Ik zit in dubio. Zelf heb ik een goed autostoeltje aangeschaft waarin hij achterwaarts vervoert kan worden. Nu heeft mijn oppas (opa en oma) die ook met mijn dreumes reist een stoeltje die vooruit staat. Ik lees nu overal dat ze pas vanaf 15 maanden vooruit mogen reizen. Maar waarom worden deze stoeltjes dan verkocht? Want als ze verkocht worden zou je toch denken dat dit ook gewoon mag?
Ze hebben deze autostoel speciaal voor hem gekocht..
Hey oh nog nooit gehoord dat je ze met 15 mnd pas vooruit mag zetten.
Wij hebben een maxicosi autostoel en die staat vooruit, lijkt mij idd dat dit veilig genoeg is anders wordr dit niet verkocht!
Met een isize stoeltje (nieuwste richtlijn) ben je verplicht tot 15 maanden het stoeltje achteruit te hebben. Als je een ouder model hebt, en die worden nog steeds verkocht want ook niet in alle auto's past een isize stoeltje) mag het wel vooruit.
Er zijn (nog) geen regels over vooruit of achterwaarts vervoeren.
Maar het advies is zelfs om tot de kleuter leeftijd achterwaarts te vervoeren! Omdat de druk die op het lichaam komt bij een ongeluk dan kleiner is.
In Nederland zijn de regels ook minder streng.
Voor het kindje is het gewoon veiliger andersom.
Maar wij gaan ook na 15 maanden voorwaarts vervoeren en wachten ook niet tot 4 jaar hoor
Vroeger was de regel als het goed is vanaf 9 kilo. En dat is nu veranderd in 15 maanden. Ligt nog niet officieel vast.
Ons meisje zit gewoon vooruit in de stoel. Van oma naar huis zit te gewoon vooruit. Gaan we naar mijn ouders dan zit ze anders om. Mijn ouders wonen een uur hier vandaan.
Hier zit hij al een poos vooruit, hij werd (zelfs na t wisselen van maxicosi naar grote autostoel) nog steeds boos en maakte het autorijden zo geen pretje.. nu hij vooruit zit is alles weer prima haha 😅 Ja het is dus veiliger omgedraaid, maar een boze/krijsende baby in de auto terwijl je rijd vind ik ook niet veilig 🙈
Ik wist dit ook niet wij hebben de maxi cosi axiss die gebruiken wij vanaf ...
Die hebben wij ook en er is niks mis mee hoor. Het is geen onveilige stoel. Alles kan altijd veiliger of beter, maar dat wil niet zeggen dat dit slecht is.
3 sloten op je voordeur is veilig. Maar 5 is nóg veiliger....
Wij hebben hem ook en gebruiken hem ook vanaf dat hij 9 kg was.
Heb hem er zelfs laatst met mijn zoontje erbij in de auto een aanrijding gehad. Gelukkig heeft hij er geen last van gehad omdat hij dus goed vast zit.