16 Reacties

één jaar geleden

Ik herken het wel. Toen ik hem nog voerde at hij alles. Sinds hij zelf eet is het vooral vlees/vis/kip of aardappels/pasta. Al wil hij ook nog wel eens helemaal niets eten. Ik heb er nooit een strijd van gemaakt: "Eet je niet, dan eet je niet". Ook nooit iets vervangende of aanvullends gegeven. Nooit wakker geworden van een lege maag en soms zelf ontbijt (deels) weigeren ondanks dat hij de dag / de avond ervoor nauwelijks iets heeft gegeten. Dat ik er geen strijd van maak, wil niet zeggen dat ik er soms niet moedeloos van word. Gewoon omdat ik graag zou willen dat hij gezond en gevarieerd leert eten en ik me afvraag of dat zo ooit gaat lukken. En tegelijk zegt mij verstand dat ik het moet blijven aanbieden en dat het dan vast goed komt.... ooit. In de tussentijd probeer ik maar zoveel mogelijk te proberen dat alles wat hij wel eet gezond is en dat hij iig genoeg fruit eet

één jaar geleden

Eet ze wel fruit? Groente en fruit zijn qua voedingswaarde inwisselbaar, dus misschien stelt dat je wat gerust?

één jaar geleden

Hier is het ook steeds minder geworden de laatste maanden, ik vind het ook best vervelend! Maar toch maar elke keer weer aanbieden en er geen drama van maken/druk op leggen, dat scheelt hier wel iets. Ik merk nu ook dat hij het liefste van ons bord eet, dus dan soms maar even op schoot en meelepelen van ons bord. Van de week pastasaus gemaakt met gegrilde groenten, tijdens het koken heeft hij 5 hapjes geproefd en was het hmmm! Toen het op z'n bordje lag wilde hij niet meer. Dus het is hier ook gewoon een soort associatie met eten op z'n bord ofzo. Tja, we blijven proberen en stiekem juichen bij elk mini hapje groente dat erin gaat!😊

één jaar geleden

Oh ja, we hebben een tijdje yoghurt aangeboden na het eten, maar toen ging hij dat gebruiken om zich daaraan vol te eten. Dus nu gaan we proberen echt geen alternatief meer te geven, want hij heeft prima door dat hij nog wat anders krijgt. Dat met lege maag naar bed vind ik nog wel spannend, ben nogal gesteld op m'n nachtrust😄

één jaar geleden

Helaas zeer herkenbaar… hier bieden we het elke keer aan. Tijdje geen vervanging gegeven, maar dan werd hij in de nacht wakker om 4u dat hij moest eten. Dus toch maar een boterham als hij geen avondeten eet. Geen zin meer om de strijd aan te gaan. Nog steeds de hoop dat hij ooit wel weer groente gaat eten.

één jaar geleden

Onze meid eet veel fruit.. en slecht groente. Wat ik soms ter compensatie doe is knijpfruit met groenten erin aanbieden.. En heb nu zelfs een knijpzakje van kruidvat liggen met zoete aardappel.. Beter iets dan niets denk ik dan maar 😅.. Maar je hebt veel verschillende soorten knijpzakjes met groenten erin.. Zo uit mijn hoofd ook van AH met boerenkool.. Was ook dikke prima.. En ik maak ook zelf knijpzakjes..

één jaar geleden

Hier ook herkenbaar. Al maanden geen groenten en maar 1 of 2 happen van wat ik dan ook maar neerzette. Heb onlangs contact gehad met het cb hierover en hun advies was: uitzitten. Er geen strijd van maken en het komt vanzelf goed. Als ze honger hebben eten ze wel. En ik moet zeggen, het gaat de laatste dagen beter. Ze is onlangs ziek geweest en heeft daarna een week bijna niets gegeten, zelfs geen boterhammen sochtends en smiddags. Maar ook die gaan er nu weer in. Maar dan nog, gisteren een heel bakje met macaroni op en vandaag geen hap van haar broccoli genomen (was haar lievelings). Dus het verschilt gewoon ook per dag. Ik heb nog wel een tip gekregen van het cb: smoothie maken met spinazie Yogurt en banaan bijvoorbeeld, dan gaat er toch wat groenten in 🤷‍♀️ of rauwkost. Nog een tip: ik geef sinds ze zo weinig eet vitakruid junior vitamine, zodat ze toch aardig wat binnen krijgt op een dag. Succes!

