4 Reacties

2 jaar geleden

Alles zelf willen doen, willen helpen en ontdekken hoort bij de ontwikkelingsfase. Luisteren naar opdrachten om vooral iets niet te doen is hopeloos. Ze hoort je wel, zal soms doen wat je zegt, maar het merendeel zal ze haar impuls om iets toch te doen niet kunnen onderdrukken. Dat moet ze nog leren. Als je dat toch verwacht, zal je alleen maar teleurgesteld worden. Ik vind het ook heel irritant om sommige dingen te doen waar mijn dochter bij is. Ik laat haar helpen (zou ik nog meer moeten doen, maar ja de frustraties en angst dat het mis gaat...) zodat ze zich betrokken voelt. Boos worden omdat je iets van haar wil dat ze nog niet kan, helpt niet. Je kunt haar laten helpen, of schoonmaken als ze er niet is, of haar voldoende afleiding bieden.

2 jaar geleden

Mijn dochter vind het ook heel leuk om te helpen. Dus ik geef haar vaak ook een doekje/sponsje of een taak. Bij de vaatwasser uitpakken bijvoorbeeld mag zij alles van plastic terug leggen en lades open doen voor mama. Wanneer zij dr interesse weer verliest maak ik het af op mijn manier of pak ik ‘haar stukje’ even goed mee. Met opruimen geef ik haar ook gericht taakjes: de auto’s mogen in de mand, baby mag in de poppenwagen, boekjes in de kast etc. Doet ze altijd wel netjes. Soms lukt het niet, ook goed. Denk dat het ook een kwestie is van kijken wat ze kunnen doen, ze dat laten doen en accepteren dat je soms datzelfde iets nog een keer moet doen. Van helpen groeit wel de zelfstandigheid en als je ze er voor prijst ook het zelfvertrouwen!

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op DeniseD

Daarom maak ik schoon tijdens haar slaapje! Vooral de vloer omdat ze dan ook uit kan glijden. De keuken doe ik wel bijvoorbeeld als ze wakker is. Ze mag ‘helpen’☺️.