Hier een zeer verwende moeder die tot nu toe (dochter van juni 2021) altijd een heerlijk slapend kind heef gehad. Overdag anderhalf uur, ‘s avonds avondritueeltje en hop rond half 8 naar bed. Muziekje aan, dochtertje nog even mompelen en doorslapen maar tot een uur of half 8. Soms zag ik haar niet eens voordat ik vertrok naar werk.
Als ze sporadisch weleens wakker werd, was het een knuffel en een kus en sliep ze weer door.
Tot een maand geleden.
Nu raakt ze in blinde paniek als we de kamer verlaten en moeten we er naast zitten tot ze slaapt. Daarnaast wordt ze ‘s nachts opeens wakker en moeten we er dus weer naast zitten.
We hebben eigenlijk alles al geprobeerd; laten huilen uiteraard, maar geen optie want is echt te heftig en ze geeft echt niet op. Laatst tot 21.50 uur geprobeerd en om 5 uur was ze er alweer.
Nachtlampje, op inpraten, middagdutje eraf (maar dat kan ze eigenlijk nog niet aan, ze was laatst dus wakker vanaf 5 uur ‘s ochtends tot half acht ‘s avonds, in de auto even weggezakt, dood en doodmoe).
Nu hebben we de ‘chair’ methode, dus stoel halverwege de kamer en elke dag wat meer uit zicht, maar alsnog zijn we zeker nog een uur bezig.
Nu had ze ook een verkoudheid en ziek zijn erachteraan, maar ja, kip of ei? Ze is eigenlijk nooit echt ziek. Dus wordt ze ziek van verminderde weerstand of is ze ziek en is dit dan opeens gedrag? Het duurt ook al een maand.
Ze is in september voor het eerst naar de peuterschool gegaan, maar daar heeft ze het zeer naar haar zin en de eerste zes weken was er niks aan de hand.
Dus…. Iedereen om me heen zegt ‘het is een fase’ en dat geloof ik natuurlijk ook, maar iemand met herkenbaar gedrag? En hoe lang duurt een fase :)? Want we zijn allebei echt doodop en de avonden zijn zeer kort. Overdag is het ook nogal een druktemakertje.
Ohja, er is een slaaptrainer onderweg, hopelijk is dat de gouden tip, want oorzaak-gevolg is hier overdag de hele dag aan de gang ;).