één jaar geleden

Hier ook zeer herkenbaar. Tot een jaar of 1 gingen alle soorten groenten er met gemak in. Maar sinds ze zelf eet, en dus kan kiezen, helaas. Het lezen van een artikel op kiind over waarom kinderen geen groenten lusten heeft mij veel rust gegeven. https://kiind.nl/waarom-kinderen-geen-groente-lusten-en-prima-is/ Ik was zelf als kind een hele slechte eter. Volgens mijn moeder ben ik groot gegroeid op rijstwafels en gekookte aardappelen. Omdat ik het vertikte om iedere andere soort eten ook maar te proeven 😬.. Kan het me nu niet meer voorstellen, maar met mij is het later ook goed gekomen…

één jaar geleden

Misschien in een ander omgeving of met ander kinderen erbij proberen? Ik probeer mijn zoon al maanden elke dag soep te laten eten. Hij spuugt het bij elke hap uit en ik krijg er geen hap in. Bij de kdv krijgt hij sinds een week zijn middageten. Krijg ik te horen dat meneer elke dag zijn soep helemaal opeet met zijn lepel... Zelfde verhaal met appels 🙈. Misschien als zij andere kinderen het ziet eten wilt ze het ook?

één jaar geleden

Hier ook. Ze is nog wel gek op komkommer, tomaat en paprika. Doperwten af en toe. Maar bonen en wortels gaan er bijv niet meer in. Maar vd week zat ze courgette soup te eten op het kdv. Nou thuis eet ze geen soep hoor 😂 Met fruit wisselt ze ook. Eerst was het kiwi, toen manadarijnen en nu appels waar ze gek op is. En als ze nu kiwi krijgt raakt ze hem niet aan en eerst gilde ze helemaal van geluk als ze een kiwi zag 🙄 Denk dat het echt bij kind zijn hoort. Gewoon lekker blijven aanbieden

één jaar geleden

Reactie op Thérèse

Ik herken het wel. Toen ik hem nog voerde at hij alles. Sinds hij zelf eet ...
Jaa precies! Ik merk alleen dat ik het zelf de ene keer wat beter los kan laten dan de andere keer. Elke hap zien we als een overwinning en ooit zal het wel weer goed komen😊

één jaar geleden

Reactie op Ivog

Eet ze wel fruit? Groente en fruit zijn qua voedingswaarde inwisselbaar, d ...
Ja fruit eet ze wel goed gelukkig. Daarom denk ik ook wel dat ze aan haar Vitamines komt inderdaad

één jaar geleden

Reactie op Frumpsie

Hier is het ook steeds minder geworden de laatste maanden, ik vind het ook ...
Jaa die tip las ik laatst ook, om nieuwe dingen aan te bieden in de keuken en niet op het bord. Werkt heel soms eventjes voor 1 hapje!

één jaar geleden

Reactie op Lele89

Hier ook zeer herkenbaar. Tot een jaar of 1 gingen alle soorten groenten er ...
Leuk artikel! Dankjewel. Geeft indd rust

één jaar geleden

Reactie op Cecii

Misschien in een ander omgeving of met ander kinderen erbij proberen? Ik pr ...
Haha oh wat erg he!! Bij een ander at ze in het begin ook beter. Mijn zus kon haar dan gewoon met een lepel voeren en de volgende dag gaf ik hetzelfde en nam ze geen hap😅 boefjes zijn het

één jaar geleden

Reactie op Miraclesdohappen

Hier ook herkenbaar. Al maanden geen groenten en maar 1 of 2 happen van wat ...
Goeie tip. Ik geef nu alleen de vitamine D maar beetje aanvullen kan nooit kwaad !