17 Reacties

4 jaar geleden

Mijn zoontje krijgt of een potje van 200 gram fruit of 1.5 stuk fruit en in de avond 200 gram groente/aardappel/vlees hapje. Of rijst/pasta ipv aardappel en soms ook vis. Maar ik heb gewoon altijd aangehouden hoeveel hij wilt en de max is dan dus wel 200 gram op dit moment, maar meer wilt hij ook niet. Ik vries porties per 200 gram in. Maar bevroren weegt het net zoveel als vers, dus je kan de ijsblokjes gewoon wegen hoor! Ongekookt en gekookt verschilt trouwens wel, maar ik weeg alles gekookt. Ik neem het niet zo nou met hoeveel het precies is, als hij genoeg heeft, heeft hij genoeg 😊

4 jaar geleden

Ons zoontje krijgt 6 maanden potjes. ‘S morgens een half potje fruit, tussen de middag een broodje pindakaas zonder korstje, als tussendoortje ‘s middags een ligapapje en/of maisstengeltje en rond 17u een heel potje warm eten. En dan ‘s nachts, ‘s morgens, met broodje eten en rond 18.00u een fles.

4 jaar geleden

Op Voedingscentrum.nl staat een schema met wat je als richtlijn kan gebruiken. Is per kindje verschillend, maar ik kijk hier wel wat naar. Wil ook niet dat ik te veel of te weinig borstvoeding / fruit / groente etc geef en m'n zoontje een tekort aan iets zou krijgen. Zoontje is bijna 6 maanden en krijgt nu borstvoeding en paar lepeltjes fruit en/of groente per dag. (Nu nog 1 ijsblokje per keer) 1 ijsblokje is trouwens 25 gram

4 jaar geleden

Hailey is 6.5 maanden oud. Ontbijt : papfles 200ml Tussendoor: 1 of 1/2potje fruithapje met baby liga er doorheen geprakt. Lunch : boterham met boter/appelstroop/pindakaas + 180 ml flesvoeding Tussendoor : 2 mais fingers Avond eten : 1 potje groente prak. Voor het slapen 180 ml flesvoeding.

4 jaar geleden

Reactie op Ninnepin

Hailey is 6.5 maanden oud. Ontbijt : papfles 200ml Tussendoor: 1 of 1/2pot ...
Wat leuk zo heet onze dochter ook! Zij eet echter net 40/50 gram fruit/ groente. En een broodkorst + paar stukjes tussen de middag. Ik geef nu 4 ijsblokjes (van ons zijn 10 gram per stuk) Je kan rustig beginnen met 1 a 2 ijsblokjes en dan kijken of ze het op eet en vervolgens elke dag 1 meer doen tot je merkt dat ze genoeg heeft. Geen kind is hetzelfde en je hoeft niet gelijk met 20 0 gram te beginnen!

4 jaar geleden

Grappig om te lezen dat er al babies zijn die halve boterhammen en 200 gram vaste voeding weg werken. Onze dochter van bijna 6 maanden krijgt nog volledig borstvoeding. We zijn net begonnen met af en toe een paar lepeltjes groente of fruit puree en vandaag een 1e papje. Ze moet er nog erg aan wennen en meestal gaat er niet meer dan een paar hapjes in. Bij mijn 1e dochter waren we, op advies van het cb al met 4 maanden begonnen, dat ging erg tegen mijn gevoel in. Ze wilde er ook niet veel van weten en heeft uiteindelijk tot een jaar bijna 90 % van haar voeding uit borstvoeding gehaald. Deze keer volg ik meer mijn gevoel en laat ik de adviezen van het cb links liggen en maak ik me ook een stuk minder zorgen. Komt allemaal vanzelf wel

4 jaar geleden

Mijn zoontje is nu ook 6 maanden. Hij krijgt steeds meer fruit. Begon met 2 besjes en steeds 1 meer. Hij zit nu op 10 druiven. Gister heel snee brood. En vandaag 5 krieltjes met een handvol erwtjes. Dus 3 momenten. Fruit brood en avondhap. Paar dagen gehad dat hij alleen maar fruit wilde. En verder weinig brood of iets anders. Ik denk dat hij zelf wel laat merken waar hij klaar voor is en of meer zin heeft in de fles.. Ik vries niks in. Geef ook geen potjes. Geen idee hoeveel 200 gram is 🤣

4 jaar geleden

Ik heb gisteren met het consultatiebureau gebeld met dezelfde vraag. Die zeiden: je baby mag zoveel eten als dat hij met smaak gegeten krijgt. Dus niks forceren en als hij meer wilt mag je best meer geven. Dus dit is afhankelijk van hoe veel je kindje op dit moment wilt eten. Ik maak zelf mijn potjes en ik vul ze in dezelfde hoeveelheden als de Olvarit potjes. Dan heeft hij zeker genoeg als hij een keer een vreetbui heeft. 😉

4 jaar geleden

Mijn zoontje is bijna 6 maand, en wil steeds minder zijn fles. Andere dingen eet hij wel graag gelukkig. Dit is zijn schema ongeveer, hij wisselt nog erg. 05.00 fles 210 cc 09.00 fles 180 cc (gaat vaak niet op) 11.00 fruit 100 gram, half potje 6+ Dan slapen 14.00 broodje met pindakaas, of niets erop en doop ik het in de melk/pap als hij zijn flesjes sochtends niet leegdrinkt 16.00 fruit 100 gram, andere helft van de ochtend 17.00 fles 120 cc 18.00 groentehap 100-200 gram 20.00 papfles, vaak drinkt hij 100cc

