25 Reacties

5 jaar geleden

Heel herkenbaar. Ikzelf doe ook deze methode.. Dit ook allemaal meegemaakt. Niet voor elk kindje werkt deze methode goed. Ik heb de methode redelijk kunnen doen. Zo heb ik ook een vriendin die fruit in stukken aanbood maar avondeten daarentegen een tijd lang heeft gepureerd aangezien hij te ongeduldig was en daardoor teveel nam elke keer of niets meer wilde eten omdat het hem te langzaam ging. Vooral je gevoel volgen en je aanpassen aan je kindje. Soms werkt het en soms niet.

5 jaar geleden

Reactie op ADP

Heel herkenbaar. Ikzelf doe ook deze methode.. Dit ook allemaal meegemaakt. ...
Bedankt voor je reactie! Merkte je dat het wel snel beter ging met het verslikken/kokhalzen? Of dat bepaalde groente/fruit beter werkt e voor jouw kindje?

5 jaar geleden

Goh bij ons had hij het na een paar x al door dat het te groot was en spuwde het uit. Mss nog een weekje wachten en opnieuw proberen.

5 jaar geleden

Aan het begin vond ik het ook spannend, maar oefening baart kunst! En het kokhalzen is juist een nuttig reflex, dit voorkomt dat er iets in de keel schiet. Wat mij heeft geholpen is het boek van Stefan Kleintjes te lezen, dit heeft mij meer vertrouwen gegeven!

VRIEND

5 jaar geleden

Ja zo spannend in het begin, maar ze worden echt snel beter er in! Volg anders de kleintjes methode. Lees het boek en volg de Facebook groepen (2) hierover. Dan wordt je misschien iets zekerder. De kans op verslikken met gepureerd is net zo groot en gepureerd met stukjes erin maakt de kans vele malen groter. Wortel vond/vind ik ook spannend. Probeer broccoli! Dan vind ik het minst spannend, vind ze lekker en is groente😊. Ook zachtere dingen zoals rijpe avocado vind je misschien wat minder spannend. Appel kun je eerst stomen om hem zachter te maken. Zolang je maar geen ronde vormen aanhoud. Dat doe ik zelf😊.

VRIEND

5 jaar geleden

Reactie op DeniseD

Ja zo spannend in het begin, maar ze worden echt snel beter er in! Volg and ...
Enne, kokhalzen is goed! Stilte is niet goed. Ik heb de eerste keer 2 keer ingegrepen en was waarschijnlijk niet nodig, maar was een reflex van mij meer. Ik weet in ieder geval hoe ik ingrijp😊.

5 jaar geleden

Reactie op MHMK

Aan het begin vond ik het ook spannend, maar oefening baart kunst! En het k ...
Oh daar heb ik ook over gehoord, maar verder niet in verdiept! Gaat dat van dezelfde methode uit?

VRIEND

5 jaar geleden

Reactie op DeniseD

Enne, kokhalzen is goed! Stilte is niet goed. Ik heb de eerste keer 2 keer ...
Hoe zit hij trouwens?

5 jaar geleden

Reactie op DeniseD

Ja zo spannend in het begin, maar ze worden echt snel beter er in! Volg and ...
Fijn je uitgebreide reactie! ❤ ik ga me in die methode verdiepen, het ligt denk ik inderdaad vooral aan mijn eigen onzekerheid. Mijn zoon heeft ook nog geen tandjes, dus dan denk ik: krijgt hij de hapjes wel klein..en broccoli is wel een goede, had dat nog niet geprobeerd omdat ik het zelf echt de meest vieze groente vind haha, dus nooit in huis normaal

5 jaar geleden

Reactie op Hannah92

Oh daar heb ik ook over gehoord, maar verder niet in verdiept! Gaat dat van ...
De Kleintjes methode bevat dezelfde basisprincipes als de Rapley-methode, alleen gaat de Kleintjes methode verder in op het sociale aspect van eten vanuit het respect voor een kind. Het boek heeft mij veel meer vertrouwen gegeven, echt een aanrader!

