12 Reacties
één jaar geleden
Hebben wij hier ook ontzettend lang gehad.. super vervelend want dan heb je zo het idee dat je kind te weinig binnen krijgt he.. ik begon gewoon op te zien tegen het avondeten en zelf verdween mn eetlust ook als het een 'strijd' werd!.
bij ons gaat het nu gelukkig wel een stuk beter ( nog niet altijd hoor ).. wat wij doen:
- bij niet eten van avondmaaltijd geven we geen vervangend eten, zodat hij hier niet aan went.
- tijdens het eten een boekje/tijdschriften met bijv voertuigen, zo is de focus minder bij het eten.
Maar ik denk ook wel een beetje dat het een fase was hoor.. mogelijk hebben ze ook wat minder voedingsstoffen nodig. Want als ons zoontje niks at savonds, dan werd hij later op de avond of in de nacht ook niet wakker van de honger.. (waar ik wel bang voor was).
één jaar geleden
Hier ook. Ook vlees gaat makkelijk. Krieltjes of aardappelschijfjes ook wel. Groente probeert ie ook niet. Behalve uit een potje. Pasta gaat inderdaad ook goed en friet ook. Ik word hier ook erg onzeker van...gelukkig vind ie tomaatjes, paprika rauw enz wel heel lekker en fruit ook. Dus dat probeer ik overdag wat extra aan te bieden.
één jaar geleden
Hier ook 1 die praktisch niks lust qua avond eten. Het blijft hier beperkt tot zoete aardappel, avocado, aardschijfjes, vlees. De rest probeert hij niet eens. Ik probeer er maar niet teveel gedoe van te maken. Wil je geen eten prima dan niet. In het weekend maak ik vaak een smoothie met spinazie en wat andere verstopte groenten. Dat vindt die dan wel weer heerlijk. En voor de rest denk ik het zal vanzelf wel een x komen.
één jaar geleden
Hier ook wel heel kieskeurig hoor. We zorgen dat er altijd 1 ding bij het eten is dat hij wel lust. Zoals bvb het vlees (veggie wel). Of groenten die hij lust. (Momenteel wortel warm of koud, komkommer,..) of pasta. Aardappelen lust hij niet, geen krieltjes, geen puree, geen stoemp. Verplichten niet om te proeven. Vragen wel enkele keren. 's middags eet hij wel graag soep. En fruit gaat namiddag ook best prima. Dus qua vitamine maak ik me minder zorgen. Geven ook vitamine bij nu deze periode. We doen wel altijd een toetje. Is meestal yoghurt of kwark. Heel wisselend patroon ook. Soms eet hij dagen best veel en soms heel weinig. We hebben het wat los gelaten. Dankzij de toetjes vult hij zijn buikje meestal wel. En de voedzame dingen haalt hij grotendeels uit soep en fruit.
één jaar geleden
Het was even zoeken, maar in dit topic vind je veel tips.. hierin heb ik ook gereageerd.
één jaar geleden
Wel herkenbaar hoor. Wij hebben nog de geruststelling dat ze op de opvang een warme lunch eet met groente en onder invloed van groepsdruk eet ze daar eigenlijk altijd wel goed. Dat maakt de noodzaak bij het avondeten wat minder groot. Maar vaak eet ze dan ook maar een paar happen of zelfs helemaal niets.
We hebben gelukkig een paar gerechten die ze lekker vindt: boerenkoolstamppot, nasi met pindasaus, pompoensoep, tomatensoep, lasagne, bietjes uit de oven en gekookte worteltjes. Dus als ze weer een paar dagen heel slecht heeft gegeten, dan eten we weer een keer iets uit dit lijstje.
Verder krijgt ze nooit iets anders. Eten wat de pot schaft. Eet je niet? Dan niet, morgen weer een kans.
En als we aardappels, groente en vlees los van elkaar eten, moet ze eerst een paar happen groente eten voordat ze vlees en aardappels krijgt. Zo proeft ze meestal wel en hoe vaker ze iets eet, hoe groter de kans dat ze het uiteindelijk lekker gaat vinden.
Ik probeer me altijd voor te stellen wat ik zou doen als we nauwelijks eten zouden hebben. Dan is "lust ik niet" heel snel over.
één jaar geleden
Ik zou nog geen hulp inschakelen. Overdag eten kindjes vaak al voldoende. Wij kiezen onze gevechten uit en avondeten laten we gaan. Ze krijgt niets anders en gaat vaak zonder eten naar bed. Ze krijgt dan namelijk ook geen toetje. Dit gedrag hoort echt bij de leeftijd. Het komt wel weer.
Als ik het zo lees doen jullie het heel goed.
