110 Reacties

6 jaar geleden

Ik heb in België laten testen daar testen ze alle chromosomen van de baby en heb de neven bevindingen erbij gedaan, mooi meegenomen toch als je dan vroeg ergens achter zou komen?

6 jaar geleden

Ik heb dit aan mijn huisarts gevraagd omdat ik niet weet of ik dat wil. Nu liet die me weten als er in de familie niet direct iets was, dat best niet te doen.

6 jaar geleden

Hai, ik heb het wel gedaan. Ik wilde alles weten, leek mij prettiger. De uitslagen waren gelukkig allemaal goed. Waarom zou je het niet doen? Liever dat je nu al meer weet vind ik persoonlijk. Succes met het maken van je keuze. Groetjes

6 jaar geleden

Reactie op Mandeta

Ik heb dit aan mijn huisarts gevraagd omdat ik niet weet of ik dat wil. Nu ...
Dat vind ik een rare opmerking van je huisarts want net als kanker kan iedereen krijgen toch? Dat ligt niet aan de rest van je familie ze kijken ook naar het dna van de moeder dan

6 jaar geleden

Ik wil wel testen op nevenbevindingen. Ik vind het belangrijk dat ze mijn gegevens tijdens de studie kunnen gebruiken om iets van te leren. Zodat ze in de toekomst de nevenbevindingen met meer zekerheid kunnen detecteren. Ik ben helemaal voorstander van dit soort wetenschappelijke studies 🤓

6 jaar geleden

Wij moeten volgende week weer naar verloskundige en onze beslissing aan geven. Wij hebben besloten om de test met nevenbevindingen te doen. Dan hebben we maar alles uitgesloten en mochten ze wel iets vinden ben je misschien op tijd om er wat mee te doen .

6 jaar geleden

Ik heb van de week ook met nevenbevindingen gedaan. Nog even wachten op uitslag 🤞

6 jaar geleden

Mijn gynaecoloog zei dat de mensen echt 50/50 waren over dit topic. Dus 50% wil wel nevenbevindingen en de andere helft wil ze niet. Het is echt iets waar jij een goed gevoel bij moet hebt.

6 jaar geleden

Wij zijn ook enorm aan het twijfelen, mede nadat ik een artikel in de volkskrant had gelezen over iemand die met nevenbevindingen had gedaan, positieve uitslag had en daarna weken lang ziekenhuis in en uit moesten. Waarna bleek dat er toch niets was. Mijn verloskundige zei dat als ze uiteindelijk wel een afwijking hebben gevonden, ze vaak helemaal niet weten wat dat betekent. Dus dan moet je een keuze maken op basis van heel veel onzekerheid. Wij neigen daarom naar zonder nevenbevindingen.... Maar echt een bijna onmogelijke afweging!

6 jaar geleden

Ik heb het zonder nevenbevindingen gedaan. Verloskundige gaf aan dat de NIPT zelf helemaal betrouwbaar is, alleen dat de nevenbevindingen nog een beetje in de kinderschoenen staan. Ze zei dat als ze een afwijking vinden dit ook bij jezelf kan zitten en niet bij het kindje.

6 jaar geleden

Wij hebben niet gekozen voor de nipt test maar voor de nekplooimeeting

6 jaar geleden

hier laten testen op alles. nu de uitslag aan het afwachten...

6 jaar geleden

Hier geen nevenbevindingen. Dat is nog zo onbetrouwbaar dat je in veel gevallen weken in de stress zit en een risicovolle vruchtwaterpunctie moet laten doen en dan vaker dan niet er niets aan de hand blijkt. Mocht er toch wel echt wat zijn dan weten ze alleen day er een bepaald stukje DNA mist of niet klopt, maar totaal niet wat dat inhoudt voor je kindje. Dat kan een minimale afwijking of ernstige handicap zijn. Kan niemand je iets over zeggen. Op basis daarvan zou ik nooit de beslissing nemen om de zwangerschap af te breken. De 3 hoofdbevindingen zijn daarin tegen dusdanig betrouwbaar qua uitslag dat ik die wel wil weten. De verloskundige heeft ons ook zonder nevenbevindingen geadviseerd. De onderzoekers hebben er baat hij maar voor je zelf is t alleen stress en onzekerheid als ze wat vinden.

6 jaar geleden

Wij laten de test doen met neven bevindingen. Heb me ingelezen en vind het belangrijk dat, mocht er iets zijn, ik daar dan weet van heb. Hebben het bij mijn dochter ook met neven bevindingen laten testen. Ik was er deze keer in eerste instantie ook niet zo zeker van om het weer zo te laten doen omdat de bevindingen inderdaad tot onzekerheid en stress kunnen leiden en wellicht niet tot antwoorden...maar zoals een ander ook noemde...over een paar jaar hebben ze dan misschien wel iets aan de uitslagen, wetenschappelijk gezien.

6 jaar geleden

Reactie op Suzie8812

Dat vind ik een rare opmerking van je huisarts want net als kanker kan iede ...
Ja maar ik heb al 2 kindjes die gezond zijn. En zoals jezelf zegt ze kijken naar dna, die heb ik ook van mijn ouders e. Maarja we gaan het niet doen omdat er eigenlijk geen zekerheid is. Ebkel nipt test.

6 jaar geleden

Reactie op Maxime - Moderator

Wij zijn ook enorm aan het twijfelen, mede nadat ik een artikel in de volks ...
Precies zo heeft mijn verloskundige het ook uitgelegd. Om zo min mogelijk stress en onzekerheid te krijgen in de rest van mijn zwangerschap, hebben wij uiteindelijk gekozen zonder nevenbevindingen.

6 jaar geleden

Ik heb dat wel gedaan omdat ik liever dingen van tevoren weet dan achteraf. Het scheelde ook bijna niks met alleen de nipt.

6 jaar geleden

Reactie op LindaSss

Hier geen nevenbevindingen. Dat is nog zo onbetrouwbaar dat je in veel geva ...
Precies de reden dat wij het ook zonder nevenbevindingen hebben gedaan!

6 jaar geleden

Reactie op Monkeyboo

Ik heb dat wel gedaan omdat ik liever dingen van tevoren weet dan achteraf. ...
Wij hebben dit ook gedaan! Je kunt je of voorbereiden op iets of je kunt gaan bedenken wat je wilt gaan doen.

6 jaar geleden

Ik werd net gebeld door de verloskundige, NIPT + nevenbevindingen waren (gelukkig) in orde voor onze mini. Alleen mijn bloedgroep is A- (wat ik al wist), dus dat betekent dat ze in week 27 de bloedgroep van de baby gaan bepalen om te zien of die rhesus positief of negatief is. Als die positief is dan krijg ik in week 30 + na de geboorde een prik om de aanmaak van antistoffen te voorkomen.