22 Reacties

5 jaar geleden

Beste mniek, bij mij gaat het kolven sowieso moeizaam. Ik heb zojuist neusspray bij de huisarts opgehaald met oxytocine. Dit zou het makkelijker moeten maken. Het heet Syntocinon. Misschien heb je daar iets aan? Het is niet zo zeer voor je productie, maar wel dat het toeschietreflex makkelijker gaat lopen.

5 jaar geleden

Het lukt mij sowieso nooit om m'n borsten leeg te kolven, wat al heel frustrerend is (er zit veel meer in dan eruit komt). Ik gebruik warmte compressen en borstmassage om er meer uit te krijgen. Ontspannen is voor mij heel belangrijk (bij stress kan het minuten langer duren voor ik een toeschietreflex krijg). En ik heb vandaag voor het eerst foto's en filmpjes van mijn dochter zitten kijken tijdens het kolven en dat scheelde echt heel veel! Soms wel 30-40 cc met kolf sessie. Hopelijk heb je er iets aan! En als het echt niet anders kan, is kunstvoeding (erbij) ook ok. Je doet het sowieso goed!

5 jaar geleden

Ik kolf full-time en merk dat ik op het werk ook minder kolf. Je zit toch minder ontspannen dan thuis. Als je je dan ook nog druk maakt of je wel voldoende kolft voor de volgende dag helpt dat zeker niet mee met als gevolg dat je dan nog minder gekolft krijgt. Wat je kan doen is voorlopig na de ochtendvoeding na kolven, om een extra voorraadje op te bouwen (dan hoef je je op je werk daar niet druk over te maken).

5 jaar geleden

Reactie op Marxje

Ik kolf full-time en merk dat ik op het werk ook minder kolf. Je zit toch m ...
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken! Weet iemand of je het gekolfde van verschillende dagen bij elkaar zou kunnen doen?

5 jaar geleden

Reactie op Mniek

Daar zat ik inderdaad ook aan te denken! Weet iemand of je het gekolfde van ...
Ja, dat heb ik aan de lactatie deskundige gevraagd. Maar dan moet de melk wel eerst op dezelfde temperatuur zijn. Dus niet net afgekolfde melk bij melk uit de koelkast in doen.

5 jaar geleden

Ik kolf ook regelmatig na de ochtend voeding om aan te vullen wat ik op werkdagen te weinig produceer. Vries dit in aparte zakjes in en maak dan combi's van zakjes uiteindelijk om 1 portie te maken.

5 jaar geleden

Reactie op Charmant

Ja, dat heb ik aan de lactatie deskundige gevraagd. Maar dan moet de melk w ...
Dat is handig om te weten. Bedankt

5 jaar geleden

Kan inderdaad door stress en druk komen, en hoe drukker je je er om maakt, hoe slechter het vervolgens weer gaat. Maak het jezelf niet te moeilijk, een keertje kunstvoeding tussendoor is ook niet erg en geeft jezelf even wat ruimte misschien.

5 jaar geleden

Reactie op Mniek

Daar zat ik inderdaad ook aan te denken! Weet iemand of je het gekolfde van ...
Ja hoor dat kan gewoon! Wel dan in de koelkast weg zetten en pas bij elkaar doen wanneer het dezelfde temperatuur heeft. 😉

5 jaar geleden

Klinkt misschien gek maar het kan soms helpen een filmpje van je kindje te kijken tijdens het kolven 🥰

5 jaar geleden

Reactie op EmmelyAmalia

Klinkt misschien gek maar het kan soms helpen een filmpje van je kindje te ...
Ja klopt, ik kijk alleen maar naar filmpjes van mijn zoontje tijdens kolven . Liefst met geluid. Werkt heel goed

5 jaar geleden

Hoeveel kolven jullie ongeveer per kolfsessie op het werk? (Beide kanten) ik ben deze week ook weer begonnen en had per sessie ong. 110/120 in totaal. Is dat normaal of weinig? 😱

5 jaar geleden

Reactie op Lalalove123

Hoeveel kolven jullie ongeveer per kolfsessie op het werk? (Beide kanten) i ...
Die hoeveelheid kolf ik dus ook in de ochtenden maar later op e dag wordt het minder met gisteren als dieptepunt maar 60 cc in totaal ... vandaag leek het beter te gaan. Voelde me ook meer ontspannen en in het weekend wil ik na de ochtendvoeding een paar keer extra kolven om zo de flesjes wat aan te vullen. In principe doet mijn dochter het nog goed op 120cc (ze is maandag as 4 maanden)

5 jaar geleden

Bij mij op de opvang is de melk ook alweer op. Ook omdat hij zo slecht drinkt daar soms. Denk dat hij toch zijn tiet mist. Met mijn vermoeidheid zit ik echt zo in dubio om fles met borst te gaan combineren, maar ik vind het toch nog een grote stap. Ik kan mijn productie wel weer omhoog schroeven door te gaan powerpumpen, maar dan zit je weer de hele dag met die grote lekkende tieten en ik vind het kolven gewoon echt niet leuk meer😢

5 jaar geleden

Reactie op Mniek

Die hoeveelheid kolf ik dus ook in de ochtenden maar later op e dag wordt ...
Ik had bij mijn eerste dochter ook gigantische terugloop op het werk. Toen ik besloten had om te combineren met flesvoeding gaf het me zoveel rust. Echt, het scheelde zoveel stress! Misschien niet hetgeen je voor je ziet als je kiest voor borstvoeding, maar ook van flesvoeding worden kindjes groot! En dan geniet je nog extra intens van de momenten je kindje nog bij je drinkt! Je doet het sowieso goed, ook al is het misschien niet wat je voor ogen had!

