16 Reacties

VRIEND

5 jaar geleden

Misschien een gekke vraag... maar waarom wil je nu nog iets aanleren wat ook weer afgeleerd 'moet' worden...? Wij hebben ons kleine mannetje nooit een speen aangeboden (onze dochter spuugde m uit en leerde zelf slapen, vandaar bij onze zoon nooit aangeboden). Wanneer ik soms de verhalen hoor van er in de nacht vaak uitgaan om t speentje in t mondje te doen of dat het afleren soms een klus kan zijn... heeft t mij nooit verleid om t toch te proberen Ik snap wel dat wanneer t slapen niet soepel verloopt dat je kijkt naar mogelijkheden, maar allicht zijn er meer mogelijkheden (bijvoorbeeld een ritueel) wat je ook niet hoeft af te leren Tis uiteraard je eigen keuze😉😊

5 jaar geleden

Die van ons kan niet meer zonder 😂 Wij zijn in week 1 begonnen met een speentje, op aanraden van kraamzorg, CB, huisarts en lactatiekundige. Ons meisje had en heeft een enorme zuigbehoefte. Door verborgen reflux en een ernstige huidinfectie had ze ook veel pijn. Een speentje helpt tegen de pijn en helpt haar ontspannen. Voor ons een ontzettende uitkomst. Maar het heeft ook zeker nadelen; wij moeten er een aantal keer per nacht uit om haar speentje terug te geven.

5 jaar geleden

Omdat mijn dochter ook zo slecht slaapt overdag hebben wij de eerste 3 a 4 maanden een speentje geprobeerd maar die spuugde ze telkens uit (die van bibs) toen hebben we de speen van avent geprobeerd en dit is een uitkomst. (Snachts geven we geen speen)

5 jaar geleden

Ik heb mijn dochter vanaf het begin een speen gegeven dus ze is dit gewend en wil het graag om te gaan slapen. We willen het met een jaar afbouwen omdat het slecht voor het gehemelte is en kan vervormen. Als je het graag wil probeer dan de speen in te doen en je hand erop te houden zodat ze hem inhoud. Wil ze dit niet gewoon loslaten en nog een paar keer proberen. Lukt het wel, laat los en kijk of ze hem dan inhoudt. Probeer dat een paar keer per dag, zodat ze eraan kan wennen. Succes!

VRIEND

5 jaar geleden

Mijn dochter is 6 maanden, maar ga hem echt niet meer aanleren! De ergste zuigbehoefte hebben ze gehad en je kunt ze op andere manieren helpen met slapen. Trouwens; zie genoeg topics over kindjes die slecht slapen omdat de speen steeds teruggegeven moet worden. Mijn dochter heeft een knuffeltje als hulp en we hebben ook te maken met ontwikkelingen waardoor ze overdag slechter slaapt dus dan helpt de draagzak. We hoeven geen speen af te leren in ieder geval!

5 jaar geleden

Mhh zoals eerder benoemd kan een speen heel veel goed doen, vooral nij pijnklachten of hoge zuigbehoefte, mijn dochtertje hielp het ook bij verborgen reflux en krampjes maar nu weet ik niet of het echt toegevoegde waarde heeft.. Je kleine is 6 maanden en weet niet of je oei, ik groei volgt maar zit waarschijnlijk of in een sprong of in de "grijze" fase, hier hoort helaas bij dat ze minder goed slapen, goede nieuws is dat het een fase is en dus voorbij gaat Maar het belangrijkste is dat jullie je gevoel volgen en kijken naar je kleine.. Als je denkt dat het kan helpen kun je proberen of ze hem wil Geef hem en hou hem even in haar mondje en laat dan los, probeer het een paar x Als ze hem niet wil zal ze hem uit blijven spugen Overigens is het goed om te weten dat je niet altijd snachts eruit zou moeten voor de speen want mijn dochtertje is hem gewend maar gebruikt hem alleen met inslapen

5 jaar geleden

Precies onze afweging waarom we toen niet hebben doorgezet, dat we t ook weer moeten afleren. En het leek in het begin niet nodig, lactatiekundige zei tegen ons dat borstgevoede babietjes meestal geen speen nodig hebben.. hadden we misschien niet naar haar moeten luisteren 😂 Ritueel en doekje etc hebben we allemaal al maar niets helpt goed om in slaap te vallen, gaat meer om dat ze de rust niet kan vinden in haar bedje. Lukt alleen in draagdoek. Vandaar benieuwd naar ervaringen. Weet nog niet of we het gaan proberen, als het überhaupt nog mogelijk is

5 jaar geleden

Reactie op Jnine

Mhh zoals eerder benoemd kan een speen heel veel goed doen, vooral nij pijn ...
Ze is net uit haar sprong en zit nog niet in de grijze fase. Deze moeite met in slaap vallen speelt overigens al maanden elke dag. Ze is gewoon een erg alert en beweeglijk meisje, en ook heel erg moe. Maar nu ze naar de gasthouder gaat binnenkort is in de draagdoek stoppen als bedje niet lukt geen optie dus vandaar toch nog even kijken of we nog iets anders kunnen toevoegen.. al betwijfel ik of dit nog gaat werken.

