16 Reacties

2 jaar geleden

Geen medisch advies maar herkenbaar van mijn eigen zoontje. Wij hebben bactiol mini druppels gegeven na de antibiotica kuren. Zo hoopte we de darmen weer snel de goede probiotica te geven en te herstellen van de kuur.

2 jaar geleden

Ik denk dat de redenen van voorschrijven onoverkomelijk zijn om daar geen antibiotica voor voor te schrijven. Ik denk dat je arts deze afweging ook maakt. Ze geven het liever niet, maar als zulke ontstekingen doorzetten ben je verder van huis.

2 jaar geleden

Reactie op Averm

Geen medisch advies maar herkenbaar van mijn eigen zoontje. Wij hebben bact ...
Ik sluit me aan bij de probiotica kuur, dit bevordert het herstel van de darmen weer! Sowieso is probiotica goed. En wellicht heeft de arts gezien dat jullie kindje en fikse oorontsteking heeft, dan zijn ze bang dat het uit de hand loopt. Mocht je binnen nu en afzienbare tijd weer een kuur voorgeschreven krijgen, zou ik wel wat huiveriger zijn.

2 jaar geleden

Een oorontsteking moet je op deze leeftijd behandelen met antibiotica. Als de huisarts dit gezien heeft zou ik het dus sowieso geven. En als je twijfelt overleg dan gewoon weer even met hem/haar. Daar zijn ze voor

2 jaar geleden

Ik vind het erg dicht op elkaar maar een oorontsteking moet wel behandeld worden. Ik zou de huisartsenpost bellen en de situatie voorleggen en hun advies opvolgen, erbij noemen dat jullie twijfelen of de huisarts heeft gezien dat hij een maand geleden ook nog een kuur heeft gehad….. Sterkte 💙

2 jaar geleden

Bedankt voor alle reacties! Ik had niet stil gestaan bij probiotica, ga ik gelijk bestellen, dus bedankt voor de tip! En ik ga morgen nog een keer een afspraak maken en vragen om naar de oren te kijken. Wij twijfelen heel erg aan het advies omdat wij elke keer een andere arts of co-assistent te zien krijgen en ze elke keer wat anders zeggen of niet altijd alles grondig nakijken, en zo lijkt het; van tevoren niet het dossier doornemen. Het ligt dus een beetje aan ons vertrouwen in de HA praktijk. Gelukkig gaat het vandaag al een heel stuk beter dan gisteren! Weer lekker vrolijk en actief en niet zo suf en hangerig.

2 jaar geleden

Reactie op Daphne7

Een oorontsteking moet je op deze leeftijd behandelen met antibiotica. Als ...
Mijn zoontje had laatst ook een oor ontsteking maar geen AB voor gehad....

2 jaar geleden

Reactie op CurlyShirley

Dan is de huisarts niet goed op de hoogte van de richtlijn

2 jaar geleden

Je hebt artsen die snel AB voorschrijven en die het niet doen. In algemen zin geldt hoe minder AB, hoe beter. Het lastig hier beoordelen of de huisarts de juiste keuze heeft gemaakt/of een andere arts hetzelfde zou hebben gedaan. Ik zou iig een goede probiotica geven nu. Zelf combineer ik regulier altijd met complementaire geneeswijzen en weet ik niet of ik akkoord gegaan was met AB. Dan zou helemaal van de situatie afhangen.

2 jaar geleden

Wij zijn vdg weer langs de HA geweest. Onze zoon is gezien door dezelfde arts die de AB heeft voorgeschreven. De oortjes zijn nog wat rood maar zien er een stuk beter uit dan woensdag. Onze zoon zelf is ook een stuk beter aan toe, geen koorts meer en heeft de afgelopen twee dagen goed geslapen (niet elk 1-1,5u wakker etc). We hebben aangegeven de AB nog niet gegeven te hebben, zijn advies was om dit alsnog te doen indien hij vanavond weer koorts ontwikkelt.

2 jaar geleden

Reactie op Daphne7

Dat is niet zo, kijk maar in de richtlijn. Onder de 2 jaar heb je wel sneller een reden om het te geven, maar het hoeft niet per definitie

2 jaar geleden

Reactie op Daphne7

De richtlijn is bij een dubbele oorontsteking onder de 2 jaar omdat die vaker door een bacterie worden veroorzaakt en dat kan leiden tot hersenvliesontsteking. Onze huisarts gaf aan het meestal tot een maand of 14-15 voor te schrijven bij een dubbele oorontsteking. Ik vermoed omdat ze rond die tijd ook vaccin krijgen. Ik mocht trouwens al na 5 dagen stoppen als ze goed was opgeknapt, dat kun je een volgende keer ook bespreken. De bacterie is dan op opgeruimd dus qua resistentie maakt dat niet uit. En scheelt toch weer een beetje. Fijn dat het nu beter gaat.

2 jaar geleden

Hier al 5 kuren gehad waarvan 3 in 6 weken tijd vanwege terugkerende oorontstekingen. Nu buisjes, hopelijk gaat het beter en hoeft hij al die troep niet meer 😔

2 jaar geleden

Reactie op June2021

Hier al 5 kuren gehad waarvan 3 in 6 weken tijd vanwege terugkerende ooront ...
Ahh gossie wat sneu :( hoop idd dat het nu beter gaat met de buisjes!

2 jaar geleden

Pfff jeetje het is zo wisselend hoe artsen hiermee om gaan. Veel antibiotica kan tot resistentie leiden. Minder antibiotica is beter MAAR het is een inschatting van de arts of je het risico wil lopen bij ontstekingen of je het 'uit wil zingen' of niet. Mijn zus heeft gehoorschade opgelopen als kind omdat er geen antibiotica was gegeven naar oorontsteking. Ik heb als kind hele erge ookgonstekeingen gehad zonder AB maar zou geopereerd gaan worden. 2 dagen voordat de operatie was, was alles genezen. Ik heb perfect zicht en dus geen schade opgelopen. Die inschatting verschilt per arts en zijn overtuiging. Jij als ouder mag de arts bevragen op zijn overtuigingen en of deze bij jou aansluiten. Garanties zijn er beide kanten op nooit.. doe dus vooral wat voor jou goed voelt. (Ik ben zelf geen arts maar werk als klachtenfunctionaris in de zorg en zodanig heb ik vaak met dit soort situaties en afwegingen te maken, let wel dit is mijn professionele maar niet medische mening!)

2 jaar geleden

Reactie op CurlyShirley

Mijn arts schrijft deze pas voor als na een week het oor nog niet is gaan lopen. Anders niet. Dit is dus echt niet zo zwart wit als het hier geschetst wordt, er worden afwegingen gemaakt. Ook bijvoorbeeld of het al vaker voor is gekomen of de eerste keer is. Overleggen met je arts is altijd verstandig.