22 Reacties

6 jaar geleden

ben er ook nog niet over uit, ik lees mee

6 jaar geleden

Wat zijn de nadelen en tegens?

6 jaar geleden

Ik kies voor wel. Dit ivm 2 schoolgaande kids die allerlei mee kunnen nemen dus als de baby al meteen beschermd is iets minder risico. Ook het idee dat de baby zelf dan later pas een prik hoeft vind ik fijn. aangezien het in andere landen al langer gedaan wordt heb ik er wel vertrouwen in. overigens ook getwijfeld hoor want het is nieuw en daarom spannend.

6 jaar geleden

Ik ben normaal eigenlijk tegen.. en heb door nu je verminderde weerstand helemaal zoiets van waarom een prik in je lijf, maar ik vergeet nooit meer de dag dat mijn neefje geboren werd. Zijn zus had kinkhoest en wij hadden die week allemaal op haar gepast. Ik t ziekenhuis vroeg ik de arts of wij überhaupt wel in zijn buurt mochten komen Ivm besmetting. Ze wist er niet veel vanaf en zei dat t geen enkel probleem was. Eindstand? Baby van 3 jaar oud aan zijn eerste antibiotica kuur. Mama ook, en dat direct na je bevalling. Beide zijn die week dood en dood ziek geweest, ambu spoedjes naar t ziekenhuis door de reacties op de ab. Een nachtmerrie was t. Doe mij die prik maar! (Ik neem m trouwens wel liever iets later maar dat is een gevoelskwestie.)

6 jaar geleden

Voordelen zijn inderdaad meteen bescherming voor de baby. Zelf zie ik het ook als voordeel dat ik ben beschermd. Sinds oktober meerdere collega's ziek geweest door kinkhoest. Je kleintje hoeft pas later prikjes. Ik zette mijn twijfels bij het uitstellen van de eerste prikjes want daar zat meer in dan DTK. Maar vandaag gerustgesteld dat het eigenlijk bij die eerste prik om de kinkhoest draait maar daar is geen enkelvoudig vaccin van. Nadelen, tja ik kijk niet uit naar de prik en ik zal er vrij voor moeten nemen want er wordt niet geprikt op mijn vrije dag. Vaccineren is mijn inziens een goed ding. Door je kinderen niet te vaccineren ben je een gevaar voor de volksgezondheid, maar dat is mijn mening.

6 jaar geleden

Ik voelde de prik niet eens, nadien ook echt geen last gehad. Goed je arm ontspannen is de beste tip. Bij ons geeft de VK hem nog, maar ook t consultatiebureau. Zij hebben het zo gepland dat deze tussen 17-19 wordt gegeven. Denkende aan de werkende moeder, ideaal!

6 jaar geleden

Deze vaccinatie wordt overigens al is veel meer EU landen aangeboden. Nadelen zijn alleen, overgevoeligheid tav vaccin, pijnlijke injectieplaats en spierpijn in die arm.. Met name ideaal voor een vroeggeboorte, die kleine is dus beschermd wanneer hij wordt geboren. Behoorlijk groot voordeel tegenover de zeer geringe nadelen vind ik! Zie rivm.nl voor meer info 👌

6 jaar geleden

Hoi. Ik heb een tweeling. 1 geboren met 2100 en 1 van 1214 gram Ondanks dat ze waren ingeent,kreeg de lichtste helaas ook nog kinkhoest dat ze 4,5 jaar was. Je gaat dan zo erg hoesten,dat je daardoor overgeeft. Ze viel 2 kilo af ruim en dat was geen fijn gezicht voor zo'n licht gewichtje. Na 3 weken pas stuurde de toenmalige huisarts ons door maar de kinderarrs. Gelukkig hoefde ze net niet opgenomen te worden,want tien ging het langamer steeds beter Totaal duurde dit een paar maanden voordat ze weer op conditie was. Ik vroeg de kinderarts,wat het verschil was,sss ze niet ingeent zou zijn? Hij zei. Dan had ze het waarschijnlijk in nog ergere mate gehad en misschien wel opgenomen had moeten worden. P.s Ik vind het ook wat eng omdat ik nu zwanger ben van 1 kindje. Rn ik ben niet zo makkelijk zwanger. Maar onze tweeling is bijna 8 volgende maand en ze nemen van alles via school mee. Ik heb de prik gepland. Alleen 2 x moeten verzetten. Het mag vanaf week 22. Liefst tot max 2 weken voor de uitrekendatum. Liefst iets eerder,dan is het vaccin beter ingewerkt. XMar.