5 jaar geleden

Onze oudste wilde nooit een speen, maar pakte zn duim op een gegeven moment. Ik gaf hem altijd iets in zn handen, een bijtring ofzo, daar speelde hij even mee en viel dan rustig in slaap

5 jaar geleden

Ons zoontje van 6 maanden heeft de speen vanaf het begin al geweigerd terwijl hij wel een enorme zuigbehoefte heeft, hij kon dan soms alleen in slaap vallen als we hem een pinkje gaven. We hebben echt heel veel verschillende soorten spenen geprobeerd maar hij herkende gelijk wanneer het een speen was en wanneer een pink. Alleen nu sinds een paar dagen pakt hij ineens de speen, maakt hem nu ook niet uit welke. Voor ons een enorme verlichting omdat we niet constant meer met die pink aan de gang hoeven en hij echt zoveel beter kan ontspannen als hij op een speentje kan sabbelen!! Dus ja, wij zijn er onwijs blij mee, en dat afleren... Dat zien we over een paar maandjes wel weer :)

5 jaar geleden

Reactie op Mississ

Ze is net uit haar sprong en zit nog niet in de grijze fase. Deze moeite me ...
En een vast knuffeltje ? Eentje met lange armpjes en beentjes bijvoorbeeld. Happy horse heeft een leuke. Voor mijn dochter is haar knuffeltje echt haar alles in bed. Heeft deze altijd of vast of in haar gezicht liggen. Ik zweer erbij!

5 jaar geleden

Oh ja, en als tip.. mijn meisje heeft de eerste weken ook echt alleen maar in de draagzak geslapen overdag. Ik ben er veel over gaan lezen. Heb een manier uitgekozen die bij mij ons past en ben dat gaan uitproberen. Is dat ook een idee i.p.v. Speen? Er zijn meerdere goede boeken 😁 ik vind het boek slaap van Susanne Willekes een aanrader, maar zo zijn er meer. Kies iets uit wat bij jou past. Succes!

5 jaar geleden

Wij proberen de speen juist af te leren (nu 6,5 maand oud). Ze heeft in het begin een speen gehad, toen met 3 maanden ineens niet meer omdat ze haar vingers pakte en ze sliep toen ook ineens van 19 tot 7 door. Met 5 maanden werd ze ziek (of tandjes) en was ze echt heel zielig en slecht slapen. Toen hebben we steeds speentje aangeboden in de hoop dat dat hielp. Inmiddels voelt ze zich al lang weer goed en zijn de tanden doorgekomen, maar slaapt ze niet meer zonder speentje en hebben we gebroken nachten omdat we er gedurende de nacht een paar keer eruit moeten om speentje terug te geven, anders blijft ze huilen. Ik zou het dus niet meer aanleren. zeker nu niet meer. Zuigbehoefte is voorbij en het is gewoon een slaapassociatie geworden. Dat kan ook met een knuffeltje. Die 30 min slaapjes hoort ook een beetje bij deze periode. Hebben wij ook gehad onlangs (ook met speen) en is nu weer voorbij. Succes!!

5 jaar geleden

Wij hebben de speen sinds een week nu cold turkey weggehaald na 6 maanden lang moeilijke dutjes en onrustig slapen snachts. Sindsdien slaapt ze veeeeeel beter. Ik zou dus niet beginnen op deze leeftijd. Ik zou eerder op zoek gaan naar overige oorzaken van het niet goed slapen. Bij ons was de slaapgids van Snuggle & dreams echt een aanwinst. Wellicht een tip.

5 jaar geleden

Ik ben helemaal geen voorstander van een speen. Onze dochter heeft er geen een gehad, ook geen behoefte gelukkig gehad. Ze duimt sporadisch nou dat accepteer ik maar 🥰

5 jaar geleden

Een speen gebruik je puur en alleen voor zuigbehoefte. Niet om een kind mee in slaap te brengen. De zuigbehoefte is de eerste maanden erg groot maar dat bouwt wel af. Tussen 9 en 12 maanden moet je het spenen echt helemaal afbouwen. Ik zou er zeker niet nu nog mee beginnen. Het liefst ook helemaal geen speen want het brengt groot risico op slappe mondmotoriek, slikproblemen en slaapproblemen met zich mee.