8 Reacties
2 jaar geleden
Ligt er aan hoe groot je het wil vieren denk ik. Bij onze familie is het standaard; naaste familie, ooms en tantes en peet oom en peet tante en neefjes en nichtjes. Uitnodiging via de telefoon, verzamelen bij de kerk en na de doop een lunch buffet en wat borrelen.
Mijn partner wil ons zoontje niet laten dopen, ik vind dat wel jammer maar snap het wel..
2 jaar geleden
Gaat het om alles er omheen of de doop zelf?
Een doop wordt toch 'georganiseerd' door de kerk?
Wat je verder doet is persoonlijk, maar wat mij betreft niet de reden waarom je een kindje laat dopen...
2 jaar geleden
Contact opnemen met de plaatselijke kerk. Bij ons kwam pastoor op bezoek iets vertellen en voor de gegevens enzo. Doop zelf duurde 30 minuten. Erna thuis taart gegeten en ‘s avonds warm buffet van de traiteur. Wij hadden beide ouders, mijn zusje met vriend en dochter, en stiefzusjes van vriend. Totaal 15 personen, meer dan genoeg vond ik.
2 jaar geleden
Ben je al lid van een kerk?
Gaat het echt om de doop zelf of alles eromheen/erna?
Wij hebben onze dochter in december laten dopen. In oktober hebben wij een afspraak gemaakt met de pastoor vwb de datum en het tijdstip en dat gaat dan allemaal vanzelf.
Wij hebben al heel veel doopsels van kindjes meegemaakt dus bij ons sprak de kerkdienst voor zich, maar als je daar vragen over hebt zou ik eens een afspraak plannen met de pastoor.
Het feest erna was een ander verhaal. In de cultuur van mijn man is de doop echt een van de belangrijkste momenten in het leven (is een doop natuurlijk sowieso als je dat laat doen) en wordt dan ook groots gevierd. Wij zitten met onze naaste familieleden en paar echt goede vrienden al op 100 man. Ik wilde graag graag een horecagelegenheid afhuren zodat alles daar geregeld zou worden en ik daar zelf geen stress door zou hebben, maar dat ging niet vanwege Corona. Dus wij hebben het in de feestzaal naast de kerk gevierd. Moesten dus ook zelf de catering en versieringen regelen.
Wij hebben het heel mooi versierd met ballonnen en slingers. Goede catering laten komen. Zelf een mooie sweet table gemaakt.
Verder hebben wij een hele mooie witte kanten doopjurk gekocht, leuke bedankjes laten maken, fotograaf ingehuurd en dus al met al wel flink uitgepakt.
Heel eerlijk, van te voren zag ik er wat tegenop en had het van mij wel wat minder uitbundig gemogen (lichte druk vanuit schoonfamilie 😬😅), maar als ik eraan terugdenk was het een super mooie dag!
Ik had trouwens zelf een uitnodiging gemaakt op kaartje2go. Deze opgeslagen en via de app naar iedereen verstuurd.
Vraag gerust als je nog iets wilt weten hoor ☺️ succes!
2 jaar geleden
Reactie op eerfamily
Mag ik vragen waarom jullie je baby willen laten dopen? Ik ben nieuw in het ...
Jezus zegt over kinderen: van hen is het Koninkrijk.
Als je graag wilt dat je kind het onzichtbare waterteken draagt, want dat is de doop, en je wilt het van jongs af aan opvoeden in het christelijke leven, is dopen welllicht een goede keuze.
Door de doop krijg je het waterteken. Door dat teken ben je toegewijd aan God en God is toegewijd aan jou. Door de doop herkent God jou als Zijn kind In die zin ben je apart gezet, volmaakt, rein en heilig.
Voordat je kind gedoopt wordt krijg je als ouders een aantal vragen. Eén van die vragen is of je gelooft in God, Jezus en de Heilige Geest. Een andere vraag is of je graag wilt dat je kind wordt gedoopt en daarmee lid wordt van de familie van Christus. De laatste vraag gaat over het punt of je je kind een christelijke opvoeding wilt geven door het goede voorbeeld te geven.
Als je daar volop “ja” op kunt zeggen, kun je je kind laten dopen.
Bovenstaande heb ik van de site van de PKN en vind het een duidelijke uitleg.
Ik ben zelf niet zo van het hele gefeest eromheen. Vind het belangrijk dat het gaat om bovenstaande, de essentie.
2 jaar geleden
Reactie op eerfamily
Heel erg bedankt voor het opzoeken en hier posten! Ik ga hier nog over bidd ...
In Markus 10:13 staat een mooie tekst, dat Jezus wilde dat de kinderen tot Hem komen. Daar is ook een lied van, eens brachten de moeders de kinderen tot Jezus. Vind ik zelf altijd erg mooi. Met dopen breng je als het ware je kindje ook bij Jezus en sluit God een verbond met jouw kind. Dat verbond mag je kind altijd op pleiten en daarmee terug gaan naar God. Hij beloofd in je doop dat Hij je zalig wil maken. Mooi dat je nieuw in geloof bent, als je ergens vragen over hebt mag je ze gerust stellen ;)