20 Reacties

5 jaar geleden

Bij mijn oudste dochter kolfde ik op werk 2 x per dag (4 dagen per week), zo rond 11 en 15 uur geloof ik. (Dat was minder dan de live voedingen maar ging prima qua product). Ik voedde haar altijd nog live voor werk, rond 8 uur, en natuurlijk daarna (17.30/18.00). Met 2 x kolven had ik genoeg voor haar voedingen. Ze kreeg 3 x een flesje aangeboden maar dronk altijd weinig. Tips. Hopelijk heb je een goede kofferruimte! Kun je daar bijv je kolf schoonmaken en is er een koelkast? Verder goed om je te ontspannen, dus maak het zo comfortabel mogelijk. Spullen die je nodig hebt: koeltas met koelelement, bewaarzakjes of bakjes, eventueel magnetron sterilisatie zakjes. Labels en pen. Telefoon met foto's en filmpjes van je kind (helpt tsr), tijdschrift, warme en handige kleding. Iets te eten. Binnenkort start ik met werken en kolven voor m'n tweede kindje. Ben benieuwd hoe het nu zal gaan... Hoewel het de vorige keer goed ging vind ik het nu ook weer spannend.

5 jaar geleden

*autocorrect maakt er weer rare woorden van 🙄

5 jaar geleden

Ik geeft 06.00 voeding thuis en dan rond 09.00, 12.00 en 15.00 kolf ik op werk en 18.00 geefik weer een voeding thuis. Tips heb ik niet echt, want ik heb er niet zoveel moeite mee. Qua spullen is een klein koeltasje handig en dan een grotere tas voor al je spullen. Zelf neem ok ook altijd hydrofiel doek mee voor op schoot en 1 om kolf droog te maken na het schoonmaken, zakjes om in over te gooien, zoogkompressen, een hervulbare fles voor water en een extra bh en shirtje. Een hele tas vol, maar wel fijn om alles bij je te hebben. Mocht je moeite hebben met kolven zijn misschien billendoekjes wel wat om aan te ruiken om toeschietreflex op te wekken of je mobiel voor foto's en filmpjes van de kleine. Veel succes!

5 jaar geleden

Ik kolf sinds 2 weken ook op het werk. Ik kolf dan 3x; de voedingen die ze thuis ook krijgt, op om en nabij dezelfde tijden. Moet ook wel 3x kolven want dan nog krijg ik met moeite de flesjes vol. (Is toch echt anders dan live voeden....)

5 jaar geleden

Ik heb bij mijn eerste ook 2x gekloft per dag op me werk, volgens mij ook rond 11 uur en 3 uur. Ging helemaal goed met de productie. Verder heb ik hele goede ervaringen met adviezen van de lactatiekundige, als het goed is moeten ze weten waar ze het over hebben😊 maar mocht je toch twijfelen dan kolf je toch een keer extra. Gewoon naar je gevoel en lichaam luisteren. Verder heeft Marylena al en mooi lijstje met alles wat je ongeveer nodig hebt. Ik had ook altijd een flesje water mee. Succes alvast ❤️

5 jaar geleden

Als je 8 uur werkt dan heb je recht op 2 uur kolf tijd per dag. Eigenlijk zou je de live voedingen moeten kolven. Bij mij lukt dat niet omdat mijn werk niet overgenomen wordt en het dus stress oplevert. Ik kolf 2 keer; haalde bij mn eerste 3 voedingen uit 2x kolven, precies wat nodig was. Bij mn 2e lukte dit niet waardoor ik soms moest aanvullen uit de vriezer of kunstvoeding. Nu gaan we het wel zien, hij is zo hongerig dat het me niet lukt om een voorraadje aan te leggen dus t loopt straks zoals t loopt. Heb je een koeltasje met diepvries-element? Koelkast op je werk voor je voedingen? Afwasspullen in je kolftas, foto's/filmpjes vd baby (helpt bij t toeschieten 😁) en geen stress! Laat alles even los als je aan t kolven bent.

