30 Reacties

5 jaar geleden

Lees mee!

5 jaar geleden

Ik vond dit ook de meestal ongemakkelijke houding. Ik moest wel, want ik had een ruggenprik en was helemaal verlamd in mijn benen. Toen ik nog de weeën opving voor de ruggenprik vond ik de houding op handen en knieën, oftewel naar voor gebogen het prettigst.

5 jaar geleden

Die standaard liggend op de rug is een houding die vooral handig is voor de gyn/vk 🙄 dan kunnen ze het goed zien.. Of het voor de barende vrouw comfortabel is, is dan even niet zo belangrijk.. Bij mn dochter mocht ik niet eens een andere houding aannemen, ook niet na meerdere keren aangegeven te hebben gewoon echt niet comfortabel te liggen.. Hopelijk bij deze bevalling een gyn die wat meer denkt aan de vrouw die het al zwaar genoeg heeft..

5 jaar geleden

Reactie op Tinckerbell

Die standaard liggend op de rug is een houding die vooral handig is voor de ...
Dit inderdaad.. Verschrikkelijk dat zorgverleners hun gemak boven dat van de zorgvrager stellen

5 jaar geleden

Ik ben medisch en moet dus in het ziekenhuis bevallen. Tijdens het gesprek over mij bevalplan heb ik aangegeven het begeleid te worden in verschillende houdingen zodat ik de beste houding kan vinden om weeën op te vangen en/of te bevallen. Ze gaven aan dat dat heel standaard bij hen was. We gaan het zien als het zover is. Ik sta eigenlijk open voor alles.

5 jaar geleden

Vind het ronduit schandalig dat er niet naar je geluisterd word. Het is jou geboorte een intiem moment wat voor jullie drieen een heel intiem moment in jullie leven zal zijn. Voor zorgverleners is het een dagelijkse gang van zaken maar niet NV oornjou. Blijf op je strepen staan en leg netjes uit waarom jij dit wilt.

5 jaar geleden

Daarom worden badbevalligen steeds populairder. Je kan dan in een veel natuurlijker houding bevallen en zelf aanvoelen wat goed voor jou voelt. Heb zelf de voorkeur voor badbevalling mede daardoor (en dat je dan geen medicatie meer ‘nodig’ hebt) dus hoop dat er een bad beschikbaar is wanneer ik ga bevallen🤞🏻

5 jaar geleden

Ik ben bij mijn eerste op mijn rug bevallen en echt dat voelde compleet onnatuurlijk. Ik moest echter vanwege de CTG toentertijd. Nu wil ik in een verticale positie bevallen. Maakt mijn niet zoveel uit of dat nu op een baarkruk, staand of leunend is. Zegt mijn verloskundige overigens ook. Dus mijn advies is inderdaad ook om niet liggend op je rug te bevallen.

5 jaar geleden

Ik ben op 5 juni om kwart voor 9 in de ochtend heel onverwachts ineens thuis bevallen van ons dochtertje. Wouden eigenlijk naar het ziekenhuis, maar bij de inwendige controle bleek dat ik al op 10 cm zat en ik had ook al persdwang dus met alle spoed thuis alles klaargemaakt. Had me al verdiept in bevalhoudingen en in het moment zat ik zo met die drang dat ik iets wou waarbij de zwaartekracht mee hielp. Leunend op het bed was erg fijn en ook uiteindelijk op alle knieën en ellebogen bevallen. Heel erg fijn omdat je zelf je heupen kan kantelen om extra ruimte te maken. Uiteindelijk bevallen zonder in scheuren, pijnstillers of dergelijke

5 jaar geleden

Vraag me sowieso af hoe mensen dat doen op de rug. Ik kan al zeker 2 maanden niet meer op mijn rug liggen door het drukkende gewicht. Dus ben bang dat ik het tijdens de bevalling ook te oncomfortabel vind.

5 jaar geleden

Reactie op mmrtje

Vraag me sowieso af hoe mensen dat doen op de rug. Ik kan al zeker 2 maande ...
Het is allesbehalve prettig, vooral als je zo ooknsar rugweeen om niet vangen. Maar is wat iemand hier al eerder zei. Perfecte houding voor de vk/gn.. Als het niet hoeft, raad ik je recht aan om het niet te doen!

5 jaar geleden

Ik had een vrij vlotte bevalling (lees: 1:15u) en 3 pers weeën ik ben op mijn zij bevallen met 1 been omhoog! Vond dit in vergelijking met een op-de-rug-lig-bevalling van de eerste een veel prettige bevalling! Ik merkte tijdens het persen dat het veel makkelijker ging!

5 jaar geleden

Reactie op mamabar

Ik had een vrij vlotte bevalling (lees: 1:15u) en 3 pers weeën ik ben op mi ...
Oja ben overigens NIET uitgescheurd helemaal niks!

5 jaar geleden

Zijn er toevallig ook mensen die op de rug bevallen wel als OK (ik wou 'prettig' zeggen, maar bevallen lijkt me sowieso niet prettig 🤣) ervaren hebben? Bij mij in het zkh is dit de standaard bij een 1e kindje omdat ze dan het beste zicht hebben op het perineum en tijdig kunnen ingrijpen als er een totaalruptuur dreigt. Een totaalruptuur is mijn grootste angst en qua bevalhouding sta ik er zelf neutraal in, dus als ze op mijn rug het beste zicht hebben op mijn perineum, kan ik daar eigenlijk goed mee leven en had er vrede mee op mijn rug te bevallen. Maar door deze berichten te lezen, word ik toch wat bang eerlijk gezegd 😅

5 jaar geleden

Ik ben op de baarkruk bevallen met een spiegel eronder, de vk kon alles zo prima zien! Oke er moest soms even bijgelicht worden omdat het begon te schemeren. Dus ik zou zeggen dat het voor hen dan ook makkelijk genoeg is, alleen moeten ze er een beetje open voor staan dat het anders kan zijn dan wat ze vroeger zelf geleerd hebben...

5 jaar geleden

Ik had mezelf voor genomen niet op mij rug te bevallen maar toen het moment er was was ik zo kapot moe dat ik niet meer op mijn armen kon leunen dus wel op mijn rug bevallen met opgetrokken benen en dat was prima. Het maakte me op dat moment allemaal niet meer uit als de kleine er maar uit kwam 😅

5 jaar geleden

Ik wou ook verticaal bevallen. Maar doordat ik duizelig werd en ging hyperventileren mocht het van de verloskundige niet. Helaas

5 jaar geleden

Ik wilde absoluut niet op mn rug bevallen, maar uiteindelijk na inleiding, weeenstorm en zo kapot dat ik gewoon deed wat ze in het ziekenhuis zeiden. Als ze maar geboren werd. Anderhalf uur lang persen op mn rug, uiteindelijk zelfs met mn benen in de stijgers omdat ik zo lang moest persen, vacuumpomp, grote knip. Had ik niet ingeleid geweest en mijn eigen verloskundige gehad, had ze me tussendoor wel andere houdingen laten doen denk ik Al met al was de bevalling vreselijk 🤐, maar het enige wat op dat moment telt is dat de baby gezond geboren wordt

5 jaar geleden

Reactie op Baby1986

Ik wilde absoluut niet op mn rug bevallen, maar uiteindelijk na inleiding, ...
Nou ik ga er ook voor, niet op mijn rug! Maar je weet nooit hoe de bevalling gaat lopen, dus we shall see?! Ben heel erg benieuwd wanneer het zal gebeuren ook, vandaag 38+3 😁

5 jaar geleden

Gister bevallen en definitly staand!