5 jaar geleden

Ik zou wel oppassen met kunstvoeding erbij gaan geven, i.v.m. nog meer terugloop dan. Wat je kan doen is wanneer je kindje die fles KV krijgt (waar inderdaad helemaal niks mis mee is) die sessie wel te kolven, zodat je je productie wel stimuleerd. Ik kolf fulltime en heb ook echt mijn zware en moeilijke momenten gehad. Zeker ook de vermoeidheid slaat hard toe (zoontje komt ''s nachts rustig een paar keer en dan ook nog kolven etc.) Ik maak van mijn voedings-bh een kolf-bh zodat ik habdsfree kan kolven, kolf met een dubbele elektrische kolf en geef vaak zat tijdens het kolven de fles aan mijn zoontje. Productie kun je alleen verhogen door meer vraag te creëren, of dus vaker je kindje aanleggen of vaker kolven. En geef je zelf echt gewoon over aan het kolven, accepteer het, zo gauw je je erover gaat frustreren (om wat voor reden dan ook) gaat het slechter (minder snel een tsr etc.). Ik las hier 120ml voor één kolfsessie dat is echt een hele mooie opbrengst! Ik kolf op het werk tussen de 150 en 200, terwijl ik thuis tussen de 200 en 250 kolf. Wel kolf ik bijna het dubbele van wat mijn zoontje drinkt, dus als ik niet fulltime zou kolven en mijn zoontje gewoon aan de borst had gehad was mijn opbrengst uit één kolfsessie waarschijnlijk ook maar rond de 100 geweest. De vraag is namelijk gewoon niet groter dus je produceert ook niet meer dan. Door het fulltime kolven heb ik meer vraag kunnen creëren om zo voor mijn eigen gerust stelling overproductie te hebben en een voorraad op heb kunnen bouwen. Kan nu dus ook rustig aan gaan afbouwen. Voor jullie raad ik aan om toch thuis wat vaker te kolven om je productie te stimuleren. Ja het is zwaar en extra werk, maar het geeft wel geruststelling. Bv. tussen 2 voedingen in even een kwartiertje a 20 min kolven, kijk niet naar de opbrengst het is puur voor de stimulans! Zo gauw je dan een kleine overproductie hebt kun je daar dan weer mee stoppen. 😉 Succes! En we zijn powermama's, vergeet dat niet! Borstvoeding geven als werkende mama is gewoon echt keihard werken!

5 jaar geleden

Hier precies hetzelfde terwijl ik hiervoor steeds een zeer goede productie had, ook wanneer ik thuis kolfde. Ik zit dus ook heel vaak ‘s avonds nog te scharrelen om net toe te komen. Ik probeer regelmatig mijn borsten te prikkelen door regelmatig te kolven en masseer ze ook tijdens om er meer uit te krijgen. Een combinatie met kunstvoeding werd me sterk afgeraden door vroudvrouw/lactatiekundige want het heeft twee verschillende manieren van verteren waardoor je baby geen voldoening meer zal halen uit bv.

5 jaar geleden

Reactie op babydebaby

Bij mij op de opvang is de melk ook alweer op. Ook omdat hij zo slecht drin ...
Ik geef sinds een week 1 flesje per dag, hypo allergene voeding. Ik kolf vaak wel wanneer hij het flesje krijgt om een voorraadje op te bouwen, wellicht kan ik straks wel helemaal weer alleen borstvoeding geven. Voor nu is het eerst goed zo, hij doet het er goed op en ik heb meer rust omdat er minder druk op mij staat. Ik vond de stap ook heel moeilijk om te nemen maar nu ik het gedaan heb is het goed en geniet ik nog meer wanneer hij bij mij drinkt.

5 jaar geleden

Dit was mijn derde dag werken deze week en dus ook derde kolfdag. Echt lastig hoor om een goede hoeveelheid te krijgen. Heb ook dat er uit 1 borst maar amper 50 komt. Die andere dan wel gelukkig wat meer. Maar vraag me af of ik tegen de vraag van mij zoontje op kan kolven. Eerder thuis had ik ook veel meer opbrengst. Weet ook niet zo goed wanneer ik thuis tussendoor moet kolven. Want wanneer ik dat wel eens doe, of sochtends na de ochtend voeding komt er echt bijna niks uit :o. Ik ben nu maar weer aan de Weleda borstvoedingsthee 😂