13 Reacties
4 jaar geleden
Mijn melk was afgelopen week door buikgriep terug gelopen. Ik heb vaker aangelegd en vaker tussendoor gekolft.
Voor ik ging kolven: warm douche, een luier warm maken met water en over de borst leggen zodat de melkanaaltjes goed open gaan staan, en proberen niet te veel stress er over krijgen dat is nr 1 op teruglopen van melk. En als ik mijn zoontje live ging voeden dan ging op een rustig plekje zitten/liggen zodat die ook minder afgeleid was en ook echt beter dronk. Na 4 dagen was het hier weer goed. Maar voor meer info zou ik ook kijken of je een lactatiekundige kan inschakelen, er kunnen allemaal factoren zijn waardoor het minder is geworden. Succes met ophogen hopelijk lukt het weer om goed te krijgen.
4 jaar geleden
Ik heb het ook sinds een paar dagen en wat mij nu helpt om mn dochter weer de borst te laten accepteren is aanleggen in de nacht omdat ze dan half slaapt, tussendoor kolven voor stimulatie, zelf heel goed eten en drinken, rusten en proberen niet te stressen erover.
Wat mij ook hielp:
- Bellen met een lactatiekundige
- Kuurtje domperidon (via de huisarts te krijgen)
- Huid op huidcontact met mn kleine
Wat ik nog wil proberen als laatste redmiddel:
- Boezemvriendjes
Wat mij niet hielp:
- Borstvoedingsthee
- Orgaede drinken (Surinaams lichtzoet drankje met anijssmaak)
- Super Malt drinken (kreeg er hoofdpijn van dus bleef bij 1 blikje ipv 3/4 blikjes per dag
- Milkbars van een Instagram pagina eten met bepaalde ingredienten.
Wellicht helpt iets van dit lijstje wel bij anderen, maar het valt allemaal te proberen.
4 jaar geleden
Waardoor heb je het idee dat je productie is teruggelopen? Is je kindje niet tevreden, komt hij/zij niet genoeg aan? Komt er weinig uit als je kolft? Mijn lactatiekundige zei dat een kindje altijd meer uit de borst krijgt dan een kolf. M.a.w. als je weinig kolft wil dat niet zeggen dat je te weinig melk hebt.
Ik had weken geleden ook het idee dat mijn productie niet goed was. Mijn dochtertje kwam ook niet genoeg aan. Ik heb toen een lactatiekundige ingeschakeld. Dit heeft mij erg geholpen. Bij twijfel/onzekerheid zou ik miss ook advies vragen.
Een aantal tips:
- zoveel mogelijk aanleggen (op ieder moment dat je kindje hierom vraagt). Vraag en aanbod worden op deze manier vanzelf op elkaar afgestemd. Is even doorzetten, maar uiteindelijk werkt het echt!
- Eet en drink zelf voldoende en minstens 3x per dag. Dit was bij mij een deel van het probleem. Bv veel vette prote茂nerijke (melk)producten, zoals griekse yoghurt.
- je zou evt kunnen powerkolven om je productie omhoog te krijgen. Hier heb ik zelf geen ervaring mee.
4 jaar geleden
Reactie op Iloon1986
Waardoor heb je het idee dat je productie is teruggelopen? Is je kindje nie ...
Hoi,,
Ik ga morgen de lactukundige inschakelen. Gaf haar wel elke keer wanneer ze erom vroeg. En legde steeds aan. Maar me melk wordt minder. Eet wel goed en veel melkproducten. Dankjewell voor je tips
4 jaar geleden
Voldoende drinken op de dag, dit is bij mij de boosdoener! Dit vergeet ik vaak, zeker op werk. In combinatie met de stress van alleen al op tijd komen na de ochtendvoeding, en inhoudelijk, wel lastig 馃槄
Drinken hoeft niet per se volle melk te zijn, al doe ik dat ook vaak. Een glas water en dan een glas aanmaaklimonade is voor mij een goede booster, want bv is ook zoet dat moet ook ergens vandaan komen en vocht wordt met wat suiker of zout (bouillon) vaak beter opgenomen.
Dus zorg dat je minimum vocht inname 2L op een dag is. Je geeft al een halve tot een hele liter weg op een dag. Bier schijnt volgens de offici毛le adviezen niet te helpen maar veel volkoren graanproducten eten wel (dus bier zal vast ook helpen maar dan is een boterham met kaas en roomboter denk ik net zo goed en misschien gezonder?)
Verder idd veel aanleggen (gaat hier automatisch want als ik thuis ben geef ik op verzoek) en evt powerkolven (zelf nog niet hoeven doen) en je kan het altijd ook aan een lactatiekundige vragen als je er niet uit komt.
Ik kolf trouwens op een werkdag 2 keer. Baby krijgt namelijk ook 2 keer de fles. Vriendin van mij kolft 1 keer maar redt dat net niet dus haar kindje (5mnd) krijgt af en toe een flesje nutrilon erbij. Kan ook, maar dan is het ook niet gek als productie terugloopt.
4 jaar geleden
Ik had dat ook 1 week terug. Maar was ook ineens 2kg afgevallen. Dus ben goed gaan drinken en regelmatig gaan eten en het is nu weer goed. Ondanks dat ik niet fit ben, bijholteontsteking.
4 jaar geleden
Reactie op Meibaby91
Voldoende drinken op de dag, dit is bij mij de boosdoener! Dit vergeet ik v ...
Zou wat zijn als je verplicht volle melk moest drinken. Ik drink geen melk en ook geen zoethoudende drankjes. Alleen water en koffie. Met mijn bv is niks mis. Ik vraag me af waar je het vandaan haalt dat zoet in de bv uit zoetigheid moet komen wat je zelf eet/drinkt? Of bedoel je dat niet?
4 jaar geleden
Reactie op Lienneee
Hoi,,
Ik ga morgen de lactukundige inschakelen. Gaf haar wel elke keer wan ...
Nog een tip. Ik kom het van het CB en daar hebben ze sinds 1 sept blijkbaar een lactatiekundige in dienst. Miss hebben ze die bij jouw CB ook wel een. Scheelt toch weer in de kosten 馃槆.
4 jaar geleden
Zou wat zijn als je verplicht volle melk moest drinken. Ik drink geen melk ...
Nee ik bedoel dat het dan sneller is op te nemen uit je darmen (anders moet ik een broodje bijvoorbeeld eerst verteren tot kleinere suikers en wordt er daarna pas glucose en lactose van gemaakt). Zoals ook bij ORS.