19 Reacties

2 jaar geleden

Ik volg mee

2 jaar geleden

Zelf geen ervaring, zag op Instagram wel iemand die er veel mee doet. https://instagram.com/taal_foar_lytskes?utm_medium=copy_link https://taalfoarlytskes.nl/Aanbod/Oanbod/Gratis/Fergees/ Titel in het Fries maar verder staat het er gewoon in het Nederlands allemaal ook

2 jaar geleden

Oh wat leuk dat je dit topic opent. Ik leer nu al 2 maanden ons kindje wat basis gebaren aan. Mijn mama is slechthorend en haar naaste familieleden volledig doof. Dit lijkt me dus super handig. Ik zie het als een meerwaarde als ons kindje bijvoorbeeld een achterstand heeft op vlak van praten. Maar op die manier zou kunnen communiceren. Ik las dit namelijk bij een moeder. Toen ik dit las ben ik wat meer gebaren gaan opzoeken en gaan gebruiken. Ik zag ook op tv bij kindjes met het syndroom van Down dat dit aangeleerd wordt om die reden. Er is soms wel verschil tussen Belgische en Nederlandse gebaren. Alsook de provincies. Ik leer vooral Vlaamse gebaren met name daarvan nog een dialect. Blijkbaar kan je starten vanaf 6 maanden. En na 3 maanden zou het kunnen dat ze het begrijpen. Op Instagram volg ik MamaLotje. Ik zie geregeld voorbij komen dat haar jongste dochtertje enkele gebaren maakt. Ze is 1 jaar denk ik.

2 jaar geleden

Ik ben er mee bezig en zie met 1 gebaar dat die het nu begint na te doen. Ook snapt die heel goed wat ik er mee bedoel. Ik wil dit gaan uitbreiden naar meer zodat er straks minder frustratie is als die zichzelf wil gaan uiten. En ik doe dit omdat onze dochter ook veel gebaren leert omdat zij een een syndroom heeft en hierdoor nooit leert praten dus daar mee is het begonnen. Als je gaat beginnen moet je wel erg consequent blijven en heel veel geduld maar uiteindelijk gaan ze het snappen maar ook jijzelf want het is wel echt goed kijken wat je kleintje nou daadwerkelijk bedoelt maar het gaat veel frustraties verminderen. Ik heb goeie hoop. Succes

2 jaar geleden

Ik gebruik sinds mijn zoontje 6 maanden is een aantal basic gebaren (eten, melk, drinken, genoeg/klaar, dankjewel). Vooral de eerste drie snapt hij echt heel goed inmiddels, maar zelf gebruiken doet hij ze nog niet. We forceren niets maar houden wel vol. Het lijkt me namelijk heel fijn voor hem om zich voordat hij gaat praten te kunnen uiten. We zien hem wel echt heel aandachtig kijken naar onze handen en dan naar zijn eigen handen, ben benieuwd wanneer hij gaat proberen ze na te doen.

2 jaar geleden

Reactie op SuuzAnn

Ik gebruik sinds mijn zoontje 6 maanden is een aantal basic gebaren (eten, ...
Welke gebaren gebruik je hiervoor? Waar heb je deze gevonden? Zou dit ook graag willen doen maar vind overal verschillende gebaren?

2 jaar geleden

De tante van mijn kindjes is doof. Daarom wordt gebarentaal ook bij ons meegenomen in de opvoeding. Bij ons eerste kindje 2jaar5maanden ben ik er toen ze baby was ook al mee gestart. Ik vond het toen vooral zelf intensief om te integreren omdat het bij ons in het gezin niet noodzakelijk is om te gebruiken. Nu op de leeftijd van dus bijna twee en een half heeft ze spraak goed onder de knie. Voor 2 weken terug gestart met filmpjes kijken van Lotte en max. Binnen 2 weken pakt ze het super snel op en begrijpt het echt. Ik vind dit een fijnere leeftijd om te starten dan als baby als je het in het dagelijkse leven van je eigen gezin niet nodig hebt. Ze heeft er nu ook echt plezier in om het te leren. Op Instagram volg ik gebaren voor baby's en als ze vraagt wat een gebaar is en we een los gebaar willen leren vind ik de filmpjes van gebaar van de dag fijn ook door een kindje gedaan dus spreekt ook beter aan. Het scheelt wel dat wij als ouders allebei al gebarentaal kunnen. Ik denk dat het dat wel makkelijker maakt om er mee aan de slag te gaan. Maar altijd mooi om te zien dat gebarentaal een steeds breder draagvlak gaat krijgen.

