lagen 2x per dag en eenmaal thuis gingen de kids savonds om 21.00 uur beiden tegelijk aan de borst. Dat heb ik 2 maanden volgehouden, maar met 2 Kids tegelijk werd het lastiger toen ze ouder werden. Lieten steeds om ste beurten los. Werd er niet leuker op. Nu gaan ze sporadisch nog aan de borst als toetje. Heerlijk die momentjes🥰
Ik vind het een hele opgave, fulltime kolven. Echt respect voor iedereen! Had dat van te voren niet gedacht. Maar ben er aan de andere kant ook wel trots op dat m'n lichaam dit zo kan en dat m'n kids toch moedermelk krijgen. Al kan ik aan de andere kant ook niet wachten om te stoppen.. Zo dubbel. Als het moment daar is gaat toch ook de vlag wel uit en de fles wijn open haha😅
Succes dames!😘
VRIEND
4 jaar geleden
Ik heb hier verder niets te zoeken want ik geef borstvoeding, ongekolfd, maar even, halleluja wat zijn jullie allemaal bikkels 👏💪👏💪👏 mega knap, ik heb echt veel respect. Ik denk niet dat ik het zelf zou volhouden. Ik vind het echt bewonderenswaardig. 💫
4 jaar geleden
Reactie op ML1306
Ik kolf al vanaf dag 3 of 4 alleen nog maar.. inmiddels een goede 7 weken v ...
Hoi!
Ik heb ook 4x gekolfd en kolfde toen rond 8.00-13.00-18.00-23.00/23.30 uur. Dus net voor de nacht zodat ik na de voeding van de tweeling kon slapen.
Dat ging prima. Merkte dat ik elke keer ongeveer hetzelfde kolfde qua tijdstip. In de ochtend altijd meer dan in de avond. De totale dagproductie bleef aardig gelijk. Maar elk lichaam is anders. Zou het anders gewoon een aantal dagen proberen, je nachtrust is ook belangrijk, ook voor je productie heb ik gemerkt. Loopt het echt terug kun je weer terug gaan naar je oude schema.
Ik merkte dat mn productie beter werd als ik een goede nachtrust had gehad. Heel veel succes!
4 jaar geleden
In week drie borstontsteking gehad. Daarna ook fulltime gaan kolven. Inmiddels ruim vijf weken verder. Kolf acht keer per dag ongeveer 10-12 min. Kolf overdag vaak 150 soms iets meer soms iets minder. En snachts rond de 180. Wat over is gaat in de vriezer. Dat wisselt ook per dag.
De ene dag wil ik ook graag stoppen, vooral omdat ik het niet prettig vind om overal te kolven en ik daardoor wat minder op pad ben. En andere dagen denk ik, laten we het nog even volhouden. 😬
4 jaar geleden
Ik kolf 4 a 5x per dag meestal rond de 100 a 110ml per keer.. sochtends vaak 150 tot 180ml. Ik wil dat ook graag wat ophogen liefst maar als ik dan bijvoorbeeld 6x kolf dan komt er maar 80/90ml per x uit.. tips?
4 jaar geleden
Ik meng het trouwens elke fles met kunst en zorg dat ik altijd 200in de koelkast heb staan.
4 jaar geleden
Ik kolf nu ook 2 maanden fulltime 4x per dag eerst deed ik het 7x maar dat werd echt te zwaar dit valt veel beter vol te houden zo
4 jaar geleden
Ik kolf nu zo’n 5 keer per dag rond 150 ml soms ook 200. Eerst kolfde ik vaker maar kolf gewoon net zoveel als dat mijn dochter voedingen krijgt. Ze krijgt nu s avonds 1 fles kunstvoeding en s nachts drinkt ze aan de borst. Ik begin deze week weer met werken dus willen beginnen met combinatie omdat mijn melk vies word als het te lang uit de vriezer is 😅
4 jaar geleden
Ik kolf nu inmiddels 1 week 1 elke voeding, de kleine man is bijna 12 weken oud. Dit omdat hij steeds slechter ging drinken aan de borst (het was altijd al drama met hem, helaas) alles al geprobeerd.. ik merk dat mijn melk productie zo enorm achter uit is gegaan door het kolven. Krijg er amper nog 50 uit per sessie. Iemand tips?
4 jaar geleden
Reactie op ADP
Ik kolf nu inmiddels 1 week 1 elke voeding, de kleine man is bijna 12 weken ...
Ik heb ook fulltime gekolfd en merkte tijdens het afbouwen (zit nu op 2 keer per dag) dat mijn productie terugliep. Ik ben toen gaan powerkolven, hier staat uitgelegd hoe het werkt: https://moedermelknetwerk.nl/kolven-stap-voor-stap/clusterkolven-power-pumping
Zelf heb ik voor techniek 2 gekozen. Ik kolf nu ongeveer 150 ml per voeding (geef de rest dus flesvoeding), als ik merk dat het weer terugloopt ga ik weer powerkolven. Hopelijk heb je er wat aan!
4 jaar geleden
Reactie op Blauwvanjou
Ik heb ook fulltime gekolfd en merkte tijdens het afbouwen (zit nu op 2 kee ...
Mag ik vragen hoe je dat precies hebt gedaan? Ik probeer nu ook maar twer x per dag te kolven en dan komt er heel weinig uit, ongeveer 15 ml ,is het mogelijk om twee x per dag 150 ml te kolven?
4 jaar geleden
Heel veel respect! Heb het een tijdje gedaan wegens slecht aanhappen en het gevoel dat ik elke keer niet wist wat onze mini dronk maar mijn hersenen werkten niet echt mee en ik kolfde steeds minder 🥺 Ben daarom gaan afbouwen want ik kon het geestelijk gewoon even niet meer bolwerken. Geef nu nog een avondvoeding en als ie me dan lek bijt is het niet zo erg 😋