4 Reacties

3 jaar geleden

Ja klopt, hier ook 4x gehad en daarna was het ineens weer over.

3 jaar geleden

Welkom in de eenkennige fase 😉 Mijn dochter moet altijd even wennen, al sinds ze een jaar is, makkelijk 10 minuten aan mijn been plakken. Ze is nu 18 maanden en gaat sinds 4 maanden. Nu moet ze soms ook even huilen als ik haar aan de leidsters geef, maar dan kroelt ze met hen nog even en al snel gaat ze lekker spelen. Ze heeft er al last van sinds 6 maanden, dan ontwikkelt de objectpermanentie (mama bestaat nog, ook als ik haar niet kan zien). Je moet er even doorheen. Je kindje begint door te krijgen dat mama/papa en de leidster niet dezelfde persoon zijn. Ook moet ze leren dat je weer terug komt als ze je niet meer ziet, omdat ze nu door heeft dat je nog steeds bestaat als ze je niet meer ziet (die objectpermanentie). Uitleggen dat mama nu gaat werken en dat ik (of papa) je vanmiddag weer op kom halen. En het afscheid niet te groot of langdradig maken, dat maakt de verlatingsangst juist erger. Ook niet stiekem wegglippen als ze even afgeleid zijn. Het gaat echt over. Rond 18 maanden is er vaak een piek. Maar het is niet ongebruikelijk dat verlatingsangst en eenkennigheid tot een jaar of 3 in meer of mindere mate een rol speelt.

3 jaar geleden

Reactie op SGVS

Welkom in de eenkennige fase 😉 Mijn dochter moet altijd even wennen, al s ...
Haha ja ik denk inderdaad dat het eenkennigheid is maar vind het zo gek dat er nooit iets aan de hand is geweest en nu spontaan begint 😅

3 jaar geleden

Reactie op Blijemama94

Haha ja ik denk inderdaad dat het eenkennigheid is maar vind het zo gek dat ...
Het is eigenlijk heel normaal dat het plots is. Ze hebben ook van het één op het andere moment door dat het anders is. Als je zo denkt is het eigenlijk niet zo gek. Van dichtbij zie ik dat mijn dochter vaak opeens een nieuwe vaardigheid of begrip van iets heeft.