4 jaar geleden

Reactie op Esdoorn

Grappig om te lezen dat er al babies zijn die halve boterhammen en 200 gram ...
Ja, dat vind ik dus ook! Volgens mij zit er ook een groot verschil tussen bv en kv. Ik geef ook volledig bv en mijn meisje werkt echt niet zoveel weg. Fruit vindt ze wel heel lekker, maar dan nog krijgt ze echt bij lange na geen 4 maanden potje (125gr) op. Met groente houdt ze haar lippen stijf op elkaar..... En als k er toch iets in krijg, dan gaat ze kokhalzen. Behalve bij pompoen, dat vindt ze wel lekker! Brood probeer ik ook, maar ook dat vindt ze niks. Ze trekt echt een heel vies gezicht alsof ik haar iets heel vies geef 🤣 maïs knabbel ding vindt ze wel lekker. Rustig aan het oefenen en proberen, maar 200 gram gaat er echt nog bij lange na niet in, 100 gram nog niet eens 😅

4 jaar geleden

Mijn zoontje eet alles wat los en vast zit. Oefen met hapjes? Er ging gelijk een hele portie doperwten in of een hele banaan. Daarnaast vraagt hij ook nog heel vaak de fles. Hij is bijna zes maanden, en we gaan nu proberen om een borstvoeding over te slaan en ‘echt’ eten aan te bieden en het zo af te bouwen. Had niet verwacht dat het zo makkelijk zou gaan maar als ik zie wat hij in de afgelopen twee maanden maar binnen heeft gewerkt naast de bv... pff, het is een wonder dat hij niet in een maand tijd drie kilo is aangekomen 😅😅

4 jaar geleden

Reactie op Charmant

Ja, dat vind ik dus ook! Volgens mij zit er ook een groot verschil tussen b ...
Ik gaf ook bv en wilde nu bij de 2e ook wat later beginnen met hapjes dan 4 mnd. Met 4mnd en een paar dagen trok ze de vork bijna uit mn hand en ze pakte het eten van mn bord. Toen zijn we toch maar rustig begonnen met een paar oefenhapjes en na een week zaten we al op 4 blokjes ipv1 diepvriesblokje wortel. Ligt dus ook aan het kind, niet perse bv of kv denk ik. Ze heeft ook helemaal geen moeite met stukjes of brood. Kleine veelvraat. Tegenovergestelde van haar broer.

4 jaar geleden

Bedankt voor alle reacties en het meedenken! Hoop verschillen zeg. Vandaag en gisteren pakte hij 100 gram. Volg hem idd qua hoeveelheid. Kreeg onlangs gezegd: zoveel al, mag dat?Vandaar de twijfel, maar lees hier 200g max. Kan jk niks schadelijks mee doen he 200g pure groente bijv. Bloemkool? Lijkt inderdaad ergens wel zoveel, omdat je als volwassene 250g groente moet eten. En voedingscentrum zie ik dan weer 50g. CB 200g. Zo tegenstrijdig soms...

4 jaar geleden

De meningen verschillen erg op dit punt, maar ik leerde dat in het eerste jaar borstvoeding de hoofdvoeding dient te zijn omdat de darmen nog niet voldoende ontwikkeld zijn om genoeg voedingsstoffen uit groente, fruit en al helemaal niet volkoren brood te krijgen. Het verbaast me echt als ik hier lees dat er kindjes van zes maanden zijn die hele boterhammen, krieltjes en zelfs druiven naar binnen werken (bij dat laatste krijg ik een plaatsvervangende hartverzakking. Ik snij voor mijn dochter van 3 nog steeds de druiven door midden ivm stikkingsgevaar). Maar goed, elk kind is anders. Mijn eerste dochter wilde pas echt gaan eten toen ze 1 jaar was en heeft tot haar 2e jaar borstvoeding gehad (wilde het nog wel langer doen, maar door zwangerschap van de 2e was het op), mijn tweede dochter eet nu wel een beetje groente en fruit puree (1 ijsblokje) en krijgt nu voor het slapen een papje van 30 ml borstvoeding met wat rijstebloem erdoor. Ik heb bepaald niet het gevoel dat ze meer vaste voeding zou willen en aangezien ze ruim 9 kg weegt komt ze ook niks tekort volgens mij 😅

4 jaar geleden

Al die grammen & regeltjes .. ik doe het echt gewoon op gevoel en tot nu toe gaat dat helemaal prima 🤷🏽‍♀️ Kijk naar je kindje, jij kent haar het beste & niet het Voedingscentrum of het CB. Ik snap dat er een richtlijn is, maar het ene kindje is het andere kindje niet. ✨🙏🏼 Succes in je zoektocht!

4 jaar geleden

Reactie op Charmant

Ja, dat vind ik dus ook! Volgens mij zit er ook een groot verschil tussen b ...
Denk dat het verschilt per kind. Ik geef flesvoeding en krijgt nog steeds 5 x 180. Fruit en groenten paar happen. Ze wilt liever melk, tot 1 jaar is dat ook de hoofdvoeding. Lekker je kind volgen, ze geven het vanzelf wel aan.

4 jaar geleden

Reactie op Esdoorn

De meningen verschillen erg op dit punt, maar ik leerde dat in het eerste j ...
Hier hetzelfde maar dan alleen flesvoeding. Ik verbaas me ook haha. Mijn oudste dochter at ook echt pas bij 1 goed. Daarvoor had ze meer interesse in melk. Vaste voeding hoort melk ook nog niet te vervangen bij 6 maanden, vind melk dus ook belangrijker. Ze krijgt weke at fruit en groente maar hoofdvoeding is melk. Ik heb altijd geleerd food under one is just for fun.