25 Reacties
5 jaar geleden
In de richtlijn van de huisartsen wordt de minipil gewoon geadviseerd als anticonceptiemiddel tijdens borstvoeding. Je moet die pil wel elke dag slikken en geen stopweek inlassen. De vraag is of die patiënten de minipil trouw hebben geslikt. Geen enkel anticonceptiemiddel is 100% betrouwbaar maar de minipil is even betrouwbaar als de gewone pil, die een kans van 3 op 1000 geeft dat je wel zwanger raakt.. zie ook thuisarts.nl. Succes!
VRIEND
5 jaar geleden
Mijn huisarts zei precies het zelfde als jouw huisarts... lekker op een lijn.
5 jaar geleden
Minipil moet gewoon kunnen.. elke dag en rond dezelfde tijd!
Ik heb nu een mirena spiraal sinds een paar dagen.. Ja inderdaad niet fijn om te laten zetten.. en bevalling is 100x erger haha. Maar ik ben er nu allemaal wel vanaf!
2 dagen gevloeid en wat menstruatie achtige krampen gehad. Sinds vandaag geen klachten meer !
5 jaar geleden
Toevallig was ik gister op nacontrole bij mijn verloskundige. Bij de minipil moet je die echt stipt elke dag om hetzelfde tijdstip innemen. Als je tijden wat wisselen, al is het maar 1x, dan is de minipil al niet betrouwbaar zei mijn verloskundige. En je hebt inderdaad nooit een stopweek maar kan wel tussendoor bloedingen hebben. Toen haakte ik af ;)
Als je een spiraal niks vindt, blijft de optie implanon nog over. Dat is een buisje in je arm. Heb je daar al over nagedacht? Die is 2/3 jaar betrouwbaar. Dus zou je 2 jaar later kunnen laten verwijderen.
5 jaar geleden
Mijn huisarts raadde ook het spiraaltje aan na mijn eerste..vorig jaar januari geplaatst en in mei laten verwijderen omdat ik het gevoel had dat het de oorzaak was van mijn rugklachten. Na het verwijderen ben je ip meteen weer vruchtbaar (voordeel tov de pil die heeft vaak langer nodig om uit te werken zeggen ze). Laatst bij de huisarts geweest omdat ik dit keer toch liever de pil wil maar al pratende bedacht ik mij in de drukte met 2 kids ben ik bang dat ik deze regelmatig zal vergeten in te nemen en we nog niet uit zijn over wel of geen 3e kindje. Ga ws toch weer voor spiraal alleen mag deze pas op zijn vroegst 3 maanden na een bevalling geplaatst worden of zelfs nog langer en het maakt voor de huisarts niet uit wanneer je hem komt verwijderen en waarom.
5 jaar geleden
Minipil is ook het advies volgens thuisarts.nl, werk zelf in een huisartsenpraktijk en wij schrijven deze regelmatig voor. Enige verwarrende hiervan is dat je geen stopweek hebt met deze pil, als je dat dus wel doet omdat je niet goed geadviseerd word dan kan je idd opnieuw zwanger raken
VRIEND
5 jaar geleden
Spiraal is top! Had ik voorheen al en is mij weer aangeraden. Ik neem waarschijnlijk de ballerine (geen hormonen!) of de vertrouwde mirena (weinig hormonen). Beide zijn voed met borstvoeding.
En je hoeft hem maar eens in de 5 jaar te vervangen of eruit halen na een jaar als je weer graag een kindje wilt (hier waarschijnlijk haha)
VRIEND
5 jaar geleden
Reactie op DeniseD
Spiraal is top! Had ik voorheen al en is mij weer aangeraden. Ik neem waars ...
Hier staat ook overzichtelijk wat wel en niet: https://www.24baby.nl/geboorte/anticonceptie/anticonceptie-na-bevalling/
5 jaar geleden
Ik krijg de mini pil ook niet van de huisarts terwijl ik deze wel graag wil. Geef geen bv overigens, maar zie een spiraal etc niet zitten ivm de pijn en/of hormonen
VRIEND
5 jaar geleden
Reactie op Babymommy94
Ik krijg de mini pil ook niet van de huisarts terwijl ik deze wel graag wil ...
Ik een spiraal zitten waarschijnlijk minder hormonen. In de koper spiraal (ballerine) zitten geen hormonen zelfs!
Ik vond de pijn altijd meevallen hoor, ben benieuwd nu ik hem laag zetten na de bevalling. Kan alleen maar minder pijnlijk zijn denk ik haha. Voordeel was dat ik jaren geen menstruatie heb gehad. Je lichaam verwerkt het op een andere manier.
Ik twijfel nog tussen de mirena (minimaal hormonen) of ballerine (geen hormonen). Met de ballerine houd je gewoon je menstruatie zoals het zou zijn zonder anticonceptie.
5 jaar geleden
Reactie op DeniseD
Ik een spiraal zitten waarschijnlijk minder hormonen. In de koper spiraal ( ...
Ja.. Maar heb 2 keizersnedes gehad en ik word een beetje panisch van pijn😅 ik raak volledig in paniek als er iets moet gebeuren waarvan ik weet dat het pijn doet en niet verdoofd kan worden. Dus iets van een spiraal is geen optie voor mij haha
5 jaar geleden
Hoi hoi. Mijn huisarts raden mij gewoon de pil aan die ik hiervoor had. Dus geen idee met de minipil. Wat de huisarts mij wel zei is dat als je de pil weer slikt deze de eerste twee a drie weken nog niet werkt en je dus wel andere voorzorgsmaatregelen moet nemen voor de seks. Verder zei ze wel dat de borstvoeding inderdaad kan teruglopen. Spiraal zie ik zelf niet zitten omdat deze vijf jaar mag blijven zitten. (Mag er natuurlijk ook eerder uit) maar dat gehannes aan mijn lichaam, nee bedankt. Vind het meer een gedoe als ik eventueel over twee jaar nog een kindje zou willen/mogen krijgen. En heb nou niet de meest positieve verhalen gehoord in mijn omgeving erover, de meeste hebben er toch echt wel last van. Maar dat is per persoon verschillend. Ik ben nog niet gestart met mijn pil en wil dit nadat de borstvoeding klaar is pas doen. Tot die tijd en de eerste paar weken van de pil gewoon veilig seks hebben 🙂
VRIEND
5 jaar geleden
De huisarts raadde mij ook aan de ‘normale’ pil te gaan slikken. Dat zou gewoon kunnen met borstvoeding, de opvatting dat de productie dan terugloopt zou inmiddels al achterhaald (en volgens mij iig nooit wetenschappelijk aangetoond) zijn. Ik ga het gewoon proberen en als de productie toch terugloopt dan merken we het denk ik snel genoeg :).