6 Reacties

2 jaar geleden

Geen tips dus ik volg graag mee. Hier ook om alles. Zodra hij het woord nee al hoort al drama. Zelfs dingen uitleggen dan wordt die wel uit eindelijk rustig. Maar echt om alles. Als die iets niet mag als die iets bij z’n zusje doet wat niet mag om alles. Of alleen al bij het woord nee. Echt drama.

2 jaar geleden

Oeffff hetzelfde hier! Wordt er knettergek van! Wanneer houdt deze fase op vraag ik me elke dag af!?🥴🥴🥺

2 jaar geleden

Ik hoop dat ik je als psycholoog een beetje gerust kan stellen en wat tips kan geven. Dit is echt heel normaal voor de leeftijd. Emotie leren reguleren is een proces wat nog wel 15-20 jaar duurt. Laat los dat hij dat nu moet kunnen. Dat kan zijn breintje nog niet. Hij heeft grote emoties, maar kan daar nog niet veel mee. Impulsen kan hij nog moeilijk reguleren en alles draait om korte termijn behoefte bevrediging. Daar kan hij niks aan doen, zijn brein kan dat gewoon nog niet. Bij het ene kindje is deze fase erger dan bij de ander. I know, ik heb ook zo'n draakje; een meltdown omdat ze zelf haar jas wilde pakken en ik hem aangaf 🤷🏼‍♀️ Wat je zou kunnen doen om die emotieregulatie vooruit te helpen: Ga bij hem zitten, op zijn niveau. Benoem de emotie die je ziet (ik zie dat je boos bent) en valideer die (en dat mag). Corrigeer eventueel ongewenst gedrag (maar je mag niet slaan/gooien/schoppen etc). Benoem wat je kindje wil maar niet mag/kan (wilde je zo graag met het mesje snijden?). Leg uit waarom het niet kan (het mesje is heel scherp en mama wil niet dat jij je pijn doet). Wees consequent, blijf bij je standpunt en doe dat rustig. Valideer en normaliseer (mama is ook wel eens boos omdat iets niet kan). Biedt nabijheid (mama is hier als jij een knuffel wil). Biedt een alternatief als hij weer wat rustiger is (wil je mama helpen met roeren/tafel dekken/klein taakje?) Het klinkt nu heel complex, maar is in de praktijk maar een paar minuten. Verwacht ook niet meteen grote veranderingen. Geef het tijd. Herhalen tot het je neus uitkomt en dan nog 100 keer.

2 jaar geleden

Pff hier ook. We gaan normaal op woensdag zwemmen. Ze wilde haar kleren niet aan, dus uitgelegd dat we zo niet kunnen zwemmen. Wordt dan verdrietig en boos. Maar meerdere malen geprobeerd, maar wil het telkens niet. Dus niet gaan zwemmen. Vindt dat zelf erg jammer, ook voor haar. Hopelijk helpt het😩. Weet anders ook niet hoe ik het moet aanpakken.

2 jaar geleden

Reactie op Femke1004

Pff hier ook. We gaan normaal op woensdag zwemmen. Ze wilde haar kleren nie ...
Wij gaan op woensdag ook tijd zwemmen. Als ik het vraag, zegt ze vaak nee. Dus ik ben gestopt met vragen. Het is nu een mededeling. Ik laat haar kiezen wat ze aan doet uit 2 opties. En als ze iets niet wil doen wat wel moet, geef ik haar het alternatief: "anders moet mama jou vasthouden en aankleden, dat is voor niemand leuk. Dus even meehelpen, dan gaan we lekker zwemmen." Werkt hier heel goed. Ik doe ook wel wat ik zeg als ze niet mee helpt. Duidelijk, rustig, consequent en een beetje eigen regie geven

2 jaar geleden

Heel herkenbaar 😅 onze eigenwijze peuter is 2 jaar en 4 maanden en alles is momenteel NEE, om gek van te worden haha en ook veel sneller huilen dan normaal. maargoed het is een fase zeggen ze dus komt allemaal goed haha dus bij jou ook! 🙂