5 jaar geleden

Reactie op DeniseD

Hoe zit hij trouwens?
Hij zit wel goed denk ik, in een triptrap stoel met playtray. Tijdens het eten zakt hij soms wel wat schuin

5 jaar geleden

Reactie op MHMK

De Kleintjes methode bevat dezelfde basisprincipes als de Rapley-methode, a ...
Top! Heb meteen het boek besteld! Bedankt voor de tip :)

5 jaar geleden

Reactie op Hannah92

Top! Heb meteen het boek besteld! Bedankt voor de tip :)
Graag gedaan, ik hoop dat jij er ook wat aan hebt!:)

VRIEND

5 jaar geleden

Reactie op Hannah92

Hij zit wel goed denk ik, in een triptrap stoel met playtray. Tijdens het e ...
Hoe oud is hij precies? Als hij schuin valt of inzakt zou ik nog even een weekje wachten of bij jou op schoot nemen😊. Hij hoeft niet zelfstandig te zitten maar volgens mij mogen ze niet opzij ‘vallen’ of inzakken. Een beetje naar voren en naar achteren kan wel, heeft meer met balans te maken dan met de kracht om te zitten. Toen mijn dochter goed kon zitten (wel een beetje naar voren en achteren, maar dat is nog steeds. Ze kan nog niet zelfstandig zitten). Toen ze dat kon met het stokke kussentje, een handdoekje aan de achterkant gedaan om die ruimte ietsje te vullen. Nu is ze 7 maanden en een week ongeveer en gebruik het handdoekje niet meer.

VRIEND

5 jaar geleden

Reactie op Hannah92

Fijn je uitgebreide reactie! ❤ ik ga me in die methode verdiepen, het ligt ...
Haha ik vind broccoli juist goed te doen😅. Fijn! Zie dat je het boek al hebt besteld😊👌🏼! Ik had die onzekerheid ook en nog wel een beetje hoor. Alle mama’s vinden dit spannend! Wat je ook kan helpen is je goed inlezen wat te doen als je in moet grijpen. https://reanimatieraad.nl/app/uploads/2020/03/Hoofdstuk2_PBLS.pdf Waardoor ik echt enthousiast werd van de kleintjes methode is deze link, staat ook al veel info in! Is van de bedenker van de kleintjes methode, maar is niets aan gelogen😊. https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/voedselintroductie/introductie-van-vast-voedsel-na-zes-maanden/

VRIEND

5 jaar geleden

Reactie op Hannah92

Fijn je uitgebreide reactie! ❤ ik ga me in die methode verdiepen, het ligt ...
Hier heeft ze ook nog geen tandjes, maar man! Wat een kracht in die kaken😅. Ze kauwt soms op mijn vinger (last van het tandjes krijgen verhaal) en heb dan hele afdrukken in mijn vinger staan!

5 jaar geleden

Ik geef bepaalde dingen geprakt en zachte dingen in de hand.. brood vind ik soms ook spannend.. maar met kokhalzen komt het altijd terug haha. Als krijgt hij daarna weer kleinere stukjes 😅

5 jaar geleden

Bij producten waarbij ik het want eng vind, geef ik een lepeltje op zijn blad. Dan kan hij alsnog zelf eten, maar zijn het niet zulke grote stukken. Vanavond had ik aardappel met avocado geprakt en dit prakje op zijn blad gelegd. Hij heeft heerlijk met zijn handjes gegeten. Sinds een week stopt hij ineens hele grote stukken voedsel in zijn mond en verslikt zich dan. Bijvoorbeeld een hele broodkorst. Daarom geef ik het nu in stukjes, maar hij pakt ze wel zelf!

5 jaar geleden

Reactie op Hannah92

Bedankt voor je reactie! Merkte je dat het wel snel beter ging met het vers ...
Ja het ging zeker snel beter! Inmiddels geef ik juist wat kleinere stukjes sinds een paar dagen aangezien hij nu werkelijk waar alles tegelijkertijd in zijn mond propt. Maar dit mag op een gegeven moment ook, zo leren ze ook de pincet greep onder de knie te krijgen.. Gestoomde appel en peer en kiwi is en was nog altijd favoriet!

5 jaar geleden

Ik vind het ook een hele leuke methode, we geven soms stukken en soms toch geprakt. Ik merk dat ik het nog lastig vind om de grootte vd stukken te bepalen: wil niet te groot, maar ook weer niet te klein.. Ik las al: dikte van 2 vingers (onze vingers?), lengte van een vinger, en dus niet rond. Nog meer waar we qua grootte op moeten letten?