18 Reacties

2 jaar geleden

Herkenbaar! Ons zoontje doet dit ook. Ik las laatst dat er ook een dreumes pubertijd is. Ik laat m’n zoontje op dat moment even uitrazen..

2 jaar geleden

Dit heeft mijn jongste ook en mijn andere twee kinderen hebben dit ook gehad. Dit is omdat hun geen andere manier van communiceren hebben een normale reactie op iets wat niet gaat zoals hun willen. Wat ik altijd doe is het rustig laten gaan. Als hij ergens zit wat gevaar kan vormen dan breng ik hem naar een veilig plek waar hij zijn emoties kan tonen want die mogen er ook zijn.

2 jaar geleden

Hier hebben wij dit ook een tijdje gehad. Hij heeft het nog steeds wel als inderdaad z’n eten op is, of als hij iets niet mag, maar wel echt in veeeeel mindere mate als 2 maanden geleden! Ik liet hem uitrazen en daarna verder met afleiden, dit werkte wel. Hij is een nu stuk minder gefrustreerd sinds hij kan lopen.

2 jaar geleden

Klinkt lullig misschien, maar ergens vind ik het wel fijn om te lezen dat ons kleintje niet de enige is. Het is namelijk heel herkenbaar en ons zoontje is ook behoorlijk "pittig" en best wel temperamentvol. Kan echt al enorm boos worden. Dus niet zozeer tips, maar wel herkenning. Ik ga er maar even vanuit dat het een fase is 😊 succes met je meisje!

2 jaar geleden

Ben blij dat ik dit lees! Hier ook een 14 maand oud zoontje en sinds gisteren is hij ineens super driftig, gooit zichzelf op de grond, gilt hysterisch hoog en bijt zichzelf in zijn hand. Nieuw gedrag wat ik dus niet ken van hem! Nieuwe fase inderdaad..

2 jaar geleden

Het is inderdaad peuterpuberteit daar zitten wij al 2 maanden in en echt een hel.

2 jaar geleden

Nou, wat een toeval! Ik ging naar dit forum om precies hetzelfde topic te openen, en ik zag het al bovenaan staan. Wat een verademing te lezen dat het gewoon temperament is en geen abnormaal iets.. Alles wat jij schrijft zie ik hier ook. Ik dacht misschien naar de osteopaat, de kinderopvang kwam daarmee.. Ik laat hem op dit moment vooral uitrazen (als hij met zijn hoofd gaat bonken doe ik wel mijn voet/hand ertussen of ik zet hem op een andere plek - en warempel doet hij het daar dan niet overigens) en zeg hem rustig (adem in, adem uit😄) waarom iets niet mag of kan. Tijdens het eten kan hij ook ineens met eten gaan gooien, dan neem ik het bord weg, begint hij te schreeuwen, laat ik hem uitrazen en negeer ik hem compleet en daarna eet hij wel weer normaal. Geen idee wat het is. Je zou willen dat het met een toverstaf op te lossen was haha! Succes en ik lees graag mee voor meer tips!

2 jaar geleden

Onze kleine heeft al driftbuien sinds dat ie een maand of 9 a 10 was haha.... Maar moet zeggen dat het nu wel extremer begint te worden. Inderdaad als hij iets niet mag dan balt ie zijn vuistjes helemaal en gaat zitten stieren. Loopt helemaal rood aan. Ik geef er niet teveel aandacht aan. Na een paar seconde is het vaak weer goed. Ze ontwikkelen gewoon op dit moment hun eigen willetje. En dat kan soms pittig zijn. Want ze zijn ons gewoon aan het testen hoever ze kunnen gaan met alles haha. Tips? Ik blijf zelf zo rustig mogelijk. Dat heeft effect op hoe onze kleine ermee omgaat. Ik zeg wel dat ik het niet leuk vind dat hij zo baast. Dat laat ik wel duidelijk merken

2 jaar geleden

Peuterpuberteit, dreumespuberteit, driftbuien, geef het een naam. Waar het op neerkomt is dat je kindje leert dat niet altijd alles gaat zoals hij/zij wil. Daarnaast ervaren ze voor het eerst allerlei emoties waarvan ze geen idee hebben hoe ze ermee om moeten gaan. Kun je ook niet van ze verwachten. Beste manier om te leren hoe je met je emoties omgaat, is een goed voorbeeld: dus blijf vooral kalm. Verder kun je de emotie benoemen: "wat ben je boos/verdrietig/teleurgesteld". En eventueel troosten of gewoon even laten. Soms moet ik er ook gewoon een beetje om lachen.