VRIEND

6 jaar geleden

Ingeënt met 22 weken en 3 dagen. Mijn beste vriendin is arts en attendeerde mij er ook op. Ik weet dat ze dit niet als arts, maar als vriendin heeft aangeraden. Ik vind het ook een beetje een eng idee (ik neem nu echt niets, ook geen paracetamol de) maar alles voor mijn kleintje:). We zeker 4 dagen een stijve en dikkere bovenarm gehad. Maar als dat het ergste is..

6 jaar geleden

Ik ga hem 9 april laten zetten, eerste data dat hier kon. Dan ben ik wel al 28 weken maar liever wel dan niet toch 😊

6 jaar geleden

Ik heb hem ook gehaald met 23 weken. Niks van gevoeld. Ook eerst getwijfeld. Maar gekozen voor wel omdat er helaas kinderen niet geënt zijn. Je komt overal met de kinderen dus de kans dat je baby het krijgt is dan aanwezig.

6 jaar geleden

Weet iemand of dat doorgaat?Ik moet de prik nog halen.

6 jaar geleden

Ik had hem dinsdag, ging gewoon door wel handen wassen bij binnenkomst, geen handen schudden enz. De prik was zo voorbij maar heb nu nog een plakkaat in mijn arm/rode bult. Dacht de dag zelf dat het wel meeviel tot ik snachts op mijn zij ging liggen ... auw!! ... Ben blij dat ik dat mijn baby straks niet aan hoef te doen.

6 jaar geleden

ook gehaald, prik zelf niet gevoeld en weekje was de spier in die bovenarm wat gevoelig maar meer ook niet.

6 jaar geleden

Heb de prik ook gehad. Heb me er echt wel wen paar dagen niet lekker van gevoeld, maarrr alles voor de baby😜

6 jaar geleden

Reactie op Mris92

Wat zijn de nadelen en tegens?
Dat vraag ik mij ook af!Hoor weinig erover! Lees nergens risico's!?? Ik moest de prik 2 x uitstellen. 1 x wilde ik het zelf wat later in de zwangerschap. 2de x zat ik met 1 zieke twinhelft thuis. Ik heb een tweeling en 1 kreeg kinkhoest ondanks haar inentingen van af baby. Ze is al met 1214 gram geboren en viel 2 kilo af en pas na 3 weken verwijsbrief gehad. Echt een rotziekte,die best wat weken/ maanden kan aanhouden!! Ik raad het zeker aan. Al moet ik de prik ook nog gaan halen. Afwachten of dat nu wel doorgaat?

6 jaar geleden

Ik heb hem nu ook net gehaald. Prik zelf voel je niks van. Nu arm koelen. Wel meteen duizelig en nu nog steeds. Maar dat heb ik ook al als ze een beetje bloed afnemen. Mijn lichaam reageert nou een gevoelig (ik ben hoogsensitief).

6 jaar geleden

Heb deze vd week gehad (ben bijna 29 weken) maar heb er helemaal niks van gemerkt, prikje voel me niet en heb nergens last van gehad... geen spierpijn, misselijk, moe helemaal niks 😊

6 jaar geleden

Weet iemand of dat doorgaat?Ik moet de prik nog halen.
Deze prikken gaan sws door, wordt gezien als belangrijke vaccinatie tijdens zwangerschap

6 jaar geleden

Ik heh de prik afgelopen donderdag gehad. Alleen een beetje beurs gevoel over gehouden en de plek waar geprikt is, is dik. Maar verder geen klachten ervan