één jaar geleden
Hier speelt dit al zeker 16 maanden. Sinds 2 maanden proeft hij wel weer af en toe iets maar meestal is het niet lekker. Eet heel vaak geen avondeten of heeel beperkt. Groente sowieso niet. Ook niet rauw. Hij zit bij de diëtiste in het ziekenhuis vanwege een periode niet goed groeien door koemelkallergie. Dit wordt daar ook besproken en zij zegt je ziet heel erg vaak dat kinderen of goed boterhammen eten of goed avondeten. En en komt zelfs blijkbaar niet heel veel voor. Nou wij hebben dus duidelijk een ontbijt kind en geen avondeten. Yoghurt, fruit, pap, boterhammen, tosti dat gaat er allemaal wel in. Niks om druk over te maken. Wij maken er geen strijd van, maar maken ook geen ander eten klaar. Ik bied soms wel nog yoghurt of fruit aan na het eten of later op de avond. Wij eten niet standaard een toetje namelijk. Als dat wel zo was mocht hij dat wel mee eten. Diëtiste gaf aan dit niet als beloning in te zetten want dan ga je toch een bepaalde associatie geven aan het avondeten.
één jaar geleden
Wij hebben hier sinds dat hij 2 jaar is ook veel meer last van. Daarvoor proefde hij de meeste dingen nog wel, nu meestal niet. Maar het lijkt een heeeel klein beetje beter te gaan de laatste weken. Wat hier lijkt te helpen:
- Overdag bewust niet te veel aanbieden. Hij houdt enorm van brood, kon zo 4 broodjes op tussen de middag. We doen nu max 2., evt nog een crackertje erbij. Namiddag tussendoortje ook licht verteerbaar.
- Bakje naast zijn bord voor de dingen die hij niet lust (hij doet het er dan zelf in en raakt het iig aan, is toch weer exposure)
- Grappig eten > broccoli zijn boompjes en die eten we als een konijntje (en dan dus zelf ook op die manier eten, met 'hazentandjes'. Bloemkool eet hij al weken niet meer, maar gisteren ineens wel toen we zeiden dat het sneeuwboompjes waren. Kaas ter plekke raspen = sneeuw op het eten. Als je een plakje komkommer hapt, is het ineens een maantje etc.
- Zelf dingen laten doen of laten helpen > Kaas raspen vond hij van de week heel interessant, samen cherrytomaatjes snijden en hij mag ook zelf kiezen uit het bakje welke tomaatjes hij wil
- Weinig op zijn bord leggen, maar echt weinig. Bijv. 1 mini roosje bloemkool. Dan is het minder 'eng'
- Als het kan een veilige optie aanbieden die hij sowieso lust. Hier zijn dat bijv cherrytomaatjes.
- Zoals anderen ook doen, wij bieden ook geen alternatieven en toetje hebben we vrijwel nooit.
En misschien het belangrijkste.. we zijn gewoon gestopt met het belangrijk te vinden dat hij eet 's avonds. Dus 0,0 pushen, vragen of hij wat wil eten, proef dit eens etc. Ook niet dreigen met geen toetje oid. Eet hij niet, dan eet hij niet. Maar als hij wel eet, gaan we ook niet vol ongeloof zitten kijken ofzo. Dan ook niet teveel aandacht, hooguit achteraf een compliment oid. Regel is wel dat hij aan tafel blijft tot we allemaal klaar zijn. Het verschil is sowieso dat we zelf minder gefrustreerd zijn omdat we de strijd niet aangaan en ander voordeel is dat ons zoontje zich 'in control' voelt en daardoor echt zelf beslist of hij iets wel of niet eet. En peuters willen die macht graag hebben, want ze hebben al zo weinig in te brengen in het dagelijks leven.
één jaar geleden
Hier ook vaak. Ons zoontje heeft iets tegen (gekookte) groentes. Hij eet wel aardappeltjes en vlees mee en een toetje. Maar de groentes laat hij staan. Ik zet niet teveel druk hierop. Maar ik blijf het wel aanbieden elke dag natuurlijk. Af en toe geef ik dus gewoon nog een potje. Dat eet ie dan wel op. Overdag bied ik ook snoepgroente aan. Snoeptomaatjes, fruit, snoepkomkommertjes. Dit gaat er altijd wel goed in. Hij krijgt zijn hoeveelheid groente en fruit, gok ik, verdeeld over de gehele dag wel binnen.
Ik zou het voornamelijk gewoon blijven aanbieden elke avond. Doen wij dus ook. Desnoods snoepgroentes geven overdag of groente smoothies maken mits je daar tijd voor hebt.
Op een dag zal dit vast wel beter gaan. En gaat je kindje beter eten.