2 jaar geleden

Oh fijn dit topic! Ik zat gister al met de zoekfunctie te kijken op het forum of ik iets over die driftbuien kon vinden. M’n dochter heeft haar eerste driftbui gehad rond haar verjaardag maar sinds een week gebeurt het ineens vaker, en heftiger. Het komt op mij over als ‘mentale kortsluiting’, als het even niet gaat zoals ze wilt, of dat ze zich niet goed kan uiten, en zoek er zelf dus verder niks achter. Maar vind het soms wel heftig hoor en laat zelf ook wel eens een traantje. Van vriendinnen begrijp ik ook dat ze dit hebben gehad met hun kind en dat het een paar weken heeft geduurd. Alles is een fase 🤪🤞🏻

2 jaar geleden

Hier ook bij momenten hysterisch, rollen over de grond, hoofd slaan tegen de grond of kasten. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik ermee om moet gaan 😬😕

2 jaar geleden

Onze zoon heeft dit sinds een week ook. Hij wordt super driftig om allerlei dingen. Ik merk ook dat hij minder goed zelf kan spelen. Hij wilt dan ineens opgetild worden, maar eigenlijk ook weer niet 😅 Ik denk dat het inderdaad ook frustratie is omdat hij niet goed duidelijk kan maken wat hij wil. Ik laat hem ook altijd maar een beetje gaan en ga soms naast hem zitten om te laten voelen dat ik er voor hem ben als hij uitgeraasd is…

2 jaar geleden

Hier ook opeens een pittig eigen willetje, hoofd achterover gooien, krijsen als haar iets niet zint. Ik leid haar maar zo veel mogelijk af dan. Ze is bijna 14 maanden, hiervoor een makkelijke baby geweest! Ik denk ook de sprong en ze krijgt tanden en ze wil graag lopen denk ik maar kan het nog niet…

2 jaar geleden

Wat super fijn om te lezen dat er zoveel herkenning is! Ik kijk er naar uit als ze kan praten en zichzelf duidelijker kan maken en ook mij beter begrijpt als ik haar dingen uitleg. We komen hier allemaal wel doorheen! Jullie doen het allemaal top!!

2 jaar geleden

Hallelujah voor dit topic hier ook. Niet te doen wat een theater. Hem uitlaten razen heeft hier geen nut, hij komt er dan echt niet “uit”. Ik benoem wat ik zie, waarom hij iets niet mag/kan enz. Ik laat hem Max 10 min razen en dan pak ik hem op en troost ik hem. Wederom met uitleg. Daarna ga ik verder in de volgende activiteit en negeer ik het probleem gedrag We zullen in de toekomst zien of het werkt🤪

2 jaar geleden

ohh thank god…. hier ook zo’n drama queen… als ze zich op de grond laat vallen zeg ik ohhh daar is de vallende zwaan weer 😅🙈 brood korstjes beet pakken agressief en dan zo weg gooien en dan hoofd naar achteren gooien waarbij ik denk kind je krijgt zo een wiplash… laatst zelfs zo in der bui op de grond op der rug en dan zich zelf kwaad voort duwen, zag er echt te komisch uit… Moet wel zeggen dat het me echt heeeeeeeeel veel zelf beheersing kost om pedagogisch te reageren 🥲 ik geef eerlijk toe soms als ze al de hele dag bezig is en dan ist echt de laatste druppel schreeuw ik naar der maar heb er altijd gelijk spijt van… tegen der praten heeft echt geen nut als ze rustiger wordt en ik zeg ben je klaar gaat ze weer verder🤣 ook hoofdbonken alles helaas geen tips alleen herkenning sterkte mama❤️

2 jaar geleden

Haha het lijkt wel of dit bij iedere dreumes rond dezelfde periode voorkomt 🤣. Wij hebben ook zo'n show maker, vooral boos worden om de zin door te drijven of als iets "moet" zoals een schone luier of andere verzorgingsmomenten. Is ook stom natuurlijk als je zelf andere plannen had wat je wou doen en mama bedenkt anders 😅. Ik geef hem wel altijd even de tijd om te verwerken wat ik heb gezegd, in de gehandicaptenzorg noemen we dit puzzeltijd. Veel van mijn cliënten hebben dezelfde ontwikkelingsleeftijd. Soms werkt dit goed en soms denkt meneer ja daahaaag daar heb ik geen zin in. Dan loopt hij weg. Hier ga ik dan niet mee akkoord, ik benoem het dan nog 1 keer en neem hem dan gewoon mee. Meestal wordt hij dan ook even boos, maar ik vind gewoon dat als ik opdracht geef hij moet leren luisteren (ik wil namelijk niet zo'n kind die door de gangen van de supermarkt loopt te blèren omdat hij zn zin niet krijgt). Uiteindelijk gaat het erom dat onze kleintjes de grenzen aan het opzoeken zijn, hoe krijgen ze dingen voor elkaar? Daarnaast zijn ze nog niet in staat om emoties te reguleren zoals wij dat kunnen. Ervaring komt met de jaren zeggen ze wel eens hé 😁

2 jaar geleden

Oh ja en soms probeer ik gewoon zijn gedrag om te buigen door even een grapje te maken of gek te doen, dit werkt best nog wel eens 😁. Soms werkt het voor jezelf door dingen met humor aan te vliegen, dat maakt het leven wat makkelijker 😊