5 jaar geleden

Een klein vraagje tussendoor Hoeveel kolven jullie ongeveer per keer? Ben erg benieuwd hoeveel ml (cc), Ik ga zelf ook binnenkort weer werken en vind het hele kolven erg spannend en is voor mij nieuw en onbekend vandaar dat ik erg op prijs stel al jullie tips en info. Alvast bedankt Xxx

5 jaar geleden

Reactie op Inge2020

Ik kolf sinds 2 weken ook op het werk. Ik kolf dan 3x; de voedingen die ze ...
Ik kreeg de tip van de lactatiekundige om een foto of filmpje te bekijken van mijn babytje als ik kolf. Het werkt ook psychologisch beter als je je kleintje ziet 😊

5 jaar geleden

Fijn topic, hier wilde ik ook naar vragen. Wie heeft er tips voor me? 😊 Ik zit eraan te denken om te proberen om 6.00 uur live te voeden. Om 7.20 uur moet ik mijn dochter naar het kdv brengen. Om 10.00 uur kolven en om 14.00 uur. Rond 17.00 uur ben ik klaar met werken, dan zou ik rond 18.00 uur weer live kunnen voeden (als ze dan honger heeft). Het lastige is dat ze sinds 2 à 3 weken 1 borst krijgt, omdat ze door het vele spugen meestal niet meer de 2e wil. In de ochtend om 6.00 uur zou ik dan 1 borst geven en pas om 10 uur 2 borsten kolven. De 2e borst is dan misschien al veel te lang niet aan de beurt geweest. Normaal komt ze 's nachts 1 keer of pas vroeg in de ochtend. Overdag vaak om de 2 uur, heel soms 3 uur als ze wat langer slaapt. Thuis nog kolven in de ochtend is bijna niet haalbaar qua tijd en omdat ze heel veel aandacht vraagt (überhaupt zelf aankleden en eten is een hele opgave) 😅 Ik hoop dat ik het vol hou, heb 's ochtends best wel last van stuwing.

5 jaar geleden

Super fijn allemaal jullie tips! En hoelang kolven jullie of hoe weet ik hoelang ik moet kolven? 15minuten?

5 jaar geleden

Ik heb het geluk dat ik nu verplicht thuiswerk en mijn man er voor de kinderen is in de uren dat ik werk, dus mijn dochter kan ik zelf voeden. Maar bij de andere twee wel gekolfd op het werk en ik heb deze tips: 1. Maak duidelijk dat kolven niet een pauze of iets is maar iets dat moét gebeuren. Anders kunnen collega’s nogal lomp over je kolftijd heen walsen. 2. Ik had altijd een zak ongezouten notenmix mee. Dan vul je wel voedingsstoffen aan maar verzand je niet in snelle snacks zoals sultana ofzo. Dingen met veel suiker. Want daar heb je eigenlijk niets aan.

5 jaar geleden

Oh ja, die koelelementen, die blijven toch nooit koud tot aan het einde van de dag? En zetten jullie dit koeltasje in de koelkast op je werk?

5 jaar geleden

Reactie op Ann2304

Oh ja, die koelelementen, die blijven toch nooit koud tot aan het einde van ...
Thuis uit de vriezer, op t werk direct in de koelkast, dan zijn ze aan t einde vd dag nog koud genoeg om de melk koel thuis te krijgen.

5 jaar geleden

Ik kolf 10 tot 15 min, dan heb ik genoeg. Maar hij drinkt live ook maar 2x 5 min. Het zal per persoon verschillen hoe lang nodig is. Ik ben dan 30 min vd werkvloer incl afwassen. Ik geef 180cc voeding mee.