2 jaar geleden

Reactie op Zomerster

Welke gebaren gebruik je hiervoor? Waar heb je deze gevonden? Zou dit ook ...
Via "gebaar van de dag" is een site en app vind je de goede gebaren

2 jaar geleden

Via "gebaar van de dag" is een site en app vind je de goede gebaren
Dankjewel! Ik ga even kijken.

2 jaar geleden

Hi! Wat leuk dat je je hierin verdiept. Wij zijn hier met 4 maanden mee begonnen en hebben ook onze kdv speciaal hierop uitgekozen. Wij hebben hiervoor gekozen om een overbruggende taal te hebben in onze meertalige huishouden. Op onze kdv gebruiken ze dus baby gebarentaal wat in weze NmG (Nederlands met gebaren) is, geven ze ook workshops voor ouders en hebben ze video’s met kinderliedjes. Wij gebruiken de app Kwebl als referentie. De gebaren die ik denk dat onze dochter begrijpt zijn “borstvoeding”, “eten”, “drinken”, “speen”, “nee”, “kijk”, “klaar”, “meer” en “op”. Ik weet het niet zeker want we zeggen altijd het woord erbij. Zelf gebruikt ze, lijkt het, “klaar” en “nee”. Als je TikTok hebt is het leuk om @leoni_nmg https://vm.tiktok.com/ZMLPQSMt4/ te volgen. Zij heeft daar filmpjes met gebaren voor bijvoorbeeld sinterklaas en kinderliedjes. Ik zou iig beginnen met een paar basis gebaren voor dingen die je dagelijks doet/gebruikt. Slechte gebaren om mee te beginnen zijn voor woorden zoals: “dankjewel” en “sorry”. Dat zijn concepten die ze nog niet kunnen omvatten.

2 jaar geleden

Ohja! En wat iemand eerder al zei, het is heeeeeel belangrijk om consistent te zijn. Misschien lijkt het alsof er niets gebeurt maar dan komt er ineens een dag dat ze reageren op een gebaar of iets doen wat heel dicht in de buurt komt van een gebaar die gebruikt wordt op het juiste moment.

2 jaar geleden

De app kindergebaren is ook handig... Gebaren aanleren werkt, zelfs bij baby's. Of het voor normaal ontwikkelende kinderen ook echt een meerwaarde heeft zijn de meningen verdeelt. Zelf gebruik ik voor mijn werk met kinderen met een beperking gebaren. Ook gebruik ik er bij mijn dochtertje er een aantal.

2 jaar geleden

Wij doen vanaf 6 maanden gebaren. We zijn begonnen met: klaar, eten, wc(potje), en poes. En zo langzamerhand voegen we dingen toe. Inmiddels, papa mama slapen spelen & bal erbij. Ik heb dit handige kleine boekje laatst besteld. Staan veel basis gebaren in, en andere dingen haal ik uit het boek “babygebaren”. Maar dit kleine boekje is super handig, pak je er zo bij. Vooral papa spiekt er af en toe in. ☺️

2 jaar geleden

Ik doe het al vanaf dat ons zoontje 4 maanden is. Gebaar voor: eten, drinken, klaar, op, spelen. Hij begrijpt dit ontzettend goed. Ik vindt het zeker een toegevoegde waarde. Zeker voor de periode waarin ze dadelijk mrt hun taal nog niet alles kunnen vertellen, dan kunnen ze dmv de gebaren wel hun behoeftes duidelijk maken. Daarbij vindt ik het zelf ook gewoon leuk haha. Vriendin van mij doet dit ook en haar dochtertje van 1 begint nu gebaren na te doen

2 jaar geleden

Reactie op Rebelion

Wij doen vanaf 6 maanden gebaren. We zijn begonnen met: klaar, eten, wc(pot ...
Hoi, mag ik vragen waar je deze gekocht hebt?

2 jaar geleden

Reactie op Rebelion

Wij doen vanaf 6 maanden gebaren. We zijn begonnen met: klaar, eten, wc(pot ...
Dat boekje ken ik ook niet... Alleen als je 'gebarenkaarten' opzoekt krijg je een soortgelijke kaartjes. Ze zitten dan alleen niet aan elkaar.

2 jaar geleden

Reactie op Kelsey32

Tagde de verkeerde reactie 🙈. Zie 👇

2 jaar geleden

Reactie op Kelsey32

Het boekje is van https://www.gebarenvoorbabys.nl/shop ☺️

2 jaar geleden

Reactie op Rebelion

Het boekje is van https://www.gebarenvoorbabys.nl/shop ☺️
Dankje wel🥰