11 Reacties
2 jaar geleden
Wat naar voor jullie, lijkt me heel moeilijk en ik snap je buikpijn!
Het is ook wel echt een overgang natuurlijk, misschien heeft het ook tijd nodig. Ik heb zelf een gevoelig mannetje die vooral moeite heeft met wisselende gezichten. Wat helpt bij hem is hem van tevoren vertellen wat we gaan doen. Ik vertel hem dan dat hij naar het kdv gaat, wat hij daar gaat doen (spelen, fruit eten, slapen etc) en wie er zal zijn. Sindsdien huilt hij niet meer als hem weg breng. Maar hij was al wel vanaf 3 maanden om naar het kdv te gaan dus het is niet dezelfde situatie maar wie weet heb je er iets aan. Veel sterkte!
2 jaar geleden
Hij heeft ook de leeftijd dat hij bewuster is van waar hij is (en dat jij er niet bent). Ook kan verlatingsangst rond deze leeftijd pieken.
Lijkt me een kwestie van doorzetten. Ons zoontje gaat al sinds 4 maanden naar het KDV en sinds hij een jaar is naar een nieuwe groep. was even wennen een weekje maar ging super rap.
Ik denk dat het erg gezond is dat hij niet altijd aan jou geplakt zit, maar dat is mijn persoonlijke mening.
2 jaar geleden
Als het niet goed voelt en je kleine het echt niet fijn vind om daar te zijn zou ik niet door blijven zetten persoonlijk. Ons zoontje is ook rond de 10 maanden pas voor het eerst gegaan 1 dag pw, maar vind het gelukkig heel leuk daar. Mocht dat niet het geval zijn was ik er mee gestopt. Teminste als dat een optie is… als het moet ivm werk ofzo zou ik wel nog even aankijken of het verbeterd. Hoe vaak per week gaat hij? Misschien vaker voor een kortere tijd als dat een optie is?
2 jaar geleden
Is het misschien een optie om samen met hem te wennen? Dus als hij 1 of 2 uur gaat wennen, dat jij daar ook de hele tijd bij blijft? Zo kan hij het daar “veilig” ontdekken want jij bent er dan ook, degene bij wie hij zich veilig voelt. En vanuit daar werken naar steeds even de ruimte verlaten en langer weg blijven etc?
2 jaar geleden
Mijn oudste is rond een jaar gewisseld van opvang. Waar het bij de oude opvang altijd wel goed ging was dat toen bij de nieuwe absoluut niet. Ook veel krijzen en gillen, dagen gehad dat iemand hem eerder ophaalde omdat gewoon niet te doen meer was. Maar wel gewoon elke keer weer heen gebracht en uiteindelijk ging het steeds beter (heeft wel echt een tijd geduurd maar kwam ook mede door corona). Vanaf een jaar of 2 was het juist andersom en was hij het liefst 7 dagen in de week op het kdv 🤣 uiteindelijk komt het dus gewoon goed
2 jaar geleden
Ik werk zelf in de kinderopvang
Het is ten eerste een hele moeilijke leeftijd voor een kind om te starten op de opvang. Moeilijk om te wennen maar niet onmogelijk. Het zal alleen wat langer duren dan.
Ik herken het gedrag wel. En jou kindje is echt niet de enige die zo'n moeite heeft.
Kinderen voelen hun ouders erg goed aan. Dus als jij al met een rot gevoel je kindje wegbrengt, gaat het niet beter worden. Het begint bij jezelf. Klinkt misschien heel stom, maar de praktijk wijst dit wel uit.
Zorg dat je kindje weet dat je het fijn vind als hij bij de opvang is. Vertel hem dat hij het daar goed heeft. Fijn kan gaan spelen en dat jij het fijn vind dat hij daar is. Probeer dit ook echt te menen. Maak er iets leuks van en ben zelf enthousiast.
Bij veel kinderen helpt het om het afscheid op de opvang zo kort mogelijk te houden. Maar dat betekent niet dat je geen afscheid moet nemen. Benoem dat je even weg gaat en dat je hem straks weer komt halen.
Bij zo'n 10% werkt een kort afscheid niet en is het voor het kind juist fijner als je even bij hem blijft en samen even kort gaat spelen. Bv. 10 tot 15min. (Overleg dit wel even met de leidsters. Het is niet altijd mogelijk) en ook dan afscheid nemen. Zomaar weg gaan kan het erger maken.
En nogmaals. Jou kind voelt jou heel goed aan. Dus je rot gevoel proberen te verbloemen is niet voldoende. Je moet het echt van je af zetten. Hoe moeilijk het ook is, het is het beste voor je kindje.
En je gaat niet van de ene op de andere dag resultaten zien. Het kost tijd.
Ik hoop dat je wat aan de tips hebt. Iniedergeval heel veel succes de komende tijd.
2 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties en tips (met name over hoe hem te benaderen). We hebben geprobeerd er zo relaxed mogelijk mee om te gaan en hem heel duidelijk te maken dat het een leuke plek is, de kindjes en de juffen heel lief zijn en dat we hem altijd komen ophalen. Tegen alle verwachtingen in heeft hij het echt ontzettend goed gedaan en eet / slaapt hij daar gewoon volgens ritme. Blije geruste mama hier!
2 jaar geleden
Misschien slaapknuffel aan hem geven als je weggaat. Dan hebben ze wat herkenning. En aan de leidsters overdragen dus dat zij hem vasthouden.
Als ik m’n dochter op de grond zet bij de andere kindjes en wegloop gaat ze hard huilen, maar zodra een leidster haar op der arm heeft is het over en zwaait ze als ik weg ga.
Waar dat aan ligt geen idee, maar hier werkt het.
Zou het wel blijven proberen wellicht wat langere opbouw en nog niet snel hele dagen.
Ken mensen die de kinderen heel lang thuis hebben gehouden wat nu drama is met peuter speelzaal, school en ook nachten dat ze bang zijn en niet alleen durven te zijn.
Al moet de situatie wel dragelijk blijven voor je kindje.
Succes!