5 jaar geleden

Bijzonder advies trouwens. Dat lijkt me te weinig idd.. Ik zou niet kolven direct na je ochtendvoeding (geeft te veel gedoe sochtends lijkt me) Kolven op de tijdstippen zoals je normaal voedt, evt keertje extra als je niet voldoende kolft. Ik neem mn kolfspullen mee in een grote tas met een klein koeltasje. Zet t daar in de koelkast en was mn spullen direct af. (Eerst koud, daarna met een warm sopje) afdrogen en hij staat klaar voor de volgende kolfbeurt.

5 jaar geleden

Reactie op Lievemas

Thuis uit de vriezer, op t werk direct in de koelkast, dan zijn ze aan t ei ...
Dank je!

5 jaar geleden

Hallo allemaal! Ik moet binnenkort ook beginnen en ben benieuwd wat voor kolf/koeltas jullie hebben? Waar moet ik op letten? Wat is handig/nuttig?

VRIEND

5 jaar geleden

Ook ik moet gaan kolven. De laatste tijd de nodige info ingewonnen, ook bij kdv aangezien zij hier dagelijks mee te maken hebben. Ik ga kolven ongeveer om de 3 uur, net zoals mijn dochter normaal komt drinken. Dinsdag houd ik gelijk. Wel gain dubbel kolven (best wel wat voordelen) en normaal bied ik 1 borst aan. Na een paar dagen gaande vanzelf zien hoe dat gaat. Krijg ik last van stuwing, dan proberen 1 borst per keer te kolven. Is de melk teveel, dan kan ik wat minder meegeven. Is het te weinig, dan ga ik naar het kdv om live te voeden en zal ik meer mee moeten geven. Ik kolf nu niet regelmatig en als ik uitreken zou ze 75ml moeten drinken per keer. Dit haal ik nu iig sowieso uit 2 borsten. Mocht het niet genoeg zinkzalf ik gaan power kolven oid, maar zou ik eerst de lactatiekundige weer inschakelen voor een game plan, afgestemd op onze situatie. Bij mij gaat het straks om 2x in de week. Ik weet nog niet welke dagen, maar stel ik ze gaat op di en vr naar kdv. Als ik op dinsdag kolf, moet ik dat dan vrijdag meegeven? Niet echt vers.. heb het idee dat mijn dochter vers en 1 dag oud drinkt, maar ouder niet.

VRIEND

5 jaar geleden

Reactie op DeniseD

Ook ik moet gaan kolven. De laatste tijd de nodige info ingewonnen, ook bij ...
Ik neem nu mijn dochter mee naar kantoor (ik ben ondernemer). Alleen aantal weken gaan we 1 a 2 keer in de week naar kantoor en ligt ze heerlijk in de draagzak, reiswieg, bij mij of bij papa. Voeden doe ik in onze vergaderruimte met de deur dicht😅. Geen punt allemaal verder! In het begin gebruikte ik een doek; stel dat iemand binnenkomt.. nu niet meer. Ik ga extra koelelementen bestellen (heb zo’n Medela koeltasje) en die op werk leggen. Stel dat ik ze vergeet.. koeltasje met 4 flesjes. Zorg dat ik op werk ook een voorraad van die speciale diepvries zakjes heb. Kolf beha (dan kan ik gewoon blijven werken) en natuurlijk kolf😊. Ik heb een koelkast en vriezer waas ik ze in kan zetten. En mocht ik iets vergeten, of iets handiger zijn, dan merk ik dat vanzelf!

VRIEND

5 jaar geleden

Reactie op Lievemas

Ik kolf 10 tot 15 min, dan heb ik genoeg. Maar hij drinkt live ook maar 2x ...
Geef je 180ml totaal mee? Ik lessons indrukwekkende verhalen van 3 weken oude babies die dit in een keer wegtikken.. hoeveel drinkt jouw kindje per keer? Volgens de berekening zou mijn dochter nu 75ml moeten drinken ongeveer, dus dacht dat ik dan rekening houd met 10ml extra.