6 Reacties

2 maanden geleden

Heeft vermoeidheid hier iets mee te maken? Zie dat hier als een grote veroorzaker. Dus aan ons om dit te bewaken..

2 maanden geleden

Reactie op JJC

Heeft vermoeidheid hier iets mee te maken? Zie dat hier als een grote veroo ...
Ja zeker, hii heeft altijd ook al veel slaap nodig gehad. Af en toe doet hij nog steeds een middagtukkie. Alleen als ik hem dan wakker maak is dat soms weer de trigger voor een woede aanval... maar ik weet zeker dat vermoeidheid erin mee speelt...

2 maanden geleden

Zijn deze buien meestal gerelateerd aan schermtijd?

2 maanden geleden

Hier vergelijkbaar, althans, we hebben net een periode gehad waarin onze zoon ook veel last had van extreme driftbuien. Ons zoontje is ook gevoelig, heel intelligent, extreem ontwikkelde spraak en heeft altijd veel slaap nodig gehad. Nu ook regelmatig nog een middagdutje, ook al slaapt hij snachts heel goed. Maar inderdaad, soms ook een tijger bij het wakker worden. Hij had echt hele flinke buien waarin hij alleen maar schreeuwde, van zich af sloeg maar we mochten idd niet weg want dan was er paniek, enorm grenzen opzoeken etc. En hoewel er niet meer gesproken wordt over sprongetjes op deze leeftijd voelde het wel zo. Hij heeft de sprongetjes altijd heel heftig gehad, en daar tussen was het de meest tevreden, lieve jongen. Gelukkig is hij er ook weer uit gekomen, en op af en toe zo'n bui na is het nu weer heel gezellig, zit hij veel beter in z'n vel. Heb geen tips behalve rustig blijven, niet terugkomen op je woord als je grenzen hebt gesteld, dus consequent blijven, en er gewoon voor hem zijn. Hij heeft het even moeilijk. Oja, en schermpjes zo weinig mogelijk. Wij hebben de luisterboeken ontdekt, hielp onwijs goed op een moment dat hij even rust nodig had, zonder de tantrums.

2 maanden geleden

Ik had het zelf kunnen schrijven. Wij hebben exact hetzelfde met onze dochter. Ze is echt heel lief maar soms wordt het zwart voor haar ogen om helemaal niks, bijvoorbeeld als ze haar schoen niet zelf aan krijgt. Ik probeer haar dan te knuffelen maar als ze nog bozer wordt laat ik haar even gaan. Iedere 5min check ik even of ze al open staat voor een knuffel en om getroost te worden. Snap ook wat je zegt met weerslag hebben op het gezin, wij gaan hierdoor ook soms op eieren lopen. Hier helpt het om heel consequent te zijn en wat strenger omdat we soms te vaak toegeven als we geen zin hebben in nog een driftbui terwijl we eigenlijk heus wel weten dat het dan erger wordt. We merken hier wel dat ze het in de meeste gevallen niet doet om haar zin door te drijven, ze weet het dan zelf ook gewoon even niet meer. Wij vragen ons ook weleens af of dit gedrag 'normaal' is. Ik heb helaas geen oplossing, alleen herkenning.

2 maanden geleden

Heel herkenbaar ook hier. Ik ben erachter gekomen dat mijn zoontje een combinatie van eigenschappen bezit die het lastiger maken dan gemiddeld in de opvoeding. Ik volg nu de cursus van Eva Bronsveld over temperamentvolle kinderen en dat helpt hier erg goed. Ze heeft er ook een